scalarer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ztufft

scalarer

[] hej jag skulle behöva ha ett svar på en fråga.
    det är så att jag har köpt 3 scalarer och de är höjd 10cm längd 5cm.
    och det är så att två av scalarena är typ i en grupp och typ mobbar ut den tredje...
    och jag har haft dem i snart en vecka och de som är en grupp har typ haft munnen mot varandra jätte länge och simmat som fan... sen kan de vara snälla sen kan de bråka de två med...
    jag vet inte va det är.. är det så att de är ett par eller är det så att de inte går ihop!?
    måste ha ett svar!
    är väldrigt rädd om dem!
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Välkommen till forumet ztufft! Har du bara ett tillräckligt stort akvarium, säg ca 200 liter, så behöver du i varje fall inte vara så orolig då scalarer inte är extremt aggressiva av sig och sårar sällan sina artfiender. Går din "grupp" tillsammans så är de sannolikt ett par i vardande, men det du beskriver och brukar kallas "liplocking" är vanligast ett hane-hanebeteeende. I vilken utsträckning hona-hane brukar styrkemätas eller beteendet fungerar som uppvaktning är jag osäker på.

Kommentar

• ztufft

asså jag har bara ett 75liters eller va det är...
      så det är inte så stort....
      men då är det inge par iallafall utan bara att de mäter styrka och så?
      men det är konstigt för de mobbar ut den tredje och han eller hon får inte äns äta ibland.. för de jagar han /hon hela tiden när jag matar dem!
      '

Kommentar

• Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

För att inte oroa dig i onödan vill jag bara tillägga att även mindre akvarium än 200 liter kan utan fara hysa dina scalarer ett tag. Här på forumet brukar dock en allmän rekommendation vara att man inte ska ha fullvuxna scalarer i akvarium lägre än 50 centimeter.

Kommentar

• ztufft

oki.. så jag borde alltis inte ha dem i mitt akvarium .. aj då...
          va ska jag göra då?
          är ju inte brav att ha dem i det akvariumet då...
          visst de är inte full vuxna det är de inte för jag tycker de är små...
          men de mår ju bra iallafall.. förutom att de bråkar! [:-S]

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

Jag är inte man att döma, eller att exakt bedöma tillräckligt utrymme. Det är väl någon slags helhetsbedömning du får göra. Dom flesta som rekommenderar si eller så stort kar gör det nog mer på egoistisk än moralisk grund. Kan t ex tänka mig att man samtidigt och utan betänkligheter äter ägg från hönor med betydligt sämre villkor...

Kommentar

• ztufft

oki men tack för du tog dig tid att besvara mina frågar....
              ska köpa mig ett större senare...

Kommentar

Arbetssätt...