Citrinellum / Labiatum 2006!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • February 2005
    • 242

En bild på en av mina firrar. Inte den största men den börjar ändå få lite pannpuckel... är det väldigt individuelt när dom får det? har iaf gett mig tusan på att byta vatten var tredje eller fjärde dag och mata på bra så att dom växer ordentligt

Kommentar

• _erik_
      Användare
      • February 2005
      • 242

En till bild till. Här är min största labiatus, som också har dom största läpparna

Kommentar

• _erik_
        Användare
        • February 2005
        • 242

tjena!

försöker blåsa lite liv i tråden....

Kan berätta att mina labiatus växer fort som satan... matar minst 2 ggr/dag och byter vatten var tredje till fjärde dag... Man kan nästan se hur de växer från dag till dag, och den största närmar sig nog 20 cm strecket nu. Hoppas bara att dom kan ta och para ut snart de små liven...

Något nytt på labiatus/citrinellum fronten för någon annan?

Kommentar

• Midas_Tom
          Användare
          • March 2005
          • 809

fina!.. kanske skulle gå in lite mer för att få upp mina P. Fredrichstalii i storlek den största är ca 9cm.. matar dom 1-2ggr om dagen byter vatten varje eller varannan vecka..tänkte ha citrinellum i karet först med de käns lite stora för ett 400L kar..
          //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Alltså jag har ju extrem otur med könen på citrinellum jag, målet har hela tiden varit att fixa en citrinellumhane att ha som "petfish", jag trodde någon av de röda skulle visa sig vara en hane, men nej, samtliga visade sig vara honor... Och eftersom de var lite hårda mot citrinellumen jag hade sedan tidigare som jag trodde var en hane så byttes de in. Men nu har även den gamla citrinellumen visat sig vara en hona...
            Hur gör man egentligen för att få tag på en citrinellumhane? Finns det inget sätt att se könen på dem redan som små?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Tyvärr inte, det dröjer ett bra tag innan man kan se det.
              När jag hade mitt labiatumpar så trodde jag länge att de var homofiler och bytte till siste in dem. Någon månad senare hade de givetvis lekt i zoobutiken. Vi snackar då om en hane på 25 cm och honan 20 cm.
              Det jag har lärt mig av detta är att det är bättre att lita på att fiskarna väljer rätt så nu har jag 12 st.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jo det är nog så man får göra. Tyvärr börjar det bli knepigt för mig att husera ungfiskar så det är därför jag försöker hitta genvägar, alla andra fiskar börjar bli lite för stora och lite för rovgiriga för att jag ska kunna dra upp grupper av ungciklider.
                De jag hade sist var dock inte så farligt stora då de pressade ut äggläggningsröret, 12-15cm kanske. Men det tar ju ju ett tag att få upp dem i en sån storlek också, jag tycker inte de jag har haft har vuxit särskilt snabbt.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• _erik_
                  Användare
                  • February 2005
                  • 242

Mina labiatus börjar bli stora nu och om ett par dagar kommer de troligtvis leka för första gången. På en av honorna har ett äggläggningsrör börjat titta fram, och den dominanta hanen är betydligt vänligare mot henne än mot sina andra artfränder, samt att honan börjar jaga runt dom andra fiskarna i burken ordentligt.

MEN. Jag har ett problem. Nu är det så att den dominanta hanen (Alfa) inte är den finaste i mitt tycke, utan den andra hanen i karet (Beta). I karet går 2 säkra hanar + 2 som troligtvis är honor.

Min första fråga är då: Om jag flyttar Alfa, kommer då honan leka med Beta?

Eller ska man låta det "naturliga urvalet" ha sin gång och låta honan leka med Alfa? Det finns en fördel med Alfa, och det är att han är väldigt, väldigt labiatus-aktig, något som iaf jag tycker verkar ovanligt här i sverige i jämförelse med citrinellumen. Alfa har tjocka och väldigt fina v-formade labiatusläppar och lite slankare kropp än Beta som är mer citrinellum-klump med smala mer halvcirkel-formade läppar. Tänkte kanske slå ett slag för sveriges ciklidvärld och få fram labiatus aktiga labiatus-citrinellum korsningar

Min andra fråga är: Hur skulle ni gjort? Alfa eller Beta?

Ursäkta inläggets "plottrighet", men jag får skylla på att jag är ganska så trött....

Kommentar

• _erik_
                    Användare
                    • February 2005
                    • 242

här är förresten en film:

Filmens huvudperson är Alfa, som har ett litet vredseutbrott.

Kommentar

• Moga_
                      Användare
                      • September 2003
                      • 98

kul

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

Citrinellumyngel
                        Lennart "Laesk" Axelsson
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• _erik_
                          Användare
                          • February 2005
                          • 242

citrinellum/labiatus (den som jag kallar beta och anser vara snyggast av mina två hanar). Taskig bild som vanligt, men så har man ju en riktig skitkamera också

Kommentar

• Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3615

Fin färg den har Erik! vad kör du med för bakrund? Målade A4 ark?
                            Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
                              Användare
                              • February 2005
                              • 242

Haha! Ja, det är A4 ark, men jag har inte målat dom själv Dom är köpta färdiga gröna o fina

Kommentar

• Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

Dubbla kullar med Citrinellum, nu 7 cm stora

Kul med en lyckad lek på båda min Citrinellum par. Har tyvärr inga bra kort och nu är dital kamerar paj.

Jag har en skock med yngel vet inte hur många de är, lite för många för de har börjar nafsa på fenorna på föräldrarna, troligen matar jag för dåligt.

Men det finns en sak som oroar mej nu ivkäll en av hanarna har kilat in sej under jätteroten, har rör sej inte och jag ser att han har lite ätna fenor.. Jag har nu saltat rejält i karet och matat på rejält så inte ynglen ger sej på honom och käkar på fenorna.

Kan jag göra nått mera för att rädda honoms liv??
                                snälla hjälp.
                                Måste lösa detta kuta problem, snarast med för många yngel.
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

Arbetssätt...