Svackor i akvarieintresset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #16
    Hej!

    Histogram är helt korrekt för att redovisa en sån här undersökning. Man får inte heller glömma att ta fram typvärdet.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #17
      mellan 70-90 berioende på tid. just nu snarare 80...
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #18
        Sedan ar ju inte det stora felet att skalan ar subjektiv utan att den inte ar en kvotskala [:-)]
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #19
          Vaddå, klagar ni på Zaphiskalan? Den är baserad på hur jag vet det kan kännas att akvaristika.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #20
            Nej nej! Vi klagar inte pa skalan! Det vi klagar pa ar nar folk anvander fel statistik pa skalor. Resultat av din skala redovisas bra med histogram (eller hur manga som svarade i varje kategori). Ska man rakna ut nagot "medel" sa ska man anvanda medianen. Sedan ar det inte "korrekt" att rakna ut medel bara for att det ar en kvotskala.

            Ex: Om vi raknar ut hur stora akvarium 10 NCS medlemmar har i medeltal och en av dessa ar Aquaria och de andra varsin 5L guldfiskskal, da far vi att i medeltal sa har ar dessa medlemmars akvarium 10 000 liter. Medianen ar 5 liter vilket sager mycket mer (orsaken att det blir sa fel ar att stickprovet inte har en fordelning som passar for medelvarde).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #21
              Ah ok, jep, så är det nog, men statistik är ju som en stringtrosa, visar det mesta men döljer det väsentliga.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #22
                Just nu, 100.
                Intresset ligger nog för det mesta riktigt högt. Ibland går det dock neråt lite, kanske ner mot 60 strecket.

                De rikiga formsvackorna är det långt emellan oftast, när det inte riktigt funkar som jag vill. Och då har jag nästan varit på väg att lägga av. Men förståss bara med de fiskar som jag har haft för tillfället. Och istället börja med fiskar från någon annan "sjö", flod eller vad det nu kan vara.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #23
                  Så vad gör ni för att motivera er? Vissa byter fiskar hela tiden, men det är ju nog den sämsta lösningen av alla. Alla vet ju att Rift Lake-ciklider är trevligast ändå
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • June 2004
                    • 1582

                    #24
                    Det roligaste är ju när fiskarna mår bra och ynglar av sig och när de inte mår bra så sjunker ju intresset. Just nu ligger jag på en 75 men har lugnat ner mig lite i Tropheus även om jag tycker de är de roligaste cikliderna, jag ska försöka köpa en grupp i mars någongång när vi är ett gäng som ska ner till Skåne från Kalmar och då stiger nog intresset ännu mer. En sak som jag stör mig på är att jag aldrig blir nöjd med var jag har, har skaffat en lokal nu som nästan är full men jag vill bara ha mer och mer(akvarium och Tropheus), någon mer som känner igen detta?

                    Mvh/ BB

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #25
                      Det som piggar upp är när man plötsligt ser en bortglömd feting (min citrinellum-hane jag förvarar på arbetet), inser vilken biff han har blivit det senaste året och vill vips ta hem honom igen! Det var veckans kick! Så nu jag vill fokusera på några få individer just nu.
                      Man behöver inte byta fisk för att få en kick, utan de gamla firrana kan få nytt liv med åren..
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #26
                        Jag motiverar mig, eller snarare kalibrerar mig, genom att stämma av med mina förväntningar. Vad håller jag på med? Vad har jag för mål med det här? Kommer då på mig med att hålla på att kasta upp massa bollar i luften som om jag vore en jonglör när jag egentligen är en voyeur. Näe, tunna ut fisksoppan och skaffa sköna koncept. Biotop-, växt- eller artakvarium är grejen för tjejen.

                        Kommentar

                        • doctor
                          Användare
                          • December 2003
                          • 238

                          #27
                          Ligger på runt 30 sen ett halvår med ett uppsving över julen mot 80 men sen rasade jag tillbaka. Jobbar så oregelbundna tider att jag inte hinner fixa med karen som behövs heller men nu ska jag börja jobba på kontor igen så då kanske det blir bättre. Sen har fotohobbyn tagit över mer och mer och det är där kommande investeringar kommer. Har faktiskt lagt ner ett kar och funderar på ett ta bort ett till så att bara det största är kvar. Har börjat se mina kar som möbler. Tragiskt va?

                          Kommentar

                          • pny
                            Användare
                            • April 2002
                            • 210

                            #28
                            Intressant resonemang...

                            Mitt eget intresse ligger nog dessvärre just nu kring 30 med kortvariga toppar uppåt 80-90 när det händer något i akvarierna därhemma. Har länge tänkt skaffa någon fiskart som kan tänkas yngla av sig för att få akvariehobbyn lite roligare. Men mina Guramis jag skaffade i det syftet för något halvår sedan har inte kommit nån vart... Appropå tragiskt: Undrar om man skall behöva sjunka så lågt att man skaffar guppies för att få lite yngel att roa sig åt...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

                              #29
                              Ligger väl runt 80, kanske lite drygt 80 , tidsbrist ja, jodå den finns ibland, men den tar sig uttryck på annat håll än det akvaristiska ; ). Akvarierna finns alltid tid för!

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • johnny 99
                                Användare
                                • December 2004
                                • 80

                                #30
                                På grund av täta flyttar senaste halvåret så har jag inte en enda burk hemma hos mig för tillfället, blev för krångligt att ha kvar akvariet i lägenheten i gbg med andrahandshyresgäster och det kändes för meckigt att flytta upp det till älvdalen där jag ska bo och jobba några månader. Lösningen blev att flytta 310-litern till föräldrarna och ta upp en mindre burk med yngel hit. Tyvärr började den mindre burken läcka före jul och fiskarna blev inlämnade till akvariehandeln.

                                Trots, eller kanske tack vare detta ligger intresset på topp just nu, kanske 90 på zaphi-skalan. Planerar för nya akvarier varje dag och tillbringar alltför mkt tid på akvarierelaterade nätsidor. Är också fantastiskt kul att komma ner till föräldrarna och hälsa på cikliderna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...