Synodontis (Petricola)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • November 2005
    • 415

Synodontis (Petricola)

Det är säkert flera som har erfarenheter av Syn Petricola, jag funderar på att införskaffa några stycken till ett Malawikar. Frågan är hur många, om ens mer än en...? Om jag har förstått det hela rätt så är Petricolan en stimfisk medan flera andra Synodontis arter är enslingar, i alla fall när dom blivit vuxna. Vad har ni i era kar? / erfarenheter uppskattas.
    / Micke
    Micke
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Har 5 st i ett av tropheuskaren och jämfört med S. Multipunctatus (som jag hade innan) är dessa mkt lugnare och aningen ljusskygga. Stör inte troffarna på något vis och växer och frodas på överbliven mat till dessa -vilket är orsaken till att jag har dem. Tror att de leker regelbundet men har inte stt nån avkomma (än!).
    Vet inte om det är en egentlig "stimfisk" men tror att de är mer aktiva om de har nån att gruffa med/imponera på.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Har fem stycken i mitt Tanganyika-kar också. Klart trevliga gynnare. Lite ljuskänsliga och relativt skygga bara. När karet är fullt belyst ser man dem ibland i de mörkare partierna. De är dock mycket aktiva så länge ljuset inte är på. Karet tänds kring 12 på dagen, och om förmiddagarna brukar de vara full fart på dem.

Uppfattar dem inte direkt som en stimfisk, men tror också att det blir lite mera fart på dem om man har fler i karet. De gruffar lite då och då och jagar runt varandra. Personligen tycker jag det är den grannaste Synodontisen från sjöarna, möjligtvis med undantag av S. granulosus. Den blir inte heller så himla stor och kan mycket väl få för sig att leka i akvariet om man sköter dem väl. Mina har inte lekt än, vad jag vet - men det är mycket skrymslen och vrår i mitt kar.

Slutsats: rekommenderar dem skarpt, gärna 3-4 st.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Jorsa
        Användare
        • December 2003
        • 199

Petricola är en av mina favoritfiskar.
        Grymt snygg, lagom stor och "städar upp" all överbliven mat på botten.
        Jag har 2 st i mitt 130 literskar ihop med Brevis, Signatus och Leleupi.
        Håller dock inte med om att dom är skygga, mina är framme hela tiden, men detta varierar säkert mellan olika individer.
        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

Kommentar

Arbetssätt...