Ursprungligen postat av Ola Svensson
Hela botten rör sig
Kollaps
X
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.se -
Ola: Bästa tipset på länge. Jag ska skaffa jullar!/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Ursprungligen postat av Wilhelmhmm... Då har väl fiskarna redan dött? [:-S]
Jag kommer inte ihag var jag last det men jag har last om anvandande av snackor som indikation pa vattenkvalitet. Nagon gammal akvariebok kanske?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det är ett klassiskt tecken på dålig vattenkvalitet när grävande djur kommer upp ur sedimentet: syret tar slut nere i bottnen först.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonJulidochromis marlieri ater dem. De lurpassar pa dem, hugger dem i foten och snurrar sedan snabbt runt sin egen axel och far darmed ut dem ur skalet."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonJulidochromis marlieri ater dem. De lurpassar pa dem, hugger dem i foten och snurrar sedan snabbt runt sin egen axel och far darmed ut dem ur skalet.
Nu ikväll fiskade jag upp 8 sniglar från ett litet snigelrikt akvarium och kasta ner dom i T-burken. Förhoppningsvis så får jag se en snurrande marlieri.
Förhoppningsvis kallas det inte djurförsök. []Senast redigerad av Wilhelm; 06 February 2006, 21:37.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ett tips om ni vill bli av med snäckorna är att lägga i axilur tabletter....finns på apotek...avmaskning för husdjur...billigt,enkelt...snäckorna är borta efter 1vecka ca...prKommentar
-
Ursprungligen postat av PREtt tips om ni vill bli av med snäckorna är att lägga i axilur tabletter....finns på apotek...avmaskning för husdjur...billigt,enkelt...snäckorna är borta efter 1vecka ca...
Jo, maskmedel av alla de slag dödar snäckor, men vattenkvaliteten kan verkligen ta stryk. Snäckorna gör ju ingen skada, äter överblivet foder, plus att de som sagt rör om bottnen; jag har vit skalsand på bottnen, och snäckorna håller den algfri genom att de rör om så mycket.Kommentar
-
Jag är inte helt hundra på att det måste vara ett tecken på kass vattenkvalitet och dålig syresättning för att de sitter på rutan. Jag har haft ett duktigt gäng "Malajer" i Tanganyikakaret, och de vandrar beroende på dygnet. Ibland är nästan alla nere i sanden, och ibland sitter flertalet på rutorna (dock inte vid ytan). De blev lite väl många (estetiskt problem), så jag har sugit upp de som sitter på rutan under eftermiddagarna i några dagar. Nu ser det ok ut igen, men utrotade är de långt ifrån.
Annars är jag helt enig med Mike: ska man använda något medel som tar död på alla snäckor så bör man verkligen veta vad man pysslar med. Snäckor är väldans köttiga, så ett gäng sådana som ruttnar i karet gör snabbt slut på syret. Använd enkel mekanik först och ta bort så många det går med hand/håv/fälla/hävert (under flera dagar) och så till sist i med "giftet".
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
ja vill ni utrota snäckorna så kan ni ta en tre veckors kur med flubenol, sådant som diskusodlare har till gälparasiter.
då kan även fisken gå kvar gäller malawi och tanganyika. mvh janneKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonJulidochromis marlieri ater dem. De lurpassar pa dem, hugger dem i foten och snurrar sedan snabbt runt sin egen axel och far darmed ut dem ur skalet.Kommentar
Kommentar