Själv har jag ikola med moliro. Ikolan är iofs dubbelt så stor som moliron men vem tror ni kommer att dominera burken?
Troffetråden 2006
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Som jag skrev för ett tag sedan så hade jag fått ett par körsbärs yngel i mitt kar. Nu börjar de nästan bli lite väl många. Nu är de uppskattningsvis 10 st. Kom hem från semester och nu när jag är hemma igen så kryllade det av rörelse över mitt stenröse. Så nu har jag 30 vuxna (1 år gamla) och 10 småttingar på 0.5 - 3 cm. Börjar nästan fundera på att införskaffa ett till kar o lasta över dom i (om det nu går och få tag på dem utan att skrämma ihjäl hela karet).
Roligt iafKommentar
-
Ursprungligen postat av warosSom jag skrev för ett tag sedan så hade jag fått ett par körsbärs yngel i mitt kar. Nu börjar de nästan bli lite väl många. Nu är de uppskattningsvis 10 st. Kom hem från semester och nu när jag är hemma igen så kryllade det av rörelse över mitt stenröse. Så nu har jag 30 vuxna (1 år gamla) och 10 småttingar på 0.5 - 3 cm. Börjar nästan fundera på att införskaffa ett till kar o lasta över dom i (om det nu går och få tag på dem utan att skrämma ihjäl hela karet).
Roligt iaf
Grattis! roligt med någon som lyckas med att låta tropharna släppa ut ynglen naturligt. och inte "tömmer" dom i något yngelkar.Kommentar
-
nu har jag tagit död på 6 av mina 22 körsbär o 5-7 st misstänkta,
det jag har ändrat är o tillsätta bikarbonat 1 matsked/100l vatten för tre veckor sedan.
tidigare hade jag bara 1/2 dl salt per 100 l vatten.
aldrig haft problem med de,
o nu undrar jag om bikarbonaten är boven?
har ju inte ändrat maten o byter alltid 50% vatten/vecka.
är det nån som som haft samma problem?
vill gärna veta var felet ligger,
o de misstänkta är på ytan o äter inte.
under många år med malawi har jag inte haft sånna problem alls
o detta är helt nytt för mig.Kommentar
-
Ursprungligen postat av cichlids4fun
någon som testat Argo Granulater till troffar?
tydligen ett företag med flera led på ägandet det heter Argo men står under aquaels sortiment och på baksidan finns en märkning med bioplast.
innehållsförteckning:
Förstklassiskt granulatfoder med multivitaminkomplex till växtätande ciklider. Kornstorlek c:a 1 mm. Analys: råprotein 42 %, råaska 6.9 %, råfett 6.2 %, råfibrer 1.7 %, fosfor 1.2 %, kalcium 1.1 %.
pratade med en kille som gett det till troffar utan problem men jag tar gärna emot fler erfarenheter...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Ursprungligen postat av amininu har jag tagit död på 6 av mina 22 körsbär o 5-7 st misstänkta,
det jag har ändrat är o tillsätta bikarbonat 1 matsked/100l vatten för tre veckor sedan.
tidigare hade jag bara 1/2 dl salt per 100 l vatten.
aldrig haft problem med de,
o nu undrar jag om bikarbonaten är boven?
har ju inte ändrat maten o byter alltid 50% vatten/vecka.
är det nån som som haft samma problem?
vill gärna veta var felet ligger,
o de misstänkta är på ytan o äter inte.
under många år med malawi har jag inte haft sånna problem alls
o detta är helt nytt för mig.
Tror definitivt inte att det är Bikarbonaten utan det är något annat
Hur länge har du haft din grupp?Kommentar
-
jag har haft de snart i ett halvt år.
ska till nol idag o köpa medecin,.
men många säger att det inte hjälper.Kommentar
-
Flagyl är ingen medicin man "åker o köper", det är antibiotika som måste förskrivas på recept av veterinär...Kommentar
-
-
kent var inte där men kvinnan gav mig vad de själva använder
aquamor 1 heter den o ligger 4 påsar var i de.
varje är tillräckligt för 500l vatten.
jag har hällt i ena och får väl se hur bra den funkar,
tror ca 5 st dör i varjefall men hoppas resten klarar sig,
för de är normalpigga o tigger som vanligt.
har nån testat aquamor 1 förut?Kommentar
-
Ursprungligen postat av warosSom jag skrev för ett tag sedan så hade jag fått ett par körsbärs yngel i mitt kar. Nu börjar de nästan bli lite väl många. Nu är de uppskattningsvis 10 st. Kom hem från semester och nu när jag är hemma igen så kryllade det av rörelse över mitt stenröse. Så nu har jag 30 vuxna (1 år gamla) och 10 småttingar på 0.5 - 3 cm. Börjar nästan fundera på att införskaffa ett till kar o lasta över dom i (om det nu går och få tag på dem utan att skrämma ihjäl hela karet).
Roligt iafNemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Ursprungligen postat av aminikent var inte där men kvinnan gav mig vad de själva använder
aquamor 1 heter den o ligger 4 påsar var i de.
varje är tillräckligt för 500l vatten.
jag har hällt i ena och får väl se hur bra den funkar,
tror ca 5 st dör i varjefall men hoppas resten klarar sig,
för de är normalpigga o tigger som vanligt.
har nån testat aquamor 1 förut?Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Medicinerar man m Nifurpirinol skall alla filter tas ur burken. Dels för att medicinen inte ska filtreras bort samt att bakterierna i filtret (som DÖR) inte skall "sprutas ut" och belasta karet/fiskarna ännu mer.
Har haft bättre erfarenheter m SeaChem`s Metronidazole.
Nån nämnde Octozin här...vad var det för verksamt ämne i det nu igen???"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
De gånger jag har kört aquamor 1 har jag aldrig rivit ut några filter. Har aldrig sett någon nitrit propp ta fart och att filterbakterierna har dött vid medicineringen.Kommentar
-
Sommar
Det alla här skall tänka på är att det är sommar. Fiskarna trivs på ngt sätt inte lika bra. Alla här har gett dig goda råd för problemet du fått har inte med ditt vattenvärde direkt att göra, eller alls, utan fiskarnas matsmältning. MATA mkt sparsamt under varma månaderna!
Aquamoore betyder nufirpirinol, samma som aquafuran, bara olika säljteknik. Dammfisk eller akvariefisk=pris därefter.
Flagyl, octozin samma verksamma ämne, metronidazol. Flagyl via veterinär, octozin i zoohandel=priser varierar.
Bästa medicinering är båda samtidigt! Du märker skillnad efter bara en halv dag. Däremot är det inte säkert att du blir av med problemet med bara ett av dem. Faktum är man än idag inte kan konstatera varför! man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.
Medicinerna ovan är verksamma på olika områden, tänk på det. Också en anledning till att du kan medicinera båda samtidigt och på så sätt eliminera, vad nu problemet månde vara.
Detta är kluriga fiskar vi har att göra med. Jag har hållt på med dem i över 30 år och har fortfarande inte blivit klok på dem.
Jag matar mina bland annat med röda mygglarver och när jag säger det till Kent står han och kliar sig i huvudet(många andra med han). Saken är den att mår fisken bara bra som utgångspunkt, kan du mata fisken med vad du vill i princip. MEN, gör den inte det, då är den otroligt känslig och det är här vi måste förstå den bättre.
MVH
Mikael ÖsterKommentar
Kommentar