Mina Otosar leker just nu!! En hanne driver som en galning och buffar hela tiden en av honorna på magen (som är rätt tjock, det finns mycket alger på rutorna...). Hannen är så i stöten att han till och med ofta hakar sig fast vid honan och hänger på henne så länge hon tolererar det. Äggläggningsröret är framme på honan, är ett förvånansvärt långt rör för fiskens storlek. De drar titt som tätt in i snår av Cryptocoryne, men trist nog är snåren så täta så jag inte ser vad de trixar med därinne... det stämmer dock med de odlingsbeskrivningar jag läst innan. Ska lägga sin rom på växtblad.
Well. Det är sällskapskaret i vardagsrummet det sker i, så jag är tveksam till att det dyker upp några yngel - barber är ena jäkla romtjuvar. Om rommen ens kläcks, pH ligger lite väl högt för sydamerika-firrar. Den som lever får se - skoj att se dem leka i allafall, och ett gäng till med Otosar skadar inte, om det går bra!!
PS Är en vittatus/affinis-variant. DS
Hilsen,
P
Well. Det är sällskapskaret i vardagsrummet det sker i, så jag är tveksam till att det dyker upp några yngel - barber är ena jäkla romtjuvar. Om rommen ens kläcks, pH ligger lite väl högt för sydamerika-firrar. Den som lever får se - skoj att se dem leka i allafall, och ett gäng till med Otosar skadar inte, om det går bra!!
PS Är en vittatus/affinis-variant. DS
Hilsen,
P
Kommentar