Otocinclus-lek!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Otocinclus-lek!!

Mina Otosar leker just nu!! En hanne driver som en galning och buffar hela tiden en av honorna på magen (som är rätt tjock, det finns mycket alger på rutorna...). Hannen är så i stöten att han till och med ofta hakar sig fast vid honan och hänger på henne så länge hon tolererar det. Äggläggningsröret är framme på honan, är ett förvånansvärt långt rör för fiskens storlek. De drar titt som tätt in i snår av Cryptocoryne, men trist nog är snåren så täta så jag inte ser vad de trixar med därinne... det stämmer dock med de odlingsbeskrivningar jag läst innan. Ska lägga sin rom på växtblad.

Well. Det är sällskapskaret i vardagsrummet det sker i, så jag är tveksam till att det dyker upp några yngel - barber är ena jäkla romtjuvar. Om rommen ens kläcks, pH ligger lite väl högt för sydamerika-firrar. Den som lever får se - skoj att se dem leka i allafall, och ett gäng till med Otosar skadar inte, om det går bra!!

PS Är en vittatus/affinis-variant. DS

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

coolt Patrik! Jag trodde att alla ottosar var vf för för de var smått omöjliga att odla?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Skulle tro att nästan alla Otosar man hittar i butiken är vf, men omöjliga att odla är de tydligen inte av det jag läst (och numera spanar på!!). Däremot har jag inte sett några klockrena odlingstips, de verkar mest ha spontanlekt i olika kar. Misstänker det handlar om maten rätt mycket. Snart, snart, snart är lokalen igång, så då kanske jag provar att verkligen sätta dem till lek. ;-)

Hilsen,

P

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2694

De små arterna av Otocinclus har sällsynt förökat sig då och då i akvarium, men odlas inte kommersiellt - alla som importeras är VF.

Har du nån uppfattning om vilken art det är du har? Några bilder?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Mike,
          jag har gjort några halvhjärtade försök att artbestämma dem, men inte lyckats. Verkar finnas ett flertal arter som liknar vittatus/affinnis (det är någon av de varianterna). Även i samma "batch" i butikerna går det ofta att hitta skillnader på dem, en del har mer streck i stjärtfenan, andra har en svart prick, en del har annorlunda kroppsform. Jag såg till att få två troliga hannar och två troliga honor med samma utseende när jag köpte dem. Har du något bra tips på sida där detta reds ut?

Inga bilder denna gången, tyvärr. Skulle på möte så jag hann inte trixa med kameran - men nästa gång kanske det hinns med. Lekt har de i vart fall gjort, "spärrballongshonan" är numera slank.

Hilsen,

P

Kommentar

• wofflan
            NCS Medlem
            • September 2003
            • 660

coolt, jag som gått och funderat på Otosar, man kanske skulle ta och slå till. Tycker dock att det verkar vara lite trixigt att könsbestämma dem, i affären är alla av ungefär samma storlek, svårt att hitta någon som är slankare, vilket skulle tyda på hanne eller tjockare, vilket skullet tyda på hona, om jag förstått det hela rätt. Finns det några andra tydligare skillnader?
            Mvh Fredrik

Kommentar

• drd
              Användare
              • December 2004
              • 1112

Fanken så coolt Patrik !

Bara att gratulera till leken ju.
              // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

drd,
                tackar!! Helt klart en skoj grej!!

wofflan,
                brukar vara svårt att se rätt "tjocklek" på firrarna i butikerna, de är ofta lite svultna. Storleken verkar vara en rätt given könsskillnad också, de största är troligen honor. Stämmer på mina i vart fall de som blir verkligt feta är de största. Rekommenderar verkligen Otosar som algätare, i mina kar har de alltid varit outstanding. Enbart slagna av SAE:s. Föredrar ändå Otosar eftersom de blir mindre och aldrig någonsin bråkar.

Hilsen,

P

Kommentar

• drd
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1112

Btw patrik !!
                  När ska du och Christian komma ut o kolla skalarerna ?
                  Blir det i veckan tro ?
                  // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Hmm, det är Kristian som håller i just det - vet inte hur han tänkt. Får pusha lite på honom i afton, träffar honom då.

Hilsen,

P

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2694

Bästa oddsen för identifiering är nog att titta på bilderna av otocinclus på www.planetcatfish.com - de flesta andra bilder på nätet är felbestämda (framförallt gäller det just "affinis", som i stort sett aldrig är det).

Annars har du bilder kan jag ta en titt, börjar kunna Otocinclus rätt bra nu.

EDIT: O. vittatus är en av de arter som sporadiskt odlats.
                      Senast redigerad av Mike_Noren; 18 January 2006, 21:16.

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Hittade faktiskt en bild sedan tidigare på en av Otosarna. Verkar absolut inte vara affinis, men inte heller vittatus. Tyckte inte någon av dem på Planet Catfish var klockren heller, det var flera som hade samma stora svarta fläck som mina har på stjärtroten. macrospilus eller hoppei verkar ligga närmast, tror mest på den förstnämnda. På min firre finns inga tydliga markeringar på bukfenorna - vet du om det är en av könsskillnaderna? Ska spana in dem senare idag och se om det skiljer.

Kan maila över bilden om du vill kika på den, har inte möjlighet att posta bilder här.

Hilsen,

P

Kommentar

• wofflan
                          NCS Medlem
                          • September 2003
                          • 660

maila bilderna till mig så lägger jag upp dem
                          fredrik.wolfhagen snabel a med.lu.se
                          Mvh Fredrik

Kommentar

• wofflan
                            NCS Medlem
                            • September 2003
                            • 660

hur gick det hittade du några yngel?
                            Mvh Fredrik

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Har inte sett något ännu. Har spanat lite till och från, men det är attans mycket växter i karet. Överlever något så ser jag det förmodligen först när det är kring cm eller mer. Skoj att ha haft lek på dem i allafall!!

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...