Aulonocara - Saltkänsliga!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Aulonocara - Saltkänsliga!?

    I ett tidigare ämne diskuterades användande av salt till Malawiciklider och Tanganyikaciklider. Diskussionen gällde användande av salttabletter som man kan köpa från t ex Granngården för relativt billig penning och som fungerar utmärkt till dessa ciklidgrupper.

    Jag har dock råkat ut för att Aulonocaras reagerat dåligt efter salttillförsel och vill därför smått varna för risker gällande just denna ciklidgrupp. Jag har för mig att Zaphi skrev om detta tidigare, men är inte säker...

    Jag har Aulonocara stuartgranti, Londo...vilket är en "blue neon"-variant. Efter salttillförsel i mina kar har dessa fiskar reagerat genom att tappa färg och även fått någon typ av "sårkratrar" på huvudet...där den starkt blåa färgen finns. Den blåa färgen har försvunnit på vissa områden och istället syns där mindre hål...eller fördjupningar...

    Jag är ganska övertygad om att de reagerat på saltet då inget annat skett, vare sig med andra fiskar jag har...eller att jag gjort något annat som kan ha framkallat denna reaktion.

    Är det fler som har erfarenhet av liknande fall?
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    #2
    Får rapportera om jag märker något för jag har precis inhandlat en orange påse med saltbitar på granngården. Gav nog ca 80 kr. Undra om det är samma? För jag har en grupp aulocarna röd rubin. Märker jag något så rapporterar jag. Har använt det i ca 3 veckor nu utan att märka av något speciellt.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jepp, det är samma påse...

      Absolut inga fel på saltet...utan jag tror att det handlar om att Aulonocara är känsliga för salt. Mina Aulonocara är VF.

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

        #4
        Jaha ok, mina är odlade. Så jag kanske inte ligger i riskzonen där. Hur många tabletter per hundra liter har du? Själv kör jag med 5 tabletter per hundra liter. Ungerfär motsvarande en halv deciliter "vanligt" malawisalt i lösvikt. Har vägt mig fram.
        Senast redigerad av m[A]use^; 04 February 2006, 00:52.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Jag körde med 2-3 tabletter per hundra liter. Jag har flyttat över dom till ett eget kar nu där jag inte kör med salt så får jag se om de hämtar sig.

          Kommentar

          • Lars-Peter
            Användare
            • October 2005
            • 199

            #6
            Hej detta verkar intressant jag själv har också detta salt och jag har haft två aulonocara honer som har lämnat in och symtomen som du berättade om stämmer även in på mina.
            Hur många tabletter stoppar ni i ett 600 liters om ni byter 200 liter vatten? [:-(]
            Tropheus moorii longola sunspots
            Tropheus moorii kasanga red rainbow
            Tropheus sp. Black Kiriza
            Tropheus moorii murago tanzania
            Tropheus brichardi katonga

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • February 2004
              • 349

              #7
              Jag jobbar hos en grossist som säljer salt (i orange påsar).Pratade med en av leverantörerna och han rekommenderade mig att köpa havsalt i livsmedelsbutiken, om jag skulle ha det i akvariumet.Enligt honom är det skillnad på salt & salt.
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • Lars-Peter
                Användare
                • October 2005
                • 199

                #8
                Ursprungligen postat av Micke Lövberg
                Jag jobbar hos en grossist som säljer salt (i orange påsar).Pratade med en av leverantörerna och han rekommenderade mig att köpa havsalt i livsmedelsbutiken, om jag skulle ha det i akvariumet.Enligt honom är det skillnad på salt & salt.
                Med anledning av detta tror du att det skulle betyda att detta salt skulle vara skadligt för fiskarna eller
                Tropheus moorii longola sunspots
                Tropheus moorii kasanga red rainbow
                Tropheus sp. Black Kiriza
                Tropheus moorii murago tanzania
                Tropheus brichardi katonga

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag tycker det skulle verka underligt då inga andra arter reagerat negativt på saltet...enbart Aulonocara. De övriga tycks trivas bra med salthalten.

                  Kommentar

                  • Lars-Peter
                    Användare
                    • October 2005
                    • 199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                    Jag körde med 2-3 tabletter per hundra liter. Jag har flyttat över dom till ett eget kar nu där jag inte kör med salt så får jag se om de hämtar sig.
                    Menar du att du lägger i 15 st tabletter i ett 600 liters kar eller 5 st tabletter om du bytar 1/3 av karet?
                    Tropheus moorii longola sunspots
                    Tropheus moorii kasanga red rainbow
                    Tropheus sp. Black Kiriza
                    Tropheus moorii murago tanzania
                    Tropheus brichardi katonga

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 349

                      #11
                      Snål som jag är ställde jag frågan om deras salt skulle funka, och som sagt jag blev avrådd..........
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      • Lars-Peter
                        Användare
                        • October 2005
                        • 199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke Lövberg
                        Snål som jag är ställde jag frågan om deras salt skulle funka, och som sagt jag blev avrådd..........
                        Fick du inte veta varför jag har faktiskt en del som trivs bra med detta salt och inga bekymmer vad jag själv känner till utan att jag själv hade två fiskar som lämnade in
                        Tropheus moorii longola sunspots
                        Tropheus moorii kasanga red rainbow
                        Tropheus sp. Black Kiriza
                        Tropheus moorii murago tanzania
                        Tropheus brichardi katonga

                        Kommentar

                        • Micke Lövberg
                          Användare
                          • February 2004
                          • 349

                          #13
                          Kollar mer exakt på måndag och återkommer.
                          Senast redigerad av Micke Lövberg; 04 February 2006, 22:35.
                          375L Malawi
                          112L Tanganyika
                          90L Tanganyikayngel
                          45L Tanganyika

                          Kommentar

                          • Lars-Peter
                            Användare
                            • October 2005
                            • 199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke Lövberg
                            Kollar mer exakt på måndag och återkommer.
                            Vad jag har heter Axal pro, orange påse på 25 kg tabletter stora som en femkrona och två cm tjocka!
                            Tropheus moorii longola sunspots
                            Tropheus moorii kasanga red rainbow
                            Tropheus sp. Black Kiriza
                            Tropheus moorii murago tanzania
                            Tropheus brichardi katonga

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jag kommer inte ihåg att jag har nämn något om Aulonocara och salt. Jag har nog inte märkt att de skulle vara känsligare mot detta än andra fiskar. Just nu använder jag faktiskt inte salt alls (har inte gjort på 4-6 månader nånting), men när jag gör det använder jag alltid det grova havssaltet man kan köpa i butik. Så dyrt är det inte.

                              Däremot har jag märkt på sistone att det är mycket viktigt (verkar vara viktigare än hos andra fiskar) att Aulonocaror känner sig trygga i akvariet för att de skall färga ut riktigt ordentligt. Mina "Hai Reef" verkade ganska tråkiga tills jag la i lite bättre gömställen och jädrar va de ser ut nu, riktigt, riktigt fina! Jag tycker detta verkar mycket underligt då de ju inte är lika beroende av stenar och gömställen än mbunas i naturen och borde kunna färga ändå, över ren sandbotten i princip... Någon annan som märkt av detta?
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...