Pumpar avger mycket värme ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panna
    Användare
    • December 2004
    • 233

    #16
    Armaturen håller nog om den är konstruerad för akvarie. Men utan täckglas så får du en kalkbeläggning på dina dyra lysrör. Jag rekomderar att ha täckglas under rampen där lysrören sitter. mvh. Jouni

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • April 2002
      • 244

      #17
      Eheim 1262 avger sannolikt mycket värme.
      Jag har en sådan plus 3st ytterfilter till mitt 1500liters och vattnet ligger på 26grader.
      Rumstemperateuren är 20grader.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • February 2003
        • 1156

        #18
        Ursprungligen postat av eraserx
        Hur stor är risken att man tar sönder arematuren om man tar bort täckglasen?
        Skulle tro att risken är väldigt stor om det inte är en "säkrad ramp" som t.ex. oftast följer med kompletta akvarier med möbel.

        Ang. värmeproblemet i karet så vore ju självklart det lättaste att ta bort nå´n pump men vill ju gärna ha cirkulationen kvar...
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

          #19
          Hm jo, men ta bort en pump är inget jag absolut vill göra. Har lagt ner mkt möda å besvär för å bygga egna filter boxar i svart plexiglas. Med borning för raster o.s.v. Måste finnas något jag kan göra för att få ner några grader... Funderar på 12v fläktar å montera upp i rampen. Ska göra ett test å kolla. Skulle räcka å få ner karet 2 grader.
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

            #20
            Gah sen kommer ju sommaren.... O mitt kar ligger redan runt 28-29. Blir mkt fläktar och kanske några mer fläktar o sen några till.
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av eraserx
              Gah sen kommer ju sommaren.... O mitt kar ligger redan runt 28-29. Blir mkt fläktar och kanske några mer fläktar o sen några till.
              Jag tror inte stegringen är linjär, jag har konstant 27-27.5 i min burk på vintern och innomhus är det ca 23grader nu men på sommaren stiger det ibland till 27-28 eller mer innomhus men burken blir iaf inte varmare än 29-29.5 typ.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Gårdhamre
                Användare
                • August 2006
                • 6

                #22
                fläkta bort värmen?

                Hej, jag har samma problem som alla andra, för varmt med 2 innepumpar och en täckramp.

                Vad tror ni om att borra upp ett 50mm hål i vardera kortända på ljusrampen och montera en liten luftfläkt däri? Den kommer ju att dra in friskluft och knuffa ut varmluft ur rampen. Hur mycket skulle detta göra i grader?

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

                  #23
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Jag tror inte stegringen är linjär, jag har konstant 27-27.5 i min burk på vintern och innomhus är det ca 23grader nu men på sommaren stiger det ibland till 27-28 eller mer innomhus men burken blir iaf inte varmare än 29-29.5 typ.
                  Jag upplever som om jag har ungefär samma temperatur i akvariet året runt. Inomhus mellan 23-26grader (vinter-sommar) och vattentempratur mellan 27-29grader. Använder mig av ingen doppvärmare utan det räcker till med två pumpar och lysrör.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av Gårdhamre
                    Hej, jag har samma problem som alla andra, för varmt med 2 innepumpar och en täckramp.

                    Vad tror ni om att borra upp ett 50mm hål i vardera kortända på ljusrampen och montera en liten luftfläkt däri? Den kommer ju att dra in friskluft och knuffa ut varmluft ur rampen. Hur mycket skulle detta göra i grader?
                    Det lättaste är väl och prova ha ljusrampen släkt för att se vad mintemperaturen hamnar på? För min del gör det mellan 1-1,5 grader.
                    Vad som skall vara effektivt är om ni kan rikta fläkten så att den blåser på vattenytan.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #25
                      Helt rätt Johan.
                      Öka avdunstningen och karets vattentemp. sjunker.
                      Hade problem med det i sommar i ett yngelkar som blev tokvarm vad jag än gjorde.
                      Så jag flyttade upp pumparna så att vattnet forsade i ytan och vips så sjönk tempen ett par grader.

                      Skulle ni få riktiga värmeproblem enskilda dagar så hjälper ett par 1,5 liters vattenfyllda petflaskor som legat i frysen några dar.

                      Välkommen till Ciklid Gårdhamre
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Perikles
                        Användare
                        • December 2005
                        • 658

                        #26
                        Ju högre ett akvarium står desto varmare blir det, ni som har källarlokal har säkert upptäckt det fenomenet. Akvarium som står på källargolvet kräver doppvärmare även på sommaren, de som står högre upp behöver inte. Detta gäller i min källare, och jag är glad över all värme jag kan få ut ur min elektriska apparatur, särskilt nu när det blir kallare.
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...