hejsan jag undra vad man ska ha till malawi tempratur? jag har nu 27 grader och mina fiskar mår bra
tempratur till malawi?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Någonstans mellan 22-28 är ok. Det viktigaste är egentligen att det inte svänger för mycket. Håller du det på 25-26 är det perfekt. -
25 grader eller runt det brukar rekommenderas. Om firrarna trivs vid 27 grader, så låt det vara så. Var försiktig under sommarmånaderna bara, så att inte tempen sticker upp mot 29-30 grader.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag har provat lite försiktigt och upplever mer aktivitet vid 27 jämfört med 25 grader.Inbillning? Vet inte!375L Malawi
112L Tanganyika
90L Tanganyikayngel
45L TanganyikaKommentar
-
nej det är nog inte inbillning utan dom blir mer aktiva vid högre temp-mina malawi och tanganyika har konstant 27 graderTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Om man däremot testar (ofrivilligt) att ha 32 grader i vattnet så går det mindre bra och slutade i detta fall med fiskar i ryggläge, så 27 grader eller strax under torde funka utmärkt. Har även haft ner mot 21-22 utan problem, men det blir så kallt att grejja idet då...Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
Det går utmärkt med 18 grader med, om man vänjer fiskarna sakta, men det är väl inte att rekommendera då de lätt blir sjuka av för kallt vatten. Malawiciklider som får vita-pricken går oftast för kallt. Över 30 minskar aktiviteten rejält då syret försvinner ut vattnet.
I mina kar varierar det från cirka 23 - 28 och jag märker ingen större skillnad på aktiviteten direkt. Fiskarna leker också i alla kar, så det lär inte påverka så mycket.Kommentar
-
-
MItt svar om 18 grader kanske inte va så smart. Man skall ju absolut inte ha 18 grader i sina kar. det jag ville säga var att de tål mer än man tror. Självklart skall man sträva efter vad de har i sin naturliga miljö, nämligen 26-27 grader..Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiI mina kar varierar det från cirka 23 - 28 och jag märker ingen större skillnad på aktiviteten direkt.
Det kan vara en enorm skillnad på vissa arters aggresivitet beroende på temperatur... dvs dom som använder sig utav födosöksrevir, dom blir märkbart aggresivare i en högre temperatur då deras ämnesomsättning ökar och därmed vill ha mer mat och därmed bevakar sitt revir hårdare.Kommentar
Kommentar