Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

Stiffe var får man tag i dessa super wafers då?

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

Micke: glömde nog o läsa robins post, kan vara därför jag inte greppade de hela =P

Och ja, det här jävla hemlighetsmakeriet blir jag rätt trött på. Blir bara skit av det till slut.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Ursprungligen postat av Perikles
        Hallå Ozric, mycket tangentfummel i ditt inlägg. Fredag 02.52, hmm, kan jag skönja ett visst intag av destillerade drycker?
        lite skakis i dag,ja
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• stiffe
          Användare
          • April 2002
          • 953

Ursprungligen postat av Robbe
          Stiffe var får man tag i dessa super wafers då?

Håkanstorps zoo i Malmö köper jag mina
          mvh Stefan

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Jag har en grupp Murago VF som är det aggresivaste man kan tänka sig, jakt och slakt å en hel del lek oxå. Gruppen har halverats p.g.a för mycket aggression från två dominanta herrar. Likadant var det med mina VF Ilangi, där var det tre dominanta grabbar (bröderna Tyson) som slaktade nästan hela gruppen. Min Körsbärsgrupp, tror den är svenskodlad är hård men det leder inte till slakt. Min teori är att VF är betydligt mer revirhävdande och därmed mer benägen att ha ihjäl sina kamrater. Någon som har några funderingar kring detta?
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Vuxna VF som fått uppleva revirstrider och lek i naturen är nog betydligt mer benägna att slakta sina gruppkamrater. En fisk som är uppvuxen i akvarium är ju hela tiden van vid att ha konkurrenterna tätt inpå och lär sig nog lättare att acceptera det.

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

Ursprungligen postat av Perikles
                Jag har en grupp Murago VF som är det aggresivaste man kan tänka sig, jakt och slakt å en hel del lek oxå. Gruppen har halverats p.g.a för mycket aggression från två dominanta herrar. Likadant var det med mina VF Ilangi, där var det tre dominanta grabbar (bröderna Tyson) som slaktade nästan hela gruppen. Min Körsbärsgrupp, tror den är svenskodlad är hård men det leder inte till slakt. Min teori är att VF är betydligt mer revirhävdande och därmed mer benägen att ha ihjäl sina kamrater. Någon som har några funderingar kring detta?
                Hur stort akvarium går dom i? kanske inte spelar så stor roll när dom är så überaggro..
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Falköping Andreas
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1214

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Använde sökfunktionen för att leta uppslag om bra foder. Där var det fler som rekommenderade flingor eller granulat typ Tropicals. Så nu vet jag varken ut eller in.... Är det inte någon som också kör med samma diet och som har erfarenheter av det.
                  Jo visst det funkar att mata med ett sådant foder men jag har sett ett flertal ställen hos sådana som gjort det o de fiskarna blir inte snygga. huvudet får en konstig proportion till kroppen och färgerna "trotts spirolina i pelletsen" blir inge bra. En som hållit på länge i troffe träsket säger nog det samma. Kör endast pellets som ett komplement till räkmix och mata inte enbart med det. jaja alla foder tillverkare är säkert av annan åsikt.
                  http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Jo visst det funkar att mata med ett sådant foder men jag har sett ett flertal ställen hos sådana som gjort det o de fiskarna blir inte snygga. huvudet får en konstig proportion till kroppen och färgerna "trotts spirolina i pelletsen" blir inge bra. En som hållit på länge i troffe träsket säger nog det samma. Kör endast pellets som ett komplement till räkmix och mata inte enbart med det. jaja alla foder tillverkare är säkert av annan åsikt.
                    Det handlar mycket om att mata med rätt mängder... proportionerna blir fel oavsett foder om du matar med fel mängd av tilltänkt foder. Har man som rutin att kasta i förmycket foder sammtidigt som man inte har planer på att skärpa sig så ska man nog ta ett foder utan förmycke animaliska proteiner... Jag har sett både fina och fula fiskar från båda lägren så att säga så fodret är en mindre bov gämfört med sina egna rutiner eller hur man nu ska utrycka det =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Perikles
                      Användare
                      • December 2005
                      • 658

Ursprungligen postat av specmats
                      Hur stort akvarium går dom i? kanske inte spelar så stor roll när dom är så überaggro..
                      Ilangin har jag inte kvar men de gick i ett 720, Muragon går i ett 375-liters. Hannarna jagar över hela akvariet, det finns inte en lugn zon att gömma sig i. Den som står längst ner i hierarkin skall helt enkelt mobbas, precis som i grundskolan. Det spelar ingen roll att man skapar gömställen eller möblerar om. Jag köpte Muragon på Akvarium Malawi i Örebro och de sålde dom som Tropheus Brichardi Murago? Brichardin är ju betydligt tuffare, så långt stämmer det, men att röra till begreppen mer verkar onödigt. De kallade körsbären för Brichardi oxå, men detta är 2 år sedan.
                      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                      Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Matz Karlsén
                        Användare
                        • February 2004
                        • 1127

JIPPI! Jag har en bärnstenshona som tuggar! Hon har tuggat i drygt en vecka. Återstår att se om hon går hela vägen. Hon är trots allt bara 7-8cm stor.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Danne_K
                          Användare
                          • February 2006
                          • 777

JIPPI! Jag har en bärnstenshona som tuggar! Hon har tuggat i drygt en vecka. Återstår att se om hon går hela vägen. Hon är trots allt bara 7-8cm stor.
                          Grattis!
                          första gången min nuvarnade grupp tuggade så avslutade hon det ganska omgående.
                          andra gången jag såg någon som tuggade så gick det bättre. vet int hur många yngel det har blivit men är nog inte nå många. Har bara sett ett och det var 1-1.5cm när hon släppte dom/den. vet int hur länge hon höll kvar dom/den men skulle nog tippa runt 3månader...

Kommentar

• Matz Karlsén
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1127

Det verkar som om jag kommer att förlora två av mina SO Kiriza. Dom fick Tropheussjukan och jag medicinerade men det verkar som om två stycken inte klarar sig. Nu undrar jag om det blir för lite med 18 Kiriza och 20 Dubbar i ett 720-literskar. Jag har också tre par cylindricus och två par Calliurus "Magarae" i det karet. Troffarna är bara 5 cm långa skulle det gå att tillföra fler individer eller är det för chansartat?

Kommentar

• Falköping Andreas
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1214

Det verkar som om jag kommer att förlora två av mina SO Kiriza. Dom fick Tropheussjukan och jag medicinerade men det verkar som om två stycken inte klarar sig. Nu undrar jag om det blir för lite med 18 Kiriza och 20 Dubbar i ett 720-literskar. Jag har också tre par cylindricus och två par Calliurus "Magarae" i det karet. Troffarna är bara 5 cm långa skulle det gå att tillföra fler individer eller är det för chansartat?
                              Det syntes redan på en bild du skickade in på denna tråd för ett tag sedan att en kiriza på bilden hade sjuka. Jag gissar på att de fått för mycke pellets men det är vad jag tror. vad gäller antalet så är nog mer ett 50 tal i ett 720 mer lagom. för övrigt satans tåkigt för dig att det dött fisk. är inget kul men tyvär händer det de flesta ibland.
                              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Matz Karlsén
                                Användare
                                • February 2004
                                • 1127

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Det syntes redan på en bild du skickade in på denna tråd för ett tag sedan att en kiriza på bilden hade sjuka. Jag gissar på att de fått för mycke pellets men det är vad jag tror. vad gäller antalet så är nog mer ett 50 tal i ett 720 mer lagom. för övrigt satans tåkigt för dig att det dött fisk. är inget kul men tyvär händer det de flesta ibland.
                                Att dom skulle ha fått för mycket pellets tror jag inte på! Mina dubbar och bärnstenar har fått precis samma foder och där har ingen insjuknat.

Kommentar

Arbetssätt...