Årstrådar "XXXXX 2006" - Ta ställning !!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Årstrådar "XXXXX 2006" - Ta ställning !!!

En intressant utveckling som skett de senaste åren på vårt forum, och extremt mycket just i år, är att det är många som startar årstrådar, exempelvis "Malawitråden 2006". Självklart är det trevligt att folk startar nya trådar, men frågan är om inte vissa av dem har lite för brett ämne vilket kan medföra en hel del nackdelar för forumets aktivitet och användarvänlighet. Speciellt med trådar som vi faktiskt skapat en hel forumavdelning för, som med exemplet ovan.

Jag skulle gärna vilja att vi diskuterar fenomenet i denna tråd. Några saker jag och andra forumvärdar funderat på gällande dessa trådar är följande:

1. Det är inte alla (inte ens jag) som orkar hänga med i dessa trådar. Detta leder till att trådarna i många fall är en diskussion mellan endast ett fåtal människor som skriver otroligt mycket i tråden. Det är alltså inte så många involverade i diskussionen fastän den är lång. Detta kan alltså anses vara ganska destruktivt för forumet.

2. Även om trådarna blir matnyttiga, så är det ganska svårt att hitta specifik information i trådarna när trådens rubrik har ett för brett ämne. Detta gör att det blir svårare att söka i forumet.

3. Mycket som diskuteras i trådarna hör faktiskt inte till den forumavdelning som tråden skapades i. Det kan handla om sjukdomar, foder etc. vilket faktiskt gör att flyttning ligger ganska nära till hands.

4. Småchattandet i dessa trådar är trevligt, men om det är något specifikt som dyker upp i årstrådarna, ta gärna upp det i en ny tråd, så fler får chansen att hitta ämnet och ge sig in i just den specifika diskussionen.

En extrem är att det skapas en tråd för varje grov indelning, exempelvis "Räkmix 2006", "pH 2006" eller varför inte "Ciklidtråden 2006" etc. ?! Självklart får vi inte hoppas på det, men visst kan utvecklingen ses som negativ på många sätt.

Så länge folk startar nya trådar med specifika ämnen som dyker upp i årstrådarna är det inga problem. Hänvisa även gärna till den långa tråden...

Diskutera gärna fler för-, och nackdelar här...
    Senast redigerad av Zaphi; 09 January 2006, 22:17.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Jag håller med om att årstrådar kan vara destruktiva. Arttrådar kan möjligen fylla en viss funktion men har andra nackdelar som du tar upp: De blir svåröverskådliga och saker som borde behandlas i andra trådar hamnar lätt i dessa arttrådar. När årstrådarna börjar handla om hela sjöar eller grupper av fiskar är det trist. Ditt skräckscenario med räkmixtråden är skonsam. Det är värre om "Akvarietråden 2006" dyker upp...
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Behöver man hjälp med nån sak så startar man oftast en egen/ny tråd om ämnet."Årstrådarna" är mest lustigt (och oftast vänligt) "tjafs" om ämnen man gillar där man kan spåna om saker hej vilt. Skulle det bli ett "års-trådsförbud" el liknande har det gått alldeles för långt.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Årstrådar e ju k så länge dom inte är för ospecifika.
        Troffetråden, aulonocaratråden osv låter ju specifiserade medans kanske malawi 2006 verkar lite grumligt som just en speciell tråd...
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ursprungligen postat av ozric
          Skulle det bli ett "års-trådsförbud" el liknande har det gått alldeles för långt.
          Självklart kommer inte årstrådar bli förbjudna. Det har det aldrig varit tal om. Vad jag vill göra är endast att belysa att det kan ha en negativ effekt på forumet om detta blir ett ihållande och växande fenomen.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Jag håller helt med Zaphi...även om jag är skyldig till en årstråd eller två under 2005.

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Den enda vettiga långa tråden tycker jag är den där man laddar upp sina bilder, tycker jag och samtidigt kan jag inte låta bli att läsa o skriva i årstrådarna.
              Men kommer inte att starta en enda årstråd.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Pikkenix
                Användare
                • March 2005
                • 254

Håller helt klart med om att årstrådarna inte tillför mycket i längden då de blir för stora för att söka igenom efter något specifikt.
                De har dessutom en tendens att centralisera diskussioner mellan en liten grupp forummedlemmar med mycket interna diskussioner så som "såg dig nere i butiken, köpte du de där cikliderna sen".

Jag tycker inte man ska förbjuda årstrådarna men trådarna kanske ska hålla sig till ämnet och inte sväva ut som i exemplet ovan - det gynnar egentligen ingen här på forumet. Här ligger ju en stor boll hos moderatorerna.

Oftast är småchattandet inget som höjer tråden något. Drar man ett forum til sin yttersta spets så är ett forum till som en kunskapsdatabas - man ställer en fråga och får ett eller flera svar, där stängs tråden och nya frågor diskuteras i nya trådar.
                Småchattandet hör hemma i en chat, telefon eller i "verkliga" livet.

Vill bara poängtera att sista stycket ovan är inget jag vill ha men är ändå något man bör eftersträva att hålla någorlunda på i ett forum.
                Mvh
                Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

....och nu har Zaphi startat ytterligare en "årstråd"
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Hank
                    ....och nu har Zaphi startat ytterligare en "årstråd"
                    hehe jo faktiskt.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

Jag tror att årstrådarna kan vara bra som "chat-trådar" men viktiga saker ex "Mina troffar har fått soten, vad ska jag göra" ska man starta en ny tråd om.

Däremot kanske en tråd som heter "tropheusfoto 2006" är något att satsa på då merparten av dessa trådarna är bilder och "idag köpte jag dessa fiskarna" inlägg. Ibland diskuteras viktiga ämnen men de skulle fungera lika bra som enskilda ämnen, troligtvis bättre då de vore lättare att leta igenom.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...