Pumpar avger mycket värme ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Pumpar avger mycket värme ?

    Hej, någon som har stor temperaturskillnad mellan karet rummet det står i ?
    Jag har nämligen 22-23 grader i rummet men 28 i karet konstant med och utan lyset på (utan värmare som jag ett tag blev knäpp på då jag trodde det var den som strulade).
    Har 2 cirkulationspumpar, 1 Project på 1800L/h och 1 New-Jet på 1700L/h.
    Kör även ett Eheim Proffesional2 2026 ytterfilter på 950L/h.
    Kan ju tänka mig att dom avger LITE värme men SÅ mycket ?
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Mina pumpar håller burken vid ca 25.5grader så omöjligt är det inte.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Körde en Eheim 1262 (tror jag det var) och kunde inte ha kvar den. Blev alldeles för varmt.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • December 2005
        • 909

        #4
        Har samma problem jag, har två aquaclear pumpar 110. Min temp. ligger mellan 28-29. Är detta på tok för mkt? Undrar då hur jag ska bära mig åt för att få ner tempen... Har heltäckande ramp å täckglas...
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • pny
          Användare
          • April 2002
          • 210

          #5
          Om pumparna sitter nedsänkta i vattnet eller om dom är placerade i ett slutet utrymme (tex akvariemöbel) så kan du räkna med att dom värmer akvariet med den effekt som dom är märkta med.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • November 2005
            • 415

            #6
            Känner igen det jag med. Har ett Vision 450L med 1st Maxijet 1200, 1st Fluval 4+ och 1st TetraTec 1200 ytterfilter som håller akvariet på mellan 26-27 grader, värmaren står på 24 grader och det är länge sedan jag såg att indikatorlampan på den var tänd. I rummet är det ca 21 grader. Faktum är att elementen i rummet är avslagna...
            Micke

            Kommentar

            • Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

              #7
              Innerpumparna?

              Är det störst sannolikhet att det är innerpumparna som avger den mesta värmen?
              Senast redigerad av Niklas Olsson; 02 February 2006, 11:15.
              //Niklas

              www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook
              ____________________________________

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                #8
                Innerpumparna avger värme direkt i vattnet och ytterfiltren avger sin värme i ett slutet utrymme under akvariet (om de nu står där). Hos ytterfiltren har du ett visst värmespill via bänken men den mesta värmen blir kvar i skåpet och stiger uppåt. Den fungerar som ett element.

                Som pny sa, kolla på skylmärkningen vilken effekt som är angiven i watt. Det är inget hokus-pokus: En doppvärmare som har en effekt på 200 watt avger i princip denna effekt. Samma sak med en pump, även om den primärt har ett annat mål än att värma och inte heter doppvärmare. ;-)
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • johnny 99
                  Användare
                  • December 2004
                  • 80

                  #9
                  Borde inte ett ytterfilter också avge större delen av värmen till det förbipasserande vattnet?

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

                    #10
                    Ditt Eheim=25W. Jag skulle tro att dina cirkulationspumpar drar ungefär samma per styck. Ett Aqua-Clear powerhead på 1500 liter drar 21Watt.

                    Så är det nog Johnny. Vattnet drar med sig värme och den värme som avges i skåpet påverkar också akvarietemperaturen. Resten är bara teori.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Ja, det stämmer ju helt klart att pumpar ger massor av värme. Dessutom ger ju en pump på tex 25W konstant 25W värme medan en doppvärmare på 300W bara slås på ibland, så tar man ut ett snitt så värmer nog pumparna mer än doppvärmaren. Lyckligtvis orkar ju inte 25W med att koka fisken, men nog kan det bli varmt ändå..
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • ovsor
                        Användare
                        • January 2005
                        • 55

                        #12
                        Ibland på sommaren ligger tempen på ca 30gr i karet. Då blir man ju lite orolig, det är ju liksom på gränsen, eller hur. Hmmm, man kanske skall konstruera en slags kylare för karet på sommaren. Slutet system blir väl bäst. En behållare i rostfritt stål med en värmeväxlare i som cirkulerar akvarievattnet. I behållaren cirkulerar man kallt kranvatten för det är ju kallt även på sommaren, i varje fall kallare än luften. Detta borde kunna hålla tempen i schack även på sommaren. Slöseri med kranvatten kanske men man behöver kanske bara ha lågt tryck på detta eller mer avancerat ha en reglerventil som styrs av tempen i karet.
                        Ove

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • December 2005
                          • 909

                          #13
                          Jag har för tillfället tagit bort täcklgasen bak på akvariet å ställt upp bakre delen av min hetäckande ramp. Har nu fått ner karet till 27 grader. Va nere på 26,5 innan belysningen kom igång. Har även öppnat upp lite fönster i lägenheten för att rummet ska bli lite svalare. Men 28-29 grader har jag hört ska vara på tok för varmt. Runt 25 är vad jag hört det bästa. Då är malawin som piggast o mår bäst.

                          mvh...
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1823

                            #14
                            Hej!

                            Värmeutvecklingen ligger i paritet med el förbrukningen och då ligger alltså en kraftig pump runt 25 W ett 36 watts lysrör konsumerar i verkligheten runt 90 Watt. Jag antar att de flesta av oss alltså bränner mycket mer el på ljus än på pumpar.

                            Mycket av värmen från ljusrampen försvinner förståss upp och inte ner men har man tex heltäckande ramp utan täckglas blir det ändå en väldigt stor andel av värmen från rampen som går till vattnet.

                            Det lär också variera mycket i elförbrukning/liter mellan olika pumpar. Kan kanske vara värt att titta på om man pumpar mycket vatten.

                            Ett av de effektivaste sätten att kyla är genom avdunstning, om man tar bort täckglasen och har mycket ytrörelse så avdunstar en hel del vatten. alternativt kan man rikta en fläkt mot vattenytan.

                            Mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • December 2005
                              • 909

                              #15
                              Hur stor är risken att man tar sönder arematuren om man tar bort täckglasen?

                              mvh
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...