Grenar/Kvistar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spotUP
    Användare
    • December 2005
    • 38

    Grenar/Kvistar?

    Hej!

    Jag har sett att vissa CA kar är inredda med massor av Kvistar/Grenar.
    Tunna snirkiga saker, tanken är att det ska se ut som träd som har tappat grenar eller hänger ner i vattnet. Det är ett måste för mitt CA kar känner jag... Någon som har lite info om vad för sorts grenar man kan ha, och var man kan hitta/köpa?

    Dessa rötter ser även ganska coola ut, vad heter dom?....

    dock är jag ute efter mer grenliknande saker.
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Jag har testat diverse olika lövträd t ex ek, ask, rönn och al. Alla har fungerat bra. Ibland kommer det någon slags svampkoloni ett tag i början som kan se lite läskigt ut men som mina ancistrusar tycker är mumsigt. Det är ljust och slemmigt och brukar vara mest i närheten av ytan.

    Kommentar

    • spotUP
      Användare
      • December 2005
      • 38

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      Jag har testat diverse olika lövträd t ex ek, ask, rönn och al. Alla har fungerat bra. Ibland kommer det någon slags svampkoloni ett tag i början som kan se lite läskigt ut men som mina ancistrusar tycker är mumsigt. Det är ljust och slemmigt och brukar vara mest i närheten av ytan.
      hmm... vadå? färska grenar då eller?....

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Färska grenar ska du inte använda. De ruttnar rätt snabbt och innehåller mer trixigheter än döda grenar. Beroende på om du vill ha det permanent eller inte - det går ju att byta ut grenarna efter ett tag. Har sett folk som kör med bok, funkar också bra.

        Vill du köpa något grenliknande rötter så har det rätt nyligen kommit "Red moor" rötter på marknaden. Ser ut ungefär så här:



        Finns på många akvarieaffärer här omkring Malmö i allafall.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Jag måste erkänna att jag brukar ta både färska och döda grenar, men det kanske är dom färska grenarna som producerar mest "slajm". Bästa tiden att leta egna grenar är nu på vintern då man i lövskogar ser mycket sämre andra årstider när det är löv och andra grönsaker som skymmer grenarna. Anledningen varför jag även tar levande grenar är att dom är lättare att få syn på. Jag letar efter intressanta former, ofta i form av klykor av olika slag, och dom syns lättast när dom sitter en bit upp.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • May 2004
            • 2964

            #6
            Jag köpte en sån där "Red Moor" gren hos min lokala akvariehandlare och den var nog också färsk, för efter bara någon vecka så blev den helt vitslajmig. Jag har kapat mycket äppelgrenar och lagt i mina kar, då i och för sig vintertid och dom håller sig bra fortfarande. Många av dom är nu 5-6 år gammla.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Jorsa
              Användare
              • December 2003
              • 199

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Vill du köpa något grenliknande rötter så har det rätt nyligen kommit "Red moor" rötter på marknaden. Ser ut ungefär så här:
              P
              Ser ut såhär i mitt kar:
              Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                Jag har testat diverse olika lövträd t ex ek, ask, rönn och al. Alla har fungerat bra. Ibland kommer det någon slags svampkoloni ett tag i början som kan se lite läskigt ut men som mina ancistrusar tycker är mumsigt. Det är ljust och slemmigt och brukar vara mest i närheten av ytan.
                Jag gissar att slemmet ar starkelse eller liknande dvs relativt ofarligt (och mums for malar). Jag far det ocksa med vissa nya naturgrenar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • spotUP
                  Användare
                  • December 2005
                  • 38

                  #9
                  åhå! tack för alla tips. jag ska ut o leta lite grenar nu i helgen, men den där red moori verkar ju helt klart intressant alltså, dyra eller? någon som har sett dem i gbg trakten?...

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Om de finns på flera butiker i Malmö så måste de finnas i Gbg också tycker jag. Ut på jakt, och spana firrar samtidigt!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • spotUP
                      Användare
                      • December 2005
                      • 38

                      #11
                      Dom kvistiga rötterna har jag spanat efter i alla affärer jag vart i, jag har sett nått liknande på ZooMässan, men ingen annan stans. Dom va dyra så de blev inget då.

                      Sen har jag varit ute i delsjön och letat efter ädel lövträd, men hittade inget speciellt
                      Heheh... men ibland är man bra blind för sin omgivning. Jag tittade ut genom fönstret när jag satt här framför ciklid.se och insåg att det växte en massa ädel lövträd på gården, så de va ju bara o stick ut o plocka från marken, och en timme senare va akvariumet nystädat och nymöblerat! =)

                      Kommentar

                      • Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

                        #12
                        mitt 720 - lite inspiration kanske.. tror de va askgrenar

                        Stor bild: http://hem.bredband.net/b396924/Fiskar/720karet.jpg
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                        With CANON you can!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ursprungligen postat av spotUP
                          åhå! tack för alla tips. jag ska ut o leta lite grenar nu i helgen, men den där red moori verkar ju helt klart intressant alltså, dyra eller? någon som har sett dem i gbg trakten?...
                          Red moore rötterna kostar 200kr/kg i Linköping. Dyrt!

                          Lägg den i blöt nån vecka och skölj av den ordentligt. Vattnet färgas ljusrött i början.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • May 2004
                            • 2964

                            #14
                            Då ska du handla dom i Linköping för här tror jag dom kostade 275:-/kg.
                            märkligt vad bara ca 4 mil kan göra ...... (ja jag vet att dom kan komma från olika ställen.)
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • pleco
                              Användare
                              • April 2002
                              • 516

                              #15
                              Jag har köpt några "red moore"rötter på Zoomässan ,kommer inte ihåg priset men det va billigar än i Linköping
                              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...