Fånga fisk i det fria

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Nåt tyllgardins-liknande kan säkert funka bra som landvad. Knyt ett rep mellan över och underkant på vardera sidan av den, så man kan hålla nere underkanten med foten och uppe överkanten med händerna. Dra en kort sträcka, bara 5 meter eller så, gärna genom vattenväxter, och dra ända upp på stranden, sen är det bara att plocka fisken.

Labyrintfiskar behöver kunna komma upp och ta luft, och breathing bags sägs kollapsa om de inte fylls fullständigt med vatten, så spontant skulle jag tro att vanliga plastpåsar är bättre. Eller, om det rör sig om små fiskar, halvfyllda PET flaskor.

Vilka tillsatser är det i kranvattnet? Är det hårt klorerat skulle jag nog personligen försöka ta vatten ur fiskens hemvatten/närmsta damm.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Jag har anvant vatten som jag kopt pa flaska (inte mineralvatten forstas). Firrarna overlevde sa helt idiotiskt kan det inte ha varit.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• sacha
        Användare
        • June 2005
        • 59

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
        Jag är syndig som få, men är det inte den svenska gränskontrollen som borde bry sig? Vad är landvadar?

Lite offtopic.. Men tar du med fisk från thailand måste du anmäla 1dag före ankomst, så att en veterinär kan komma å titta på fisken.. Med dej ska du också ha ett ifyllt formulär om vilka fiskar och antal du för med dej in.. All fisk som kan planteras ut i svenska vatten är ju förbjuden givetvis.. Detta kostar 1200kr att få en vet. som kollar på fisken... Under ordinarie arbetstid...

Källa www.sjv.se

Kommentar

• cremedaz
          Användare
          • December 2003
          • 144

Tänk på att en håv med för små maskor går väldigt tungt (långsamt) i vattnet, så en håv med grövre maskor och lite mat är nog ett bra sätt att fånga fisk.
          Kanske skulle någon typ av nät funka, samtidigt som det tar lite plats i bagaget.

Lycka till

Mvh Erik
          Min zoon.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

Kommentar

• Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

1) dranot (men det behovs 2 for det jobbet och inte sa latt om vattendragen ar full av sten eller stockar)
            2) sankhav (kan delas i 2 genom att skruva av ena delen, hur latt som helst att frakta)
            3) vanlig plastflaska (2 liters); skar av flaskan i mitten, ovandelen gar in i bottendelen, lagg nagot gott in i flaskan....latt for smafiskar att hitta in men svarare att hitta ut...
            4) kastnat; battre an vad manga tror.....men tank var du slanger den; fastnar latt om det finns stenar och annat.

Annars haller jag med Ola; svenska myndigheten kanske sager "fy pa dig" och inget mera hander.....medan den thailandksa kanske inte sager sa pass mycket men gor annat i stallet.....
            Kanske bast att fraga nagon som har erfarenhet av utforlse av levande fisk fran det landet??
            I vilket fall som helst; for att fora in fiskarna i Sverige maste du ha formularet (ifyllt) med dig...

Breathing bags; inget for fiskar som behover komma upp....och om man inte fyller dessa pasar 100% med vatten gor dem ingen nytta
            Som Micke sager; flaskor ar bast.....sma 500ml. plastflaskor fungerar bast nar man transporterar sma fiskar i bagaget
            Sjalv anvander jag inga lugnande medel....men manga av mina amerikanska kunder gor det och ar glada for det ("glada for det", menar amerikanarna och ej fiskarna)

Det gar sakert jatte bra!
            Lycka till, Felipe
            Felipe

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Kan meddela att det inte blev någon fångad fisk alls med till Sverige. Jag tog aldrig med kastnätet då det blev lite tungt i för min lightpackning, men jag hade med håv och lite olika påsar.

Planen var att se mig omkring efter fisk mot slutet av resan. De sista fem dagarna var jag i en regnskog vid Malaysiska gränsen med mycket bäckar och floder men fiskarna intresserade mig inte, mest typ jättedanior och liknande småsill. Allra sista stoppet var i en peat swamp forest, en slags torvträskskog med mycket spännande grumligt vatten och växter överallt: guramis, bettor, ormhuvuden och allt möjligt. Det här stället var dock bevakat och inte så lämpligt att håva runt i. Sista stop i Chatuchak market där det fanns enormt mycket, men ganska enformigt utbud, där jag skulle kunnat köpt med mig något roligt.

Det slutade hursomhelst med att jag "fegade ur" och satsade på att kunna gå rakryggad genom tullen. Även om jag inte tror att man hamnar i Bangkok Hilton kan ju tre fyra timmars förhör göra att man sumpar en dyr returbiljett.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                Det slutade hursomhelst med att jag "fegade ur" och satsade på att kunna gå rakryggad genom tullen. Även om jag inte tror att man hamnar i Bangkok Hilton kan ju tre fyra timmars förhör göra att man sumpar en dyr returbiljett.
                Det är ju det som är tjusningen med fisk i packningen

Kommentar

• GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

missat den här tråden helt, ja du är ju redan hemma men åker säkert igen

när jag fångade bettor på koh lanta så använde lokal befolkningen vanlig håv eller myggnät, blir ett bra nät (har för mgi att Jon också har sagt att dom använder det i Brasilien)

har pratat med folk på Thai air som jobbar på flygplatsen som säger att dom nog inte skulle bry sig för fem öre så länge det inte gäller lokal utrotningshotad fisk (men då kan man ju undra vad dom vet om sånt, själv ville jag ta hem flowerhorn då och det är väl ganska uppenbart att det inte är en lokal fisk) plockar man sen fiskarna i typ pet flaskor så är det nog ko lugnt i tullen problemet blir ju hemma.

att göra det på laglig väg är knappast värt det då den thailändska byråkratin är ett helvete utan dess like!
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

Har alltid trott att om man åker dit i tahilands tullar med fiskar i fickorna så hamnar man i dödscell och får käka nervgift....

Var har jag fått det ifrån...
                    Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...