Cool pryl! A Squid!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av tropfrog
    Jag har kört min första i snart 4 år nu, samt köpt ytterligare två. För min del är de helt fantastiska.
    MVH
    Magnus
    Låter intressant! Vilket märke squid eller Hydor (Bioflo) eller är det rent av något annat?
    Kan du inte berätta vad som är så fantastiskt?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Bumling
      Användare
      • January 2007
      • 218

Jag har kört min första i snart 4 år nu, samt köpt ytterligare två. För min del är de helt fantastiska.
      MVH
      Magnus
      Var köpte du din för jag är intresserad av en till ett litet projekt jag har på G?!?!

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ursprungligen postat av Johan F
        Är lite nyfiken över om det fungerade bra?
        Som filter är Bioflowen outstanding. Suger ammonium som Sören. Som vågmaskin är de däremot inga klockrena grejer, men visst, flödet går inte på ett och samma sätt hela tiden. Rensar ytan gör de också, men det tar längre tid att klara upp ytan med en Bioflo än med vanlig syresten. Jag ångrar inte att jag köpte dem, men letar du vågmaskin ska du köpa något annat. En klar nackdel är att om du har snäckor i karet så fastnar de ofta i "rotorn" så att den stannar.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Som filter är Bioflowen outstanding. Suger ammonium som Sören. Som vågmaskin är de däremot inga klockrena grejer, men visst, flödet går inte på ett och samma sätt hela tiden. Rensar ytan gör de också, men det tar längre tid att klara upp ytan med en Bioflo än med vanlig syresten. Jag ångrar inte att jag köpte dem, men letar du vågmaskin ska du köpa något annat. En klar nackdel är att om du har snäckor i karet så fastnar de ofta i "rotorn" så att den stannar.

Hilsen,

P
          Jag är ute efter om Bioflowen är ett bra biofilter. Jag vill förhindra (försvåra) uppkomsten av Nitrat. Inga snäckor så det skall inte vara något problem.
          3000 liter med Tropheus
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Ursprungligen postat av Johan F
            Jag är ute efter om Bioflowen är ett bra biofilter. Jag vill förhindra (försvåra) uppkomsten av Nitrat. Inga snäckor så det skall inte vara något problem.
            Bioflowen är extremt bra som biofilter, så länge den roterar. Den hindrar eller försvårar dock inte uppkomsten av nitrat, tvärtom - den omvandlar ammonium/nitrit till just nitrat mycket fort. Det är väl för övrigt ett grundläggande syfte med alla biofilter, så jag greppar inte helt vad du är ute efter.

Om du verkligen vill minska nitratbildningen ska du köra med växter samt GÖDA med nitrat. Låter motsägelsefullt, men grejen är att om du ser till att växterna har det finfint (genom att bland annat kontrollera en av deras kvävekällor - nitrat), så kommer de att suga ammonium. Därmed får du faktiskt oftast lägre nitrathalter generellt eftersom växterna klipper ammonium innan det hinner bli nitrat.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Bioflowen är extremt bra som biofilter, så länge den roterar. Den hindrar eller försvårar dock inte uppkomsten av nitrat, tvärtom - den omvandlar ammonium/nitrit till just nitrat mycket fort. Det är väl för övrigt ett grundläggande syfte med alla biofilter, så jag greppar inte helt vad du är ute efter.

Om du verkligen vill minska nitratbildningen ska du köra med växter samt GÖDA med nitrat. Låter motsägelsefullt, men grejen är att om du ser till att växterna har det finfint (genom att bland annat kontrollera en av deras kvävekällor - nitrat), så kommer de att suga ammonium. Därmed får du faktiskt oftast lägre nitrathalter generellt eftersom växterna klipper ammonium innan det hinner bli nitrat.

Hilsen,

P
              Tack Patrik jag tolkade "Suger ammonium som Sören" fel, jag förstår nu vad du menar.
              3000 liter med Tropheus
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1842

Den jag använder är samma som tråden handlar om, nämligen squid. Min första köpte jag av en kille i stockholm som importerade några av de första exemplaren, de senaste är köpte på aquaristic.net.

Ingen skit blir liggande när man kör med variabelt flöde. Det som är fantastiskt med just squid är att den är billigare och mer driftsäker än någon annan lösning på marknaden. Nackdelen är att den är lite stor och klumpig, så det krävs lite klurande för att dölja den fint.

En effekt som jag också har uppmärksammat är att fiskarna får ett mer naturligt rörelsemönster eftersom de kompenserar för det varierande flödet hela tiden, samt att växterna vajar naturligt vackert.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Den jag använder är samma som tråden handlar om, nämligen squid. Min första köpte jag av en kille i stockholm som importerade några av de första exemplaren, de senaste är köpte på aquaristic.net.

Ingen skit blir liggande när man kör med variabelt flöde. Det som är fantastiskt med just squid är att den är billigare och mer driftsäker än någon annan lösning på marknaden. Nackdelen är att den är lite stor och klumpig, så det krävs lite klurande för att dölja den fint.

En effekt som jag också har uppmärksammat är att fiskarna får ett mer naturligt rörelsemönster eftersom de kompenserar för det varierande flödet hela tiden, samt att växterna vajar naturligt vackert.
                  MVH
                  Magnus
                  Tack Magnus, det låter som om det är klart värt och prova på.
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Bumling
                    Användare
                    • January 2007
                    • 218

Såg att den finns för ca 400:- hos en känd näthandlare, helt klart värt att prova!!

Kommentar

• tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1842

Här finns bilder på hur jag löste det med att bygga in squiden i filterkammare:

Numera kör jag mer ruff, med squiden synlig.
                      MVH
                      Magnus

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1604

Hur

Man monterar alltså en powerhead på squiden, O sedan sprider man de olika utblåsen på strategiska platser i akvariet? Eller hur gör man?

Hur stark pump/powerhead behöver man i såfall?

Och kanske någon kan tipsa om vilka som säljer den i Sverige.

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

pwss säljer den
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Ursprungligen postat av doohan
                            Man monterar alltså en powerhead på squiden, O sedan sprider man de olika utblåsen på strategiska platser i akvariet? Eller hur gör man?

Nu vet jag inte var du bor men jag köpte min Bioflowen på AkvarieLeasing.

Jag köpte den pga. att jag har för kraftig pump (rör upp sanden) så jag ville prova om den kunde dämpa strålen - och visst det fungerade.
                            Det som jag även fick på köpet var att skiten som blev liggande tidigare, försvann när man kör med variabelt flöde.
                            Bifogar bild med den monterad på en eheim 2252. Det finns även med en skumfiltmatta för den biologiska filtreringen som jag inte har monterat på.
                            Senast redigerad av Johan F; 19 February 2008, 21:45.
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1842

Ursprungligen postat av doohan

Kolla hemsidan i början av tråden, all info du söker finns där.
                              MVH
                              Magnus

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Hur stor pumpad volym tål Squiden
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...