Problem med Golden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sharkbait
    Användare
    • February 2006
    • 61

Problem med Golden

Nyss så upptäckte jag en Golden som var lite konstig. Vänster fena fram använder han inte. Som att det skulle vara skadad eller ngt.
    Då började jag dra slutsatser om att den som dog tidigare hade samma problem som man kan se på bilden. Just för att den hade vittsår/fläck över fenan fram.
    Kan Golden få nån "fensjukdom" eller det kanske gäller generellt alla fiskar. Finns det ngt man kan göra ?

Kunde få en bild på firren nyss. . ..

Vad är det för vit prick? Ser ut som nån inåt gjutning. . .
    Bild 1
    Bild 2

Har jag otur med fiskarna eller . .. hrmm ... ja. . .

Först dör 2 st golden av ngn konstigt "fensjukdom" sedan blir en och få samma symtom. Den som man kan se i inlägget ovan. Verkar som att den är på bättringsvägen.
    Men nu upptäckte jag en som har ngt fel med ögat och ser ut o må allmänt dåligt. . .

Är golden känsliga eller är det jag som gör fel!???
    Kollar värdena ofta och de är bra!

Har även Demasoni och trodde att OM det skulle bli ngt fel i karet så var det först dem som man skulle upptäcka det med men icke. ..

Bild 3

Ser ut såhär!

Sedan kommer problemet i den gröna rutan.
    Blir som ett sår och vitt. . .

Varför får inte Demasoni samma problem?
    Varför är det just hela tiden Golden som råkar ut för detta. Hade väl varit en annan sak om det hade varit 2 Demasoni och 3 Golden men nu är det bara Golden som är drabbade.. .
    Kan det vara något fel på just de Golden som jag har köpt?
    Någon sjukdom de har haft?
    Har jag ett större beståd av Demasoni än Golden.
    Inga värde är dåliga...

Mvh
    Senast redigerad av Sharkbait; 03 February 2006, 12:35.
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Tyvärr kan jag inte se bilderna, kan du fixa det? Jag har under 2005 förlorat mer än halva min avelsgrupp med golden och inte kunnat komma på vad det är som drabbat dem. Skulle vara bra om man kunde knäcka denna nöten.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ki0alma
      Användare
      • January 2006
      • 9

Jag har också golden och en av dessa beter sig ibland konstigt, men tror inte på samma sätt som dina. (kan inte se dina bilder) Läste någonstans, antagligen här på forumet?, att golden ofta är inavlad pga att det är en så poppulär fisk. Det förklarar ju varför dom kan vara känsliga ibland. Jag har inte haft några sjukdommar (än) och känner inte igen det du beskriver så jag kan inte hjälpa till i övrigt.

Kommentar

• Zzzit
        Användare
        • January 2006
        • 253

För en tid sedan så fick jag problem med några av mina Golden, men dina bilder går ej att se så jag vet inte om det är samma! Men det lät lite likt!?
        Min erfarenhet av Golden är att den INTE är känslig! Tvärtom!
        Det är klart att mina monstergolden kanske skiljer sig från övriga (största hanen är 15cm) för de är tuffa och tåliga och växer otroligt snabbt! Det är bara Golden och en A. Maulana(!!!) som svarar på N. Fuscotaeniatus attacker! Så jag anser inte att de är varken känsliga eller "mesiga"!
        Det är den fisk jag haft minst problem med!!!
        Jag får ca. 100-200 yngel varje månad, och de är eftertraktade!
        Kan ju vara så att jag har en bra stam!?
        Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

Kommentar

• Sharkbait
          Användare
          • February 2006
          • 61

Uppdaterat första inlägget med bilder och hoppas de kan få vara kvar!

Detta är första fallet.
          Bild 1

Här har vi en som det har börjat. . . Just vid bukfenan som på alla andra..
          Varning för lite dåliga bilder man han/hon är lite snabb...
          Bild 1
          Bild 2

Mer bilder kan jag ordna om det är ngt oklart...

Mvh

Kommentar

• Zzzit
            Användare
            • January 2006
            • 253

Nu va det bättre!;-)
            Ser precis ut som samma problem jag hade!
            Jag tror att det rör sig om en bakteriel infektion!?
            De jag hade som fick detta dog, alla utom en, och hon verkar inte bli riktigt bra även om hon blivit frisk från detta!
            De som inte smittas verkar vara resistenta, men det är bara en gissning från min sida!
            Jag vet inget botemedel, utan jag plockade ut de som visade symptomen! Bra vatten tror jag hindrar spridning en aning!?

Kommentar

• Sharkbait
              Användare
              • February 2006
              • 61

Ursprungligen postat av Zzzit
              Nu va det bättre!;-)
              Ser precis ut som samma problem jag hade!
              Jag tror att det rör sig om en bakteriel infektion!?
              De jag hade som fick detta dog, alla utom en, och hon verkar inte bli riktigt bra även om hon blivit frisk från detta!
              De som inte smittas verkar vara resistenta, men det är bara en gissning från min sida!
              Jag vet inget botemedel, utan jag plockade ut de som visade symptomen! Bra vatten tror jag hindrar spridning en aning!?
              bakteriel infektion!?

Ja det kanske är ngt sådant MEN varför har det enbart drabbat Golden?
              Hade ett mindre bestånd Golden än Demasoni.

Bra vatten är ett plus. Har även bytit vatten oftare och mer volym och tydligen utan resultat..

Kan det vara idè att "plocka" bort de fiskar som har problemet?!

Mvh

Kommentar

• Zzzit
                Användare
                • January 2006
                • 253

Jag vet inte vf bara dina Golden drabbats! Men när jag råkade ut för detta så var det bara Golden och några Aulonocara som fick det! INGEN annan sort!?!?
                Sedan jag plockat ut de dåliga så har jag inte sett röken av den sjukdomen!
                Tror att fiskar i dålig kondition drabbas!?

Kommentar

• Sharkbait
                  Användare
                  • February 2006
                  • 61

Ursprungligen postat av Zzzit
                  Jag vet inte vf bara dina Golden drabbats! Men när jag råkade ut för detta så var det bara Golden och några Aulonocara som fick det! INGEN annan sort!?!?
                  Sedan jag plockat ut de dåliga så har jag inte sett röken av den sjukdomen!
                  Tror att fiskar i dålig kondition drabbas!?

Hm, känns mest som att man sitter o spekulera om vad det kan vara.. .
                  Ingen som vet vad det kan vara eller rent ut sagt vad det ÄR ...?

Känns lite jobbigt och bara se hur ett helt bestånd med Golden dö.. .

Mvh

Kommentar

• PålS

Jeg har hatt akkurat samme problem med mine Golden et par ganger. Alle som har hatt det hos meg har dødd. Jeg dissekerte den siste av mine. Det som på utsiden ser ut som et slags sår, er en ganske stor hard klump som går langt inn i kjøttet på fisken. Det er ikke rart dem dør av det.

En annen ting jeg la merke til var at den smittede fisken ble ekstremt agressiv og skulle sloss med alle andre og stilte seg gjerne med den "syke siden" mot sin motstander. Kan det være snakk om en slags parasittindusert adferd? Altså parasitten påvirker verten til en adferd som kan øke parasittens mulighet til å formere seg.

Jeg ville ha avlivet de syke fiskene så fort som mulig hvis jeg var deg.

Kommentar

• Sharkbait
                      Användare
                      • February 2006
                      • 61

Sönder avlade .. . Ja kanske det..
                      Man kanske skulle satsa på VF istället så slipper man den "chansen" och sedan får man en bra avkomma. . .

Mvh

Kommentar

• Sharkbait
                        Användare
                        • February 2006
                        • 61

2 st till som har dött..
                        Fast det verkar vara mildare grad. . .

Bild 1

Här ser man det som en svart flcäk i fisken. . .

mvh

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

köp gärna vf golden, ifall du har råd. runt 800-1000kr / st för lions covevarianten....

annars hade jag haft en burk vf golden =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Sharkbait
                            Användare
                            • February 2006
                            • 61

Men det lustiga är att det verkar som att det inte finns någon sjukdom som stämmer in exakt. Om det hade varit Den Där-sjukdomen så hade det väl varit ok för då hade man vetat vad felet är .. .
                            Men nu . . ... . är det inte så.

Men kan det vara så att det har blivit lite för mycket "inavel" bland dem?

Mvh

Kommentar

• Lars-Peter
                              Användare
                              • October 2005
                              • 199

Ni som nu har problem med dessa fiskar ni har inte märkt något på någon annan fisk utan bara på golden? Varför jag undrar det är med tanken på saltet hur mycket ni häller i när ni byter vatten och vad det är för salt?
                              Tropheus moorii longola sunspots
                              Tropheus moorii kasanga red rainbow
                              Tropheus sp. Black Kiriza
                              Tropheus moorii murago tanzania
                              Tropheus brichardi katonga

Kommentar

Arbetssätt...