Nytt världsrekord

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Nytt världsrekord

...i Atlanta, Georgia, där dom nyligen har invigt en 30-miljonerlitersbalja med 100 000(!?) olika djurarter. Jag hittar inga bra bilder vid en snabb googling men den som vill surfa kan lägga till även Jeff Swanagan, akvariedirektören, på sökordslistan.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Georgia Aquarium Visit Today. Explore a world under the sea with our newest gallery, Sharks! Predators of the Deep. Plus you'll see whale sharks, beluga whales and other marine life. Save money, get your tickets online now.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Ja jäklar! Har man valhaj i akvariet ger det ju en aning om storleken på bygget
      Tony Englund

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

När akvariet invigdes 23 november så visades invigningen på en tysk satelitkanal. Såg bara halva programmet men vad jag minns särskilt var Tanganyikaburken med en massa stora leleupi samt förstås valhajbebisen. Jag tror att den bara var 6m lång.
        De visade många stora akvarier i rask takt så det var svårt att komma ihåg vilka fiskar som fanns i akvarierna, men det är enormt och åker man over there då är ett besök ett måste.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Hundra tusen djurarter är naturligtvis fel men min källa (Södermalmsnytt) skrev så. Jag skulle tänka mig att summan av hela världens djurarter ligger ungefär där. Såg faktiskt en uppskattning av det totala antalet arter för ett tag sedan men kan inte minnas var, har för mig att de även räknade in typ bakterier och dylika små ting. Vissa artantal var för mig förvånansvärt få andra det motsatta. Vet inte hur många fiskarter det finns men däremot är antalet fågelarter ca 9 000.

Kommentar

• Magnus W
            Användare
            • April 2003
            • 101

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
            Hundra tusen djurarter är naturligtvis fel men min källa (Södermalmsnytt) skrev så. Jag skulle tänka mig att summan av hela världens djurarter ligger ungefär där.
            Jag blev nyfiken och googlade ...

... Over half of all described species are insects, including approximately 300,000 known beetles, a fact which led biologist J. B. S. Haldane to remark that God has "an inordinate fondness for beetles."
            300 000 arter skalbaggar. Jisses!

-- MW

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Det står att de har 100.000 djur och 500 arter på förstasidan:

"Georgia Aquarium opened on November 23rd as the World’s Largest Aquarium. With 8 million gallons of fresh and marine water, and more than 100,000 animals representing 500 species from around the globe, you’re sure to see things you’ve never seen before!"
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...