M. auratus, vid vilken storlek brukar den dominante hanen färga om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

    M. auratus, vid vilken storlek brukar den dominante hanen färga om?

    Jag har köpt en gäng små M. auratus. De är i storlek 5-6 cm nu och ingen hane har färgat om att antagit den svarta dominerande färgen. Borde inte en hane färgat om vid den storleken?

    Jag börjar undra om jag inte måste se mig om efter en hane från annat håll eller ska jag bara vänta ett tag till?

    //Gunnar
    Min zoon
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    #2
    Hej!

    Jag tycker definitivt du ska vänta ett tag till. Det är inte alls ovanligt att det dröjer nån centimeter till innan dom färgar om. Det värsta är att man inte kan vara säker på att det är just en hane som byter färg. Jag har själv varit med om att även honorna kan få för sej att byta färg. Har haft lek (och yngel) på två "mörka" auratus, detta har hänt både med odlade djur och viltfångade. Jag tror personligen att den mörka färgen inte nödvändigtvis är så starkt könsrelaterad som vi vill tro, utan snarare dominansrelaterad. En dominant hona kan alltså vara mörkare än en feg hane. I min viltfångade grupp på 8+10 så färgar i stort sett alla hanar, och under halvåret jag haft dom har minst tre honor tillfälligt bytt färg. Jag är helt säker på att det är honor som färgar och inte mindre hanar, dels för att jag sett lek på två av dom och dels för att jag kollat könsöppningarna på alla i gruppen.

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • December 2004
      • 607

      #3
      Okey, då är det bra att vänta.
      Jag har 7 stycken, så det får gärna vara få hanar, men åtminstone en iaf.
      Min zoon

      Kommentar

      • Rovfisken
        Användare
        • April 2005
        • 178

        #4
        har haft precis samma problem med mina Vf auratus, honor som blir nästan svarta , vart sur först när jag trodde alla vara hanar men dom leker och producerar yngel som bara den , har även en skum vf auratus hona som liknar elongatusen , vet bara att dom e vf , ej fångstplats, kan det skilja sig på hur auratusen ser ut beronde på vart i sjön den kommer ifrån?
        Mina kar

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Det är en klassiker och har hänt mig flera gånger att man går och vänta på att de skall färga om, sen visar de sig att nästan alla gör det Så länge ingen färgar om skall du vara glad att du verkar ha många honor, det gäller o ha tålamod bara så kommer det bli fint. Om de går uppåt 8cm och ingen färgar om kan du börja fundera på att skaffa en hane
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • December 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Det är en klassiker och har hänt mig flera gånger att man går och vänta på att de skall färga om, sen visar de sig att nästan alla gör det Så länge ingen färgar om skall du vara glad att du verkar ha många honor, det gäller o ha tålamod bara så kommer det bli fint. Om de går uppåt 8cm och ingen färgar om kan du börja fundera på att skaffa en hane
            Jag har haft M. Auratus förr, men det var längesedan nu. Och jag minns faktiskt inte vid vilken storlek hanen bytte kostym. Men jag får vänta ett tag till precis som ni skriver.
            Min zoon

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              dom borde ha färgat om isåfall,kan naturligtvis ha fel men 5-6 låter ganska mycket för det är inte ovanligt att det redan börjar vid typ 3 cm
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #8
                Har ett gäng på 30st som inte heller färgat om dom är ca 3-6cm

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • December 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av specmats
                  dom borde ha färgat om isåfall,kan naturligtvis ha fel men 5-6 låter ganska mycket för det är inte ovanligt att det redan börjar vid typ 3 cm
                  Anledningen till att jag skrev tråden, var att en akvariekompis tyckte det var konstigt att ingen var mörk, eftersom de var så pass stora samt att de går i ett akvarium utan hotbild från annan art, såsom en annan melanochromis. (Ingen längsrandig fisk i karet.)

                  Äggfläckar är det ont om, men inte helt avsaknade på iaf två av fiskarna.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...