Tips "högtsimmande" SA-ciklid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • July 2004
    • 71

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Kalle,
    no worry - jag har faktiskt lite plats i ett 56-liters kar i köket. Spanade efter smycketetror igår, men hittade inga. Blir ett litet gäng så fort jag hittar dem igen.

Hilsen,

P
    Är det såna här röda du menar?

Ser väldigt fina ut, men lite långt att åka för dig...

Kommentar

• Kalle-El
      Användare
      • August 2005
      • 255

Om det är smyckestetran var den riktigt snygg.

Fast det klart åka 10 mil känns lite giftigt...

Kommentar

• Mmm
        Användare
        • July 2004
        • 71

Nja, det är väl kanske inte den vanliga smyckestetran. Den finns på Simontorps fisklista och kallas där för "Mortenthalers smycketetra". Eftersom den finns på deras lista så borde den gå att få tag på fler ställen. Men den ser i alla fall riktigt fin ut, blir sugen på att skaffa den själv...

Kommentar

• olof
          Användare
          • April 2002
          • 1823

Hej!

När vi nu diskuterar ytlevande sydamerikanska fiskar får man ju inte glömma levandefödarna. Guppi är ju sydamerikansk men det finns väl flera trevliga arter?

Blev själv lite sugen på stänktetror 8-9 cm för hanarna, hur stora blir honorna?

Mvh

olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Skulle vilja saga att hanarna blir 6-7 och honorna fyra inklussive fenor. De leker frenetiskt ett tag och sedan slutar det inte. Det ar enkelt att klacka aggen, bara att skrapa ner med fingret i en bunke. Sedan svalter de ihjal. Jag hade viss framgang med liquifry, men lyckades bast med permanent odlingsakvarium. Det finns en artikel pa http://www.akvariet.tripnet.se/tidsk...Stanktetra.htm
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mmm
              Användare
              • July 2004
              • 71

Ursprungligen postat av olof
              Blev själv lite sugen på stänktetror 8-9 cm för hanarna, hur stora blir honorna?
              9 cm för hanar och 7 för honor enligt den här sidan: http://fish.mongabay.com/species/Copella_arnoldi.html

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Jag har hallit stanktetror i generationer och sett dem mycket hos folk och i affarer. Att de skulle bli sa stora hor till ovanligheten om det ens ar mojligt.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mmm
                  Användare
                  • July 2004
                  • 71

Ok, jag har ingen erfarenhet av dem, så det stämmer säkert. Men det verkar i alla fall vara ett par cm skillnad mellan honor och hanar.

/Mattias

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Har haft stänktetror i många perioder och även odlat dem (permanent lekakvarie). En del av de jag haft har landat på 9 cm för hannarna. Honorna mycket mindre, max 5 cm har jag haft där - men de ska kunna bli större. Så stora hannar är jäkligt imponerande, speciellt när de fightas. De cirkulerar precis som många andra firrar, men har ett slags glidande simsätt då som är en fröjd för ögat. Trots att de i butikerna ser lite lätt beiga ut så får de med ålder en hel del färg, i vart fall i mina ögon...

Annars menar jag inte N. morthenthaleri, även om den är grann. Fortfarande väldans dyra firrar. N. marginatus (lilla smycketetran), N. trifasciata (stora smycketetran) och N. beckfordi (även kallad Piranga-tetra) är de jag letar efter. N. marginatus har jag hållt jäkligt länge samt odlat - men för ett par månader sedan dog mitt sista yngel av ålder. Jäkligt lustiga rackare med fina färger. Enda nackdelen är att de är mycket duktiga romtjuvar, så det krävs lite för att få yngel av dem/annan fisk i karet (de letar alltså även rätt på andra arters rom mycket effektivt). N. espei har jag varit sugen på länge, men den är inte så färgrann - och dessutom svindyr när man väl ser den i butik. En lustig sak med många Nannostomus är att de inte är så lättodlade som många andra tetror - det måste till lite "fiskkemi" mellan paret. En del honor leker helt enkelt inte med vissa hannar och vice versa.

Annars är levandefödare som t ex Guppy ingen dum idé alls. Under en period höll jag mycket olika dvärgar tillsammans med en stam vildguppy. Klockren kombo. Vill man ha yngel av Guppysarna så måste de dock flyttas till annat kar - men dvärgarna fick levandefoder... Fördelar med Guppy är att de dels ger levandefoder och dels är lite halvkorkade och långsamma (enligt min uppfattning). De hinner därmed inte käka så mycket yngel av dvärgarna.

Hilsen,

P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 January 2006, 16:10.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

JAg skrev fel ovan. De leker frenetsikt ett tag och sedan slutar de. Det ar honorna som lagger av. Skaffar man nya honor sa leker dessa. JAg har envisats med att forsoka fa dem att lagga pa blad, men de leker alltid pa tackglaset. Nar jag sankte ytan sa att de inte nadde upp till tackglaset sa lekte de pa akvarierutan ovanfor vattnet, trots en stor mangd olika vaxter att leka pa. []
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Mina honor lade inte av med leken - misstänker att det handlar om fodret. Matade mycket med svarta mygg. Mina gick bra att "styra". När jag bytte vatten, så lekte de nästan alltid dagen efter. Känner dock klart igen det där med täckglaset. "Dresserade" mina så långt att de lekte på täckglaset under ett mörkt parti. Skymde en del av ljuset från rampen med lite aluminiumfolie för att efterlikna bladskugga. Den lätte gick de på!!

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

Hej!

Här är en väldigt fräck ytlevande tetra:

tyvärr lite väl stor för det normala hemmaakvariet. Jag tror jag sett något liknande i naturen men då var det mer lagom exemplar på 10 cm eller så.

Mvh

olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Vilka tidsintervall talar vi om? Mina lekte val konstant nagot drygt ar kanske och sedan gar de i aratal utan att leka oavsett hur mycket levande svarta mygg jag trattar i dem. Koper jag en ny hona sa leker de efter nagon dag. En ung hona som blir lekmogen har gett samma effekt. Det ar knappast fodret som gjort att mina slutat leka, sa om dina leker under hela sin livstid (4 ar kanske?) sa maste det vara nagot annat. Det irriterande for mig har varit att plotsligt star man dar utan att ha sett till att fa en ny generation medan man kunde, men da ar det for sent.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 26 January 2006, 17:25.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2694

Antar att du har provat att separera honorna från hanarna och bara släppa ihop dem när du vill ha lek?

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

Det festliga ar att nar du nu sager det sa har jag aldrig testat den klassikern pa just stanktetra.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...