Funderar lite på att inhandla denna art. Har dock väldigt lite kunskap om dem. Är de som vanliga malawi att de inte bildar par? Är de aggresiva och vilket käk gillar de bäst?
Metriaclima Livingstonii
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Det stämmer, artikeln finns i Ciklidbladet 3/2005.Kommentar
-
Har haft dem och de är som "vanliga" mbuna - alltså gärna fler honor än hanar. Jag hade i lite snäckor i mitt kar men det verkade de inte bry sig om det minst - da var över hela karet lika mycket och reviren tog de inte kring snäckorna. Vadjag kunde se så var inte heller honorna vid snäckorna. Lite tråkigt, manhade ju hoppats på en mbuna med ett säreget beteende.
Endominant hanne är väldigt snygg dock, går i lite skimrande mörk-lila färg.Mvh
Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening
Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)Kommentar
-
ops, jag får kolla i ciklidbladet! [] Köpte iallafall tre stycken när vi var i Göteborg idag. Jag lade i snäckorna i hinken som jag koppade in dem med och lyckades få en av dem att gömma sig i en snäcka. Nu gillar han/hon (har inte hunnit kolla kön än) den snäcka mycket, än så länge.
Tack för tipset om ciklidbladet, jag hade nog inte kommit ihåg det annars.Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
Jag har 7 stycken i mitt 500 l. Som tidigare inlägg varit inne på så verkar snäckorna inte ha någon större betydelse i deras liv. Jag har bara vid ett tillfälle sett en av dom "utnyttja" snäckskalen som gömställe. Annars är de verkligen glupska och verkar relativt aggresiva inom arten. Jag köpte mina i oktober (har jag för mig) och de är långt ifrån fullvuxna ännu, men de skiljer sig ju både färgmässigt och utseendemässigt (lite större läppar, ser lite "stubbiga" ut) så de kommer nog bli en favorit!
Mvh ErikKommentar
-
Håller mer, dom är coola. Skiljer sig ganska mycket mot andra Mbuna. Helt klart fräcka.Tomas Wallengren
-
har haft sånna innan var inget med dem hannen var lite agressiv men inget mer än vanligt..
fin fisk...MVh
EbbeKommentar
-
Tomas har du koll på kännetecken hanar <-> honor. Tycker inte jag ser någon större skillnad och det verkar som att alla bråkar med varandra. Inga aktiviteter på lekfronten heller.
Äggfläckar känns inte som något avgörande heller...
Mvh ErikKommentar
-
Jag tycker mig se att hanarna har en skarpare vit söm i ryggfenan är honorna samt att hanen har en blåare haka. Även storleken skiljer en hel del.Tony EnglundKommentar
-
eeeh... inte riktigt. Jag avaktar lite och låter dem växa till sig. Sen skall jag ta och titta i böckerna igen och kolla. Men visst är det så att en hane skall ha mer äggfläckar. Får nog återkomma med detta. Hur som helst så diggar jag fisken.Tomas Wallengren
-
Dominanta hanar brukar skimra något i mörkt lila färg, annars är de väldigt svåra att se skillnad på.Mvh
Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening
Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)Kommentar
-
Mina är för små för att man ska kunna se ännu. Visst storleken skiljer lite mellan mina 7, men känns inte som något säkert. Bara att vänta!
Mvh ErikKommentar
-
Jag har Ps /Metra.. Livingstonii "Lac Malombe" (sjön strax S om Mal.)
Hos dessa är hanarna större och har mer lyster i färgen. De skiljer sig mot sina "fränder" i Mal.
genom färgsättningen. De har mycket brunt och gult i färgsättningen.Kommentar
Kommentar