co2 in progress

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Effekten av CO2 på fiskarna är sänkt pH vilket sällan är ett problem i ett sydamerikakar. Att det kommer växtnäring i vattnet tror jag inte borde vara ett problem, möjligtvis om man inte får igång växterna och ett kväveöverskott bildas. Den största nackdelen är nog att det ljus som krävs blir för mycket för vissa mer diskreta fiskar - ganska många.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Jonas,
      CO2 och PMDD påverkar inte firrarna negativt generellt. Som Kalle-Maja skriver leder CO2 till en pH-sänkning, vilket snarare borde få jordätarna att trivas bättre. Men, men - som med allt går det att misslyckas, så vräker man i kaliumnitrat samt kör overkill på CO2 kan det få rätt katastrofala följder. Följer man rekommendationerna är det dock inget problem. Friska växter brukar generellt göra att firrarna trivs bättre.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

himla skönt att jag fick min magnetventil igår, är inte helt hundra på morrarna när man ska till jobbet, glömt lite denna vecka att gå upp o skruva på den. men du sköts det helt automatiskt =)

Kommentar

• Micke Lövberg
          Användare
          • February 2004
          • 349

Skitsnyggt Johan!
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

tack, hoppas de ska ta sig nu me. samt att mattan därfram snart blir lite tätare så man skan forma den lite mer.

Kommentar

• micleg

Ursprungligen postat av ixxe
              hur stor tub ? 0.5kg kan du bränna på 2-3 veckor, speciellt om den e på dygnet runt,
              Min 6kg räcker 3-4 månader med konstant drift 24/7.
              Ooops! Är du säker på att du har en tillräckligt tät slang? Hur många bubblor i sekunden kör du ut i akvariet?

Jag har bara en bubbla varannan sekund och koldioxiden är bara på 10 timmar per dygn, men min 6 kg tub har nu varit igång i ett år och knappt har något (väger den) förbrukats. Ska kolla exakt hur mycket, men innan jag använde tät plastslang och körde med silikon så försvann koldioxiden på 2-3 månader (med samma mängd bubblor ner i akvariet).

/Micke

Kommentar

• ixxe
                Användare
                • February 2005
                • 234

öhm

Det där låter lite märkligt, skulle det försvinna mer co2 ur tuben för att slangen inte är tät? Mängden som kommer ur flaskan är ju den samma vare sig slangen e tät eller inte.

Jag har rätt bra fart ut då jag har stort akvarium (540l)

Däremot gissar jag att om din slang inte va tät så pyste det ut även på natten dvs 24/7
                Men jag tror faktisk att allt e som det ska för dubbla tiden går det åt dubbelt så mycke, vad jag vet så räcker tex defdacs tub ca 9 mån o han har 300l:ers burk
                http://ixxe.se

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

ännu mer strul, när jag kom hem idag så funkade inte magnetventilen, den verkar ha fått värmeslag!?!? jag kopplade ur den o sen in den igen efter ett tag, då funkade den igen. vafan sä här ska de väl inte vara, man ska väl kunna ha den på en timer iaf en dag utan den ska krabba..?

sån har jag

Kommentar

• micleg

Ursprungligen postat av johan_lindgren
                    ännu mer strul, när jag kom hem idag så funkade inte magnetventilen, den verkar ha fått värmeslag!?!? jag kopplade ur den o sen in den igen efter ett tag, då funkade den igen. vafan sä här ska de väl inte vara, man ska väl kunna ha den på en timer iaf en dag utan den ska krabba..?

sån har jag
                    Precis en sådan som jag har, fast det står BioPlast på min. Minns att jag valde den för att den drog lite mindre ström än dom andra, billigare, modellerna.

Min har fungerat några år nu, varje dag på och av, utan problem.

/Micke

Kommentar

• micleg

Det där låter lite märkligt, skulle det försvinna mer co2 ur tuben för att slangen inte är tät? Mängden som kommer ur flaskan är ju den samma vare sig slangen e tät eller inte.

Jag har rätt bra fart ut då jag har stort akvarium (540l)

Däremot gissar jag att om din slang inte va tät så pyste det ut även på natten dvs 24/7
                      Men jag tror faktisk att allt e som det ska för dubbla tiden går det åt dubbelt så mycke, vad jag vet så räcker tex defdacs tub ca 9 mån o han har 300l:ers burk
                      Vad använder du för slang då?

Silikonslang är för porös och släpper igenom koldioxidmolekylerna. Min magnetventil sitter på tuben så inget kan smita ut medan den är avstängd. Är helt övertygad om att slangen var problemet.

Kommentar

• ixxe
                        Användare
                        • February 2005
                        • 234

typ luftslang , inte silikon, vanlig som man köper till luftpumpar
                        http://ixxe.se

Kommentar

• micleg

typ luftslang , inte silikon, vanlig som man köper till luftpumpar
                          Ja det fungerar säkert bra. Dom slangar som följde med till två CO2-reaktorer av enklare typ (en bana som bubblorna åker i --- enkelt men fungerar faktiskt bra om man inte har snäckor) upplevde jag som "klassisk luftslang". Sedan har jag med vissa reaktorer fått med en ganska hård svart "CO2-slang" samt dito i mjuk svart plast (tycker den verkar bäst) till någon annan reaktor.

När jag hade läckage använde jag en lång (ca 10 m) ljusblå silikonslang som påstods fungera, men det var en bluff.

/Micke
                          Senast redigerad av Gäst; 13 January 2006, 10:16. Anledning: felstavat

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

hallo lads, kul att ni skiver i tråden. men om ni ska snacka slangar får ni gärna göra en egen tråd

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Ursprungligen postat av johan_lindgren
                              hallo lads, kul att ni skiver i tråden. men om ni ska snacka slangar får ni gärna göra en egen tråd
                              Slangar är väl en viktig del i en CO2 anläggning, eller?

Sedan är det riktigt som micleg skriver om den svarta CO2 täta slangen. Vill man inte ha smygande CO2 läckage så ska man använda den "svarta" CO2 täta slangen.

Vill man hitta ett läckage på utrustningen, så är det "bara" att "såpa" in allt från tuben till utloppet med såpa eller tjock tvålvatten så hittar man alla läckor lätt.

Nu kanske jag skrev nåt som redan skrivits i denna tråd, men det är bra med repetion. [:-)]
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

visst har de med co2 att göra, jag hade tänkt denna tråden som en uppdaterig så folk kan se hur de gått från start tills uppdaterat datum. samt är lättare för andra att svara om de tex finns trådar som berör det ämet tex co2 slangar.

Kommentar

Arbetssätt...