Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

Tänkte hur hur ni matar era troffar. Jag matar oftast 2 ggr/dygn och har alltid matat med flingor och räkmix samma dag. Jag har nu skaffat pellets också men har fått höra att man inte bör blanda någon av dessa fodersorter alls, speciellt inte under samma dag. Jag vet att flera av er matar med några av dessa foder, men hur matar ni per dag och vecka...
    //Robert

Kommentar

• Robert P
      Användare
      • April 2004
      • 11

Barracudan, det låter ju som mina fiskar du pratar. Arnstrand?

/Robert

Kommentar

• Barracudan
        • April 2005
        • 453

Javisst!!!! Det är Markus Arnstrand på tråden. Var bor du nu? Har du fiskar?
        Frontosamarkus

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8625

Ursprungligen postat av robger-8
          Tänkte hur hur ni matar era troffar. Jag matar oftast 2 ggr/dygn och har alltid matat med flingor och räkmix samma dag. Jag har nu skaffat pellets också men har fått höra att man inte bör blanda någon av dessa fodersorter alls, speciellt inte under samma dag. Jag vet att flera av er matar med några av dessa foder, men hur matar ni per dag och vecka...
          Hej

Själv gör jag precis på samma sätt. Spirulinaflingor till morgonmål, innan jag går till jobbet, och sedan räkmix till kvällsvard. Matar rätt sparsamt, tror jag. Funckar bra med Pemba, Kasanga och Mpulungu.
          Pelletter har jag inte ännu testat, men gör det gärna i något skede.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Jeppe
            Användare
            • October 2005
            • 409

En lite konstig grej med mina troffar är att dom nästan aldrig bråkar på dagarna. Istället slåss om jag släcker lyset på kvällen för tidigt. Jag har det inställt till klockan 22:30, men när jag ska upp till skolan kan jag gå och lägga mig tidigare ibland. Så fort jag släcker är det två fiskar som kör dragkamp, dom börjar kanske 10 sekunder efter att jag har släckt. Har blivit så kanske 10 gånger nu den senaste månaden. Det är alltid samma två fiskar som slåss, och ibland har jag tänt lysrampen och då slutar dom på en gång! Och det verkar inte som om nån av dom vinner heller...
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

Har ingen aning Jeppe varför de gör så. Tycker det är dåligt drag i tråden nuförtiden. Kan säga att jag har 30 pemba, 20 moliro och 10 ikola + lite annan tanganyika på ingång om allt går som det ska sedan är det nog dessvärre fullt i lokalen.

Mvh/BB

Kommentar

• steveharris
                Användare
                • September 2003
                • 243

Jeppe

Det är fler som beskriver det som du upplever. Även jag hör hur det slår i täckglasen strax efter det att belysningen släckts. Kanske beror det på att i sjön är fiskarna som mest aktiva i gryning och skymmning??
                Patrik

Kommentar

• Jeppe
                  Användare
                  • October 2005
                  • 409

Ursprungligen postat av steveharris
                  Jeppe

Det är fler som beskriver det som du upplever. Även jag hör hur det slår i täckglasen strax efter det att belysningen släckts. Kanske beror det på att i sjön är fiskarna som mest aktiva i gryning och skymmning??
                  Mm det kan vara så.. Förut har jag stört mina troffar genom att tända ljuset för att se vilka det är som slåss.. Igår lät jag det var släckt i akvariet och rummet var som vanligt tänt. Och jag tror att det vart en "vinnare", så vi får hoppas att dom inte slåss mer nu även om det är lite kul att titta på. Har även sett på flera fiskar att dom har fått små bitmärken och några fiskar har tappat lite fjäll i strider. Tur att troffar läker så bra ska nog ha i lite havssalt sen vid nästa vattenbyte, ifall att det blir nått lite större sår.

Annars är det ganska lugnt i burken, har inte haft några lekar på ett tag kanske är därför dom slåss så dom ska göra upp vilka honor som ska leka med dom starkaste hanarna
                  100 sydamerica, dvärgar
                  40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

Hej!

Efter ett uppehåll är jag tillbaka i tropheus-svängen igen. Trodde jag kunde hålla mej borta, men så snubblade jag över en liten grupp finfina körsbär, och nu är jag fast igen =)

Ingen superkvalité på bilden, men desto bättre kvalité på motivet! =)

Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

Grattis, snygga körsbär. Var fick du tag i dem,pris?

Mvh/ BB

Kommentar

• Björn
                        Användare
                        • April 2002
                        • 787

Den dominanta hanen...

Kommentar

• Björn
                          Användare
                          • April 2002
                          • 787

Tuggande hona...

Kommentar

• Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

Jag köpte dom från Zoogiganten i Lomma. Hade vägarna förbi en dag för ett par veckor sen och tänkte bara kolla lite. Trodde inte att dom skulle ha nått av intresse, det brukar dom inte ha. Men så visade det sej att dom hade fått in ett par olika grupper med troffar.
                            Gruppen består av 21st vuxna djur och tre yngel. Fick ner priset till 3300:- vilket jag tyckte var helt OK, speciellt med tanke på att det var i en helt vanlig butik.

Mvh
                            Björn

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Snygga troffar Björn! Även om jag har mer förkärlek till Pemba när det handlar om orange troffe så är det riktigt snyggt med körsbärsmoori (bulu bulu point?) när de har stora tydliga fläckar.

Kommentar

• Jeppe
                                Användare
                                • October 2005
                                • 409

Mm dom var snygga. Har faktiskt tyckt att "Körsbär" var hättefula för att vara troffar, men när jag såg vildfångade hos aqvarium malawi har den blivit en av mina favoriter! Dom fiskarna var runt 7 cm men dom hade en grym färg! Björn dina var också riktigt fina, men jag tyckte dom hade för mycket orange färg i fläckarna.. eller ska det vara så? Dom jag såg aquarium malawi hade knallröd färg.
                                100 sydamerica, dvärgar
                                40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

Arbetssätt...