Arg hane. Normalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alma

    Arg hane. Normalt?

    Nu kommer jag med ytterligare en fråga.

    Den ena hanen i akvariet (fick hem dem igår) är arg på alla andra fiskar, även sina egna honor. Hans honor står stilla i ena hörnan, gömda bakom några växter och får inte komma ut därifrån. Inga andra fiskar får heller hålla till på botten eller i någon av grottorna. Allt är hans!

    Är detta normalt att en hane tar hela akvariet till sitt revir? Beror det på arten (ps cervius golden)?
  • Sharkbait
    Användare
    • February 2006
    • 61

    #2
    Ursprungligen postat av Alma
    Nu kommer jag med ytterligare en fråga.

    Den ena hanen i akvariet (fick hem dem igår) är arg på alla andra fiskar, även sina egna honor. Hans honor står stilla i ena hörnan, gömda bakom några växter och får inte komma ut därifrån. Inga andra fiskar får heller hålla till på botten eller i någon av grottorna. Allt är hans!

    Är detta normalt att en hane tar hela akvariet till sitt revir? Beror det på arten (ps cervius golden)?

    Hur stort är karet?

    Mvh

    Kommentar

    • Alma

      #3
      Ursprungligen postat av Sharkbait
      Hur stort är karet?

      Mvh
      100l

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Hej Alma och välkommen till forumet...

        100 liter är för litet för malawiciklider av något slag. Jag vet inte vilken fisk du menar, men jag antar att det är Labidochromis caeruleus. (Den som kallas för Golden) Isåfall kanske 150 liter hade funkat, men helst 200 eller mer. Men det spelar ingen roll vilken det är egentligen för 100 liter är för litet ändå. Om jag hade varit dig hade jag antingen funderat på att byta till snäckskalslekare från tanganyikasjön eller köpt ett dubbelt så stort akvarium till de du har nu.

        Det är som sagt inte konstigt dina honor är livrädda. Alla malawiciklider är "arga" på ett eller annat sätt och dina honor känner sig trängda. Förmodligen har du inte så många fiskar heller, vilket gör att aggressionerna inte sprids på tillräckligt många individer.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Alma

          #5
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Hej Alma och välkommen till forumet...

          100 liter är för litet för malawiciklider av något slag. Jag vet inte vilken fisk du menar, men jag antar att det är Labidochromis caeruleus, som kallas för Golden? Isåfall kanske 150 liter hade funkat, men helst 200 eller mer. Men det spelar ingen roll vilken det är egentligen för 100 liter är för litet ändå. Om jag hade varit dig hade jag antingen funderat på att byta till snäckskalslekare från tanganyikasjön eller köpt ett dubbelt så stort akvarium till de du har nu.

          Det är som sagt inte konstigt dina honor är livrädda. Alla malawiciklider är "arga" på ett eller annat sätt och dina honor känner sig trängda. Förmodligen har du inte så många fiskar heller, vilket gör att aggressionerna inte sprids på tillräckligt många individer.
          Tack för svaret. Jo, jag har läst att de vill ha gott om utrymme och diskuterade detta med affären och oerfaren som jag är så fick jag lita på hans ord. Han ansåg att jag kunde ha tre sorters malawi i detta akvariet, dock valde jag att endast ha två (1+2). På lappen jag fick där fisksnamnen är uppskrivna står det Ps cervius (alt. cervlus) golden "golden" och det är denna hanen som är arg. De andra, Ps Acei Mari gold är hur trevliga som helst, liksom "goldenhonorna".

          Hade verkligen sett fram emot att få hem fiskarna, men just nu känns det inte kul när endast en fisk syns medan de andra snällt får akta sig...

          Kan de lösa sig genom att endast ha en sort i akvariet?

          Kommentar

          • Sharkbait
            Användare
            • February 2006
            • 61

            #6
            Ursprungligen postat av Alma
            Kan de lösa sig genom att endast ha en sort i akvariet?
            Byt till snäckskalslekare från tanganyikasjön eller köpt ett dubbelt så stort akvarium till de du har nu som Zaphi säger. ..
            Det skulle vara bäst!

            Mvh

            Kommentar

            • Alma

              #7
              Tack för svaren!

              Är ju hopplöst att det åtminstonde inte kunde varit bra en liten stund i akvariet, så som jag sett fram emot detta.

              På måndag kör jag till affären och hör så jag kan byta in dem. Ska jag bara låta dem vara tills dess, eller behöver jag hitta på något drastiskt? (Gjorde flera nya gömställen idag, men det hjälpte inte tyvärr)

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Alma... Tyvärr är inte alla råd från handlare alltid så bra. Att de säljer malawiciklider till ett 100-liters akvarium tycker jag är katastrof. Golden är en av de absolut lugnaste malawicikliderna, så om du har fått den arten att bete sig så, så behöver man inte vara kärnfysiker för att räkna ut att de går för trångt.

                Om jag vore du skulle jag gå tillbaka till butiken med fiskarna. Byt dem mot snäckslaslekare, som är riktigt intressanta fiskar. Lamprologus ocellatus är en av mina favoriter... Alt. köp ett 200 eller större.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • ki0alma
                  Användare
                  • January 2006
                  • 9

                  #9
                  Alma Du behöver inte vara ledsen för att golden inte fungerade [:-)] . Detta ger dig ju ett tillfälle att skaffa roligare fiskar som nämnts av andra här. Jag har golden men funderar själv på att byta till Lamprologus Ocellatus någon gång i framtiden. [8]

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • July 2002
                    • 404

                    #10
                    Ursprungligen postat av Alma
                    Tack för svaren!

                    Är ju hopplöst att det åtminstonde inte kunde varit bra en liten stund i akvariet, så som jag sett fram emot detta.

                    På måndag kör jag till affären och hör så jag kan byta in dem. Ska jag bara låta dem vara tills dess, eller behöver jag hitta på något drastiskt? (Gjorde flera nya gömställen idag, men det hjälpte inte tyvärr)

                    Hej!

                    Jag kan bara inte låta bli då jag ser att du är en bromöllabo som jag själv.
                    Jag tror att jag vet vart du har köpt både karet och fiskarna. Mitt råd är att åka in till stoby (hässleholm) och köp fisk därifrån istället.

                    Alltid kul att se att de finns lite liv här i stan med.

                    Så nu ska jag sluta vara så OT och låta de andra sköta resten då malawi inte är min starka sida.
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...