Mitt akvarium eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • April 2002
    • 196

    Mitt akvarium eller inte?

    Min kära fader hittade en artikel itidningen Gör så här om fiskar. Naturligtvis läste jag den eftersom pappa ifråga satte m ina vattenbyten en gång i veckan.`När jag läste artikeln var jag ganska så kritisk, i ett av styckena stod det om vatten byten;

    Duger vanligt dricksvatten från kranen i ett akvarium?
    Ja, om det är kallt. Det får absolut inte vara ljumet för i så fall finns det risk att fiskarna smittar med legionärssjuka. Riktigt kalltvatten sjunker till botten och skapar därmed en cirkulation. Tänk dock på att akvariue fiskar trivs bäst i 22-26 grader varmt vatten. Ta därflr upp alla fiskar medans du fyller på det kalla vattnet.

    E jag dum som tycker att det 'r fel att ta upp alla fiskar och att det värkar ännu mer korkat att stressa fiskarna så än att hälla i ljumet vatten. Jag har bytt med ljumet vatten så länge jag har haft fiskar och jag har aldrig haft något problem.

    VIta prick är det en förkylning? Det stor att fiskar lätt får en sorts förkylning som resulterar i vita prickar och att man då ska medicinerar med förkylnings medicin?

    I annat fall så var articeln helt okej för dom riktade sig till nybörjare, rekomenderade dom vanliga sälskapfiskar såsom tetror. Fast tycker ändå att det var ett lamt förstök att fånga nytt intresse till fisk välden.

    mvh Therese

  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    jag tycker att artikelförfattaren borde avrättas.

    MVH Simon

    Kommentar

    • Anders76
      Användare
      • August 2002
      • 48

      #3
      Det verkar ju inte vara nå'n speciellt vettig artikel, så jag skulle ignorera den. Om man har någon som helst inrening i akvariet så tror jag inte att man kan fånga alla fiskarna utan att riva rubbet. Jag har aldrig hört att fiskarna skulle få legionärssjuka av ljummet vatten, däremot drar varmvattnet med sig tungmetaller som, i alla fall jag, inte har någon användning av i akvariet. Att tempen sjunker under någon timme efter vattenbytet har jag aldrig haft några problem med, det är nog naturligt för firrarna. Fiskar som är känsliga för vitaprick, får det lättare om vattnet är för kallt, men om det är en "förkylning" vet jag inte, i så fall en förkylning med dramatiska konsekvenser.

      MVH Anders

      Kommentar

      • thorgil
        Användare
        • June 2002
        • 64

        #4
        ...legionärssjuka....

        vad jag vet beror legionärssjuka på en bakterie som heter legionella pneumophila (det finns flera liknande arter).
        Bakterien kan leva i vattenledningar men det är troligtvis mycket ovanligt i Sverige.

        Författaren av den dumma artiklen (som kan vara en direktöversättning utan att ta hänsyn till skillnader mellan länder) bygger förmodligen sitt resonemang på att bakterier växer snabbare i ljummet vatten än i kallvatten.

        Om varmvattnet används lite och står och blir ljummet i ledningarna finns en möjlighet för tillväxt i större skala.
        Annars är ju temp 50-60 grader C vilket bakterierna säkerligen överlever men inte växa i.

        Jag skulle vara räddare för min igen säkerhet snarare än fiskarnas om det fanns legionella i vattnet jag dricker.
        I akvariet finns ju dessutom andra organismer som förmodligen konkurrerar ut legionella ganska snabbt.



        tObiAz
        tObiAz

        Kommentar

        • Therese
          Användare
          • April 2002
          • 196

          #5
          TAck för svaren, tycker det är synd att det finns människor som skriver såddana artikler, om jag varit nybörjare ksulle jag defenitivt inte köpa ett akvarium om jag var tvungen att plocka upp fiskaran varranan vecka.

          mvh Therese

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2002
            • 157

            #6
            Hej Therese!
            Fortsätt med ljummet vatten det har jag gjort i flera år och det fungerar bra dessutom har vi bra akvarievatten i Stockholm, God JUl
            Och Gott nytt Ciklídår Therese mvh Ann-Marie

            Kommentar

            • Sofia H

              #7
              Vi har också tidningen, mycket är översatt, och ofta av någon som inte kan något om ämnet. När det gäller snickerier och annat finns nog kunskaperna, men artiklarna om trädgård, och i det här fallet akvarier, är ofta skrattretande. Jag tror inte det var mycket som stämde i den artikeln. För övrigt så är legionärssjukan, om jag är rätt informerad, en form av lunginflammation. Det händer att den sprids genom vattenledningar där varmvattnet håller för låg temperatur (precis som någon skrev ovan). Kan smitta människor som t ex duschar i vattnet. Detta brukar hända någon sällsynt gång på våra sjukhus, varpå kvällstidningarna skriver om det. Jag har svårt att tro att detta skulle drabba fiskarna.../Sofia H.

              Kommentar

              Arbetssätt...