Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

Ursprungligen postat av zeke66
    Lider med dig ozric tråkigta att förlora en sådan fin hona ..Då hon troligtvis är mamma till en del i mitt kar..Har i alla fall inte torskat någon av mina ännu ..Och hoppas att slippa detta med. Kommer definitivt inte att bya foder på mina dom kommer alltid att få gå på samma foder..
    Vad använder du för foder?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• zeke66
      Användare
      • May 2006
      • 106

Dom får mat 2 gånger om dagen och första matningen är är med flingor Osi Spirulina och andra med AN Cichlid Excel Food (pellets). Så dom ska få lite variation på maten. Har fungerat bra än så länge i alla fall
      450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Ursprungligen postat av zeke66
        Dom får mat 2 gånger om dagen och första matningen är är med flingor Osi Spirulina och andra med AN Cichlid Excel Food (pellets). Så dom ska få lite variation på maten. Har fungerat bra än så länge i alla fall
        Där ser man, då är vi två som kör samma upplägg.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• cichlids4fun
          • April 2002
          • 3109

Hej.

tänkte bara en fråga angående foder.

någon som testat Argo Granulater till troffar?
          tydligen ett företag med flera led på ägandet det heter Argo men står under aquaels sortiment och på baksidan finns en märkning med bioplast.

innehållsförteckning:

Förstklassiskt granulatfoder med multivitaminkomplex till växtätande ciklider. Kornstorlek c:a 1 mm. Analys: råprotein 42 %, råaska 6.9 %, råfett 6.2 %, råfibrer 1.7 %, fosfor 1.2 %, kalcium 1.1 %.

pratade med en kille som gett det till troffar utan problem men jag tar gärna emot fler erfarenheter...
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Sofus
            Användare
            • February 2004
            • 190

jag funderar över en sak ang. mina dubbar:
            För ungefär ett år sen dog ju merparten av min grupp tråkigt nog i soten. Några månader senare kom jag över ett fåtal dubbe-yngel (troffe-utbudet här uppe i västerbotten är minst sagt dåligt) som har fått gå med dom 6st vuxna dubbar som var kvar. De växer ju inte så fort dock och bara en har blivit så stor att han vågat färga ut ännu. Karet är på 375 liter.

Jag skulle gärna vilja mer dubbar i karet, och även om ynglen snart blir stora så kommer gruppen ändå bara att bestå av 14 fiskar, vilket känns alldeles för lite!
            I september kommer jag att åka ner till göteborg och köpa troffar för ett annat tomt kar jag har och funderar då på om det skulle funka att köpa en till grupp dubbar och tillföra till min nuvarande lilla grupp?

Det är ju ökänt jobbigt att utöka troffegrupper, men jag tänkte eftersom jag bara har 6st vuxna nu och bara en hanne så borde det väl gå rätt bra att stoppa i runt 15 till, eller vad tror ni?
            1m³ afrika i vardagsrummet!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
            http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Jag gick från seravipan fling foder som jag matade alla mina fiskar med och bytte sedan till räkmix och det var en dyr läxa.
              Så nu är det bara sera vipan som gäller med räkmix ibland för att få volym för sera vipan är inte kraftig

Kommentar

• zeke66
                Användare
                • May 2006
                • 106

Ursprungligen postat av bmwpower
                Jag gick från seravipan fling foder som jag matade alla mina fiskar med och bytte sedan till räkmix och det var en dyr läxa.
                Så nu är det bara sera vipan som gäller med räkmix ibland för att få volym för sera vipan är inte kraftig
                Tråkigt konstigt att troffar är så känsliga då dom flesta ciklider jag har haft tidigare inte är det äter ju typ allt.Bara att hoppas att fodret man kör inte slutas tillverkas då jag kommer inte att byta och riskera något.
                450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Jag har börjat ge mina Lufubu & Nkonde NLS
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

Kommentar

• Fildur
                    Användare
                    • April 2005
                    • 68

Hej, ville bara säga att jag har 8st Kachese i ett 420 tillsammans med 3 st hästnosar. Det funkar kanon, utfärgade djur som tar revir och rumlar runt och jagar varandra, endast 3-4 lekar under första året dock.

Mitt absolut trevligaste kar som jag nog sitter mer vid än de andra 5 tillsammans.

Så innan man kompletterar upp mindre grupper till fler djur, låt det gärna gå en stund och se på härliga beteenden med färre djur i ett hyggligt stort akvarium! Grejen för att få små troffegrupper att funka bra är att inte snåla med utrymmet för dem tror jag. (Fast jag har enbart haft denna grupp så min erfarenhet är mycket begränsad :-).

Jag matar med spirulina flingor, räkmix och koifoder. (Men slutat med koifodret de gillar inte det alls). Dessutom har akvariet varit uppe i över 30grader nu i sommar, lägenhet... Kan inte ett problem med de som fått fiskdöd i tanganyika akvarier pga värmen varit att deras cirkulation varit lite svag? Så fisken dött i syrebrist? Tex hästnosar? Mina simmade glatt runt i varmvattnet, var bara jag som fick stora skälvan.
                    Troffar, centralamerika och sydamerika.

Kommentar

• Sofus
                      Användare
                      • February 2004
                      • 190

Jag har haft dessa 6 fiskar och 8 yngel i karet snart ett år och jag håller med om att det är roligt att studera dom (har haft många lekar, men honan har aldrig behållit rommen tiden ut) men nu vill jag ha en "riktig" grupp. Finns få saker som är så vackert som ett stort stim troffar!
                      1m³ afrika i vardagsrummet!
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                      http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

dubbar med moliro är det nånting som funkar eller är korsningsrisken för stor?

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Det går att ha dubbar med moliro, men man får räkna med att den ena parten inte blir speciellt produktiv då det oftast endast finns plats för en dominant hane som leker av honor.

De "röda" troffarna, som moliro, brukar generellt vara svårare att få till lek och om den dominanta hanen ur den gruppen blir dominant i hela karet så kan det vara ganska segt med yngelproduktionen...men visst fungerar det.

Korsningsrisk finns alltid...men om man har rätt mängd honor tillsammans med rätt mängd hanar så torde det inte bli några problem med korsningar.

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

okej frågade lite inför framtiden bara är lite sugen på att skaffa dubbar till ett annat akvarium och sen när det blir till att skaffa hus fundera jag på att flytta ihop dom. men då lär det inte vara möjligt för att en enskild troffe tar över hela akvariet

men du tror alltså att molirosarna blir kuvade under dubbarna? räknas inte dubbar som dom "fredligaste" tropharna?

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

var in och kollade lite på din zoon ser att du har sessor med dubbarna funkar det bra.. är ju grymt sugen på sessor men är lite rädd att dom ska ta över helt...

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

En kompis till mig har moliro med dubbar vilket funkar kanon, moliron är dominant i den burken.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...