Cool pryl! A Squid!
Kollaps
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Kommentar
-
Som filter är Bioflowen outstanding. Suger ammonium som Sören. Som vågmaskin är de däremot inga klockrena grejer, men visst, flödet går inte på ett och samma sätt hela tiden. Rensar ytan gör de också, men det tar längre tid att klara upp ytan med en Bioflo än med vanlig syresten. Jag ångrar inte att jag köpte dem, men letar du vågmaskin ska du köpa något annat. En klar nackdel är att om du har snäckor i karet så fastnar de ofta i "rotorn" så att den stannar.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Som filter är Bioflowen outstanding. Suger ammonium som Sören. Som vågmaskin är de däremot inga klockrena grejer, men visst, flödet går inte på ett och samma sätt hela tiden. Rensar ytan gör de också, men det tar längre tid att klara upp ytan med en Bioflo än med vanlig syresten. Jag ångrar inte att jag köpte dem, men letar du vågmaskin ska du köpa något annat. En klar nackdel är att om du har snäckor i karet så fastnar de ofta i "rotorn" så att den stannar.
Hilsen,
P3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Om du verkligen vill minska nitratbildningen ska du köra med växter samt GÖDA med nitrat. Låter motsägelsefullt, men grejen är att om du ser till att växterna har det finfint (genom att bland annat kontrollera en av deras kvävekällor - nitrat), så kommer de att suga ammonium. Därmed får du faktiskt oftast lägre nitrathalter generellt eftersom växterna klipper ammonium innan det hinner bli nitrat.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Bioflowen är extremt bra som biofilter, så länge den roterar. Den hindrar eller försvårar dock inte uppkomsten av nitrat, tvärtom - den omvandlar ammonium/nitrit till just nitrat mycket fort. Det är väl för övrigt ett grundläggande syfte med alla biofilter, så jag greppar inte helt vad du är ute efter.
Om du verkligen vill minska nitratbildningen ska du köra med växter samt GÖDA med nitrat. Låter motsägelsefullt, men grejen är att om du ser till att växterna har det finfint (genom att bland annat kontrollera en av deras kvävekällor - nitrat), så kommer de att suga ammonium. Därmed får du faktiskt oftast lägre nitrathalter generellt eftersom växterna klipper ammonium innan det hinner bli nitrat.
Hilsen,
P3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Den jag använder är samma som tråden handlar om, nämligen squid. Min första köpte jag av en kille i stockholm som importerade några av de första exemplaren, de senaste är köpte på aquaristic.net.
Ingen skit blir liggande när man kör med variabelt flöde. Det som är fantastiskt med just squid är att den är billigare och mer driftsäker än någon annan lösning på marknaden. Nackdelen är att den är lite stor och klumpig, så det krävs lite klurande för att dölja den fint.
En effekt som jag också har uppmärksammat är att fiskarna får ett mer naturligt rörelsemönster eftersom de kompenserar för det varierande flödet hela tiden, samt att växterna vajar naturligt vackert.
MVH
MagnusKommentar
-
Den jag använder är samma som tråden handlar om, nämligen squid. Min första köpte jag av en kille i stockholm som importerade några av de första exemplaren, de senaste är köpte på aquaristic.net.
Ingen skit blir liggande när man kör med variabelt flöde. Det som är fantastiskt med just squid är att den är billigare och mer driftsäker än någon annan lösning på marknaden. Nackdelen är att den är lite stor och klumpig, så det krävs lite klurande för att dölja den fint.
En effekt som jag också har uppmärksammat är att fiskarna får ett mer naturligt rörelsemönster eftersom de kompenserar för det varierande flödet hela tiden, samt att växterna vajar naturligt vackert.
MVH
Magnus3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
-
Hur
Man monterar alltså en powerhead på squiden, O sedan sprider man de olika utblåsen på strategiska platser i akvariet? Eller hur gör man?
Hur stark pump/powerhead behöver man i såfall?
Och kanske någon kan tipsa om vilka som säljer den i Sverige.Kommentar
-
pwss säljer denTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Jag köpte den pga. att jag har för kraftig pump (rör upp sanden) så jag ville prova om den kunde dämpa strålen - och visst det fungerade.
Det som jag även fick på köpet var att skiten som blev liggande tidigare, försvann när man kör med variabelt flöde.
Bifogar bild med den monterad på en eheim 2252. Det finns även med en skumfiltmatta för den biologiska filtreringen som jag inte har monterat på.Senast redigerad av Johan F; 19 February 2008, 21:45.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
MVH
MagnusKommentar
-
Hur stor pumpad volym tål SquidenDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
Kommentar