Foder till Gymnogeophagus balzanii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    Foder till Gymnogeophagus balzanii

    Jahapp, här sitter man på lite trevliga Jordätare. Men vad ska jag mata dem med?

    För tillfället får de aquatic nature koipellets (vegtablilskt foder), spirulinaflingor och artemiaflingor.

    Men vad är egentligen det bästa fodret för dessa vackra jordätare? Då de verkar ha lätt för att få hål i huvudetsjukan (enligt en annan tråd) så bör fodret innehålla mycket vitaminer, men har ni något bra tips på antingen fodersort eller omjagska göra någon form av räkmix?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    #2
    Tja Jonas!
    Jag vet inte om det är "rätt", men jag hade nog satsat på någon typ av ganska finkornigt granulat av hög kvalité. Typ Dr. Bassleer´s Biofish Food tropic L (0,8-1,2mm).
    Detta granulat sjunker ganska snabbt och bör således ge fiskarna utlopp för sin "bökbehov" i samband med födosök.
    Det är inte så många butiker som har maten i lager, men jag vet ett ställe som nog kan fixa fram det till dej =)

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Varför inte Matjord till jordätarna? []



      *edit*
      lite för tidigt på morgonen för mig just nu känner jag...
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Björn
        Användare
        • April 2002
        • 787

        #4
        Kompostjord är nog bättre, om man vill hålla koll på innehåll och näringsämnen. Komposterad räkmix är ju ett hett tips annars =)

        (OBS! Det var Robin som började! OBS!) :-)
        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          Men människor, lite seriösa kan ni väl vara =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

            #6
            Jag tror på björns förslag.. men en specialgjord räkmix skulle nog också gå...
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Alexander Wiberg
              Användare
              • February 2005
              • 445

              #7
              Kommer du att sänka temperaturen i akvariet någonting periodvis Jonas?
              A.Wiberg (alex83)

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

                #8
                Jag var seirös, läs mitt första inlägg! Har nog lite granulat hemma som du kan få prova på..

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • September 2003
                  • 660

                  #9
                  testa Björns förslag, en ide är att kombinera det med att droppa vitaminer på granulaten, alternativt gör en egen räkmix med extra vitaminer
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #10
                    vitaminberikad räkmix (dags att bränna morsans nya mixer) + blanding av olika foder får det bli, får väl prova lite av björnes mirakelfoder =)

                    Är det något av koifodret, artemiaflingorna eller sprulinaflongorna som kanske inte passar till g.balzanii är det läge att nämna det...vill ju inte förlora någon av mina små älsklingar
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

                      #11
                      Alexander: Jag får se, nästa vinter blir det nog läge att börja laborera med sån't då mina ungdjur inte är könsmogna och jag inte vill att den stora Vf hannen ska jaga de små om han blir parningssugen. Men självklart kör jag utan doppväremare i akvariet =)
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Filterludd
                        Användare
                        • August 2005
                        • 29

                        #12
                        Bra sida:
                        Mongabay seeks to raise interest in and appreciation of wild lands and wildlife, while examining the impact of emerging trends in climate, technology, economics,and finance on conservation and development.
                        "Det gäller att inte lägga alla ägg i samma mun..."

                        Bilder och tecknad serie | Film | Ej-fisk-hemsida

                        Kommentar

                        • sydamerikanen
                          Användare
                          • October 2005
                          • 108

                          #13
                          Jag är ingen expert, men jag tog lite malmat (Sera Wels-chips) och doppade i FishTamin och de blev väldig fart på liven. Godis för jordätare?!! [] Kan visserligen vara nyhetens behag, men...

                          Annars får de precis, som mina choklader, Hikari Gold medelstora kulor även med FishTamin på som slinker ned utan problem. Min största hane är nu otroligt vacker, vilket säkert maten bidrar till + att han precis som i ditt fall Jonas är VF.

                          Bortsett från känslighet mot nitrit (enligt fler hemsidor) och hål-i-huvudet-sjukan + lite rädda för algskrapan och hastiga rörelser vid frontglaset, så verkar det väldigt lätta att ha att göra med.
                          Senast redigerad av sydamerikanen; 12 January 2006, 01:47.
                          375L Sydamerika med rötter och växter
                          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          Arbetssätt...