Artemia ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Macke
    Användare
    • October 2002
    • 14

    Artemia ??

    Tjena skulle bara fråga 3 saker .. .

    Hur länge klarar sig artemia äggen ? (fick i en liten burk av zoo-affären) .

    Hur ska jag förvara äggen, Kallt , Varmt ??

    Nån som vet nån annan guide hur man kläcker dom förutom den på akvarieguiden.nu ?

    mvh: Macke


  • Niclas Lundin
    Användare
    • April 2002
    • 128

    #2
    Hej Macke.

    Artemiaägg bör förvaras kallt, t.ex i kylskåp, om de skall klara längre tids förvaring.
    Artemian´s kläckningsgrad avtar efter ca: 6-9 månader för att dö ut helt efter ca: 1,5år detta om den inte förvaras kallt och torrt.
    Med god förvaring (välförsluten i kylskåp) kan livet förlängas avsevärt!


    // Niclas Lundin
    // Niclas Lundin

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Torrt och svalt som sagt. Jag förvarar mina i frysen. Det viktiga är att få tag på bra kvalitet från början. Det som säljs i akvarieaffärer är tyvärr oftast skräp. Troligen pga. usel förvaring. Om "äggen" inte kläcks så ska du kräva pengarna tillbaka. Själv köper jag via Skandinaviska Killisällskapet. Jag har förvarat Artemia i frysen i åratal utan nämnvärt försämrad kläckning. I vakuum kan i princip Artemia klara sig hur länge som helst. Det är kemiska processer (oxidation) som gör att de inte kläcks. Allt liv har stannat av i "äggen" (sk. kryptobios). Det är väldigt lätt att kläcka Artemia. Läs http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=190 Om du inte behöver så mycket så är en artemiakläckare (hykro) lättast. Finns i välsorterade akvarieaffärer.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...