ljudnivå på pumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorgil
    Användare
    • June 2002
    • 64

    ljudnivå på pumpar?

    Funderar lite över Eheims circulationspumpar (1046,1048,1060) och en liten fråga till ägare av sådana:

    Låter de mycket?

    Finns det andra, mer prisvärda eller tystare alternativ?

    tObiAz
    tObiAz
  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    jag undrar precis samma sak i ett ämne lite längre ner.. har dock inte fått nåt svar jag är nöjd med.

    MVH Simon

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • April 2002
      • 277

      #3
      Jag har en 1060 och tycker inte den låter speciellt mycket. Jag har också en AquaMedic Ocean Runner 3500 (3500 l/h) och den låter faktiskt mindre än Eheim-pumpen. Har precis köpt ett gäng Project 1501 och de låter mer än ovanstående pumpar. Jag tror det beror på att plastskalet runt pumpen skallrar lite vilket leder till ett lite högre vibrerande ljud.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • Crillo
        Användare
        • September 2002
        • 31

        #4
        Jag har en 1048, i början lät den inget men efter ett litet tag började den väsnas, ungefär som när det är luft i dem. Undersökte rotorn osv men såg inga sprickor eller dylikt, slutade med att jag limmade fast själva impellern med superlim så den inte kunde röra sig på axeln (vanligvis kan man snurra den nästan ett varv eller så tills det tar stopp och den börjar pumpa) nu är den hur tyst som helst.

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          Jag har en Eden 128. Fick den för 395:- och det var ordinarie pris. Det är en cirkulationspump som placeras i karet, med sugkoppar som brukligt är. Pumpar 1150l/h i snabbaste läget och är, i min mening,
          mycket tyst. Jag tyckte det var duktigt prisvärt också. På utloppet
          passar den 22/16mm slang som är populär i akvariebutiker.

          Mvh,

          /Fredrik


          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • thorgil
            Användare
            • June 2002
            • 64

            #6
            tackar för svaren....



            tObiAz
            tObiAz

            Kommentar

            Arbetssätt...