Ljus i västafrikaakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luffe

    Ljus i västafrikaakvarium

    Hejsan allihopa
    Jag har tänkt att starta ett västafrikaakvarium och eftersom jag är ganska grön på akvarier så har jag en frågo om ljuset till er
    när jag läst om västarika akvarium så står det att det ska vara dämpat ljus och jag undrar om det går att använda glödlampor till det. jag har också en lysrörsramp, men det ger ett väldigt ljust sken och passar dessutom inte 100% til akvariet. ett annat problem är också att jag har ganska begränsad ekonomi så om ni kommer på några andra förslag p lösningar så se till att dom inte är allt för dyra [:-(]
  • Pär J.
    Användare
    • April 2002
    • 219

    #2
    Dunkelt ljus är nog fiskarna tillfreds med, frågan är om det inte är växterna som styr ljuskraven när det gäller de flesta akvarium.

    Om man tänker sig biotoperna så borde det vara rätt skuggia platser i bäckar, floder och sjökanter med mycket överhäng och höga träd som skymmer solen.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Med begränsad ekonomi hade jag kört med lysrörsrampen jag redan har och dämpat ljuset med flytväxter. Bara att rensa ut när de blir för många. Firrarna i sig kräver inte växter i karet, går att inreda skitsnyggt och funktionellt Västafrika med rötter, sten och grus.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Luffe

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Med begränsad ekonomi hade jag kört med lysrörsrampen jag redan har och dämpat ljuset med flytväxter. Bara att rensa ut när de blir för många. Firrarna i sig kräver inte växter i karet, går att inreda skitsnyggt och funktionellt Västafrika med rötter, sten och grus.

        Hilsen,

        P
        Men grejen är att jag tycker att lysröret har ett väldigt fult och sterilt ljus

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Byt bara lysröret mot ett varmtonsrör då. :-)

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Luffe

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Byt bara lysröret mot ett varmtonsrör då. :-)

            Hilsen,

            P
            Vad kostar det och var hittar man sådanna då?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Om det bara är varmtonsrör du vill ha går det fint med de absolut billigaste på vilken byggmarknad som helst. Fråga efter varmtonsrör, så visar personalen rätt rör. Ska man inte köra annat än flytväxter så funkar det bra med sådana rör, växterna anpassar sig. Ingen pejl på kostnaden, beror även på watt-tal, var du bor och vilka kontakter du har. Är det dyrare än en hundring så är du defintivt "blåst" på pengar, så mycket vet jag i allafall.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Luffe

                #8
                Men vad är det som talar emot glödlampor egentligen?

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1833

                  #9
                  Ursprungligen postat av Luffe
                  Men vad är det som talar emot glödlampor egentligen?
                  Förutom fult gult ljus? Ja det är ju en smaksak förståss. Dessutom avger de rätt mycket värme och har en låg verkningsgrad. Om du inte bryr dig om det är det bara att köra.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...