Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Är det EN gr du ska ha eller har du deg te fler!? Ta favoriten å sök tills du finner, oavsett hur lång tid det tar. Lovar;kicken blir bättre när du väl finner den Hittar du bra Regnbågar,Nkonde eller Bemba blir du nog nöjder!

Själv sökte jag Chaitika m mkt blått i rätt länge utan resultat, valde då en gr på 30-talet Lufubu som alternativ... Efter ett halvår/år börjar jag kunna "ta dem till mej". Underskattad Moorii fö.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

ibland får man sånt här
      c",)

Kommentar

• PsyM
        Användare
        • March 2004
        • 460

usch... bukvattensot är inget kul!
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

ja, sjukt trist kan man säga
          c",)

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Oj den var ganska långt gången. Tråkigt Ozric! Hoppas att det begränsar sig...

Kommentar

• amini
              Användare
              • May 2006
              • 80

d.....gt tråkigt,
              stackarn måste lidit länge.

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ser dom ut sådär och det är bukvattensot så har dom inte simmat länge, har för mig att dom ser ut så på 3e dagen typ om vi snackar "bukvattensot", sedan finns det ju åkommer som liknar som tex förstoppning som dom kan simma med länge innan som trillar av.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Denna hona matvägrade i två,tre dar tills jag bestämde mig att ta upp henne. Så illa däran som ser ut på bilderna var hon nara senaste dygnet. Själv har jag aldrig sett nån Tropheus gått så hätr långt i sjukd.stadiet hos troffar.Fårt se om jag behöver medicinera. (förstår om folk rycker på brynen nu...)
                  Orsaken till förstoppn. / soten är att jag bara bytte fr. AN Excel t. AN Basic.....
                  c",)

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

denna hona var det....
                    c",)

Kommentar

• stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

Det där är jag säker på att det inte är frågan om bukvattensot eftersom jag just haft en Moliro som klarat sig efter att ha sett ut så där.
                      Jag har även innan haft Moliros som sett ut så där men då har dom till slut dött men denna gång så klarade sig denna hona sig som sagt.
                      När jag har haft denna symtom,på mina troffar,så är det alltid bara en fisk som drabbats(vilket inte brukar vara fallet när det gäller bukvattensot) och i mitt fall endast Moliro.
                      Nu är det tredje gången som detta händer och varje gång det hänt så är det under sommar månaderna.
                      Dom svullnar upp riktigt rejält tills dom liknar typ en guldfisk(dom där svarta med utstående ögon ni vet)men dom är ändå förvånansvärt pigga och simmar runt i stort sett som vanligt men äter inte.
                      Eftersom dom andra fallen jag haft slutade med döden,för fisken,så bestämde jag mig denna gången för att avliva fisken så att den slapp eventuellt lidande.
                      Men eftersom jag har en massa sten i karet och att det är semestertider(med allt vad det betyder)så valde jag att vänta tills nästa vattenbyte som skulle vara 2 dagar senare,men då upptäckte jag att honan hade gått tillbaka till nästan normal storlek igen.
                      Men vad detta är för sorts sjukdom har jag ingen alls koll på mer än att det måste vara någon slags förstoppning.
                      Hur upplevde du sjukdoms förloppet Janne var det likt det typiska bukvattensots förloppet eller "bara svullnade den upp" ?
                      Tyvärr så kan jag inte lägga upp några foton eftersom mitt foto program strejkar och min dataexpert polare är på semester men om det finns någon som vill ta emot och minska mina foto på den svullna honan så hör gärna av er.
                      mvh Stefan

Kommentar

• Lill Klas
                        • April 2006
                        • 10

Hade en hona (moliro) med samma symtom förra veckan.Svullnade upp som honan på bilden men i övrigt relativt pigg. Drog sig aldrig undan utan höll sig i kanten på stimmet. Blev mer och mer svullen så efter 3 dar så avlivade jag henne. Har inte sett någon mer med problem.

Leif

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Jag har slutat att kalla det för soten, det har blivit för mycket demoniserande av att folk går och oroar sig för att få det. Jag kallar det förstoppning, och din fisk, i mina ögon ser skapligt förstoppad ut. Men är det så konstigt, de sväljer vad som helst och fort som attan oxå. Om man klämmer i sig en påse grillchips med dip så mår man inte heller så lysande. De, som vi behöver fibrer för att tarmen ska få jobba lite. Räkmixen och vissa torrfoder innehåller alldeles för lite fibrer = förstoppningen kommer som ett brev på posten. Jag har haft några liknande fall, mest förut när jag matade med räkmix, och jag räddade några av dessa med ett snabbt bad AquaFuran, ganska stark dos i separat behållare med mycket genomströmmning.
                          Det jag hört om bukvattensoten är att det är smittsamt som tusan, vilket skulle innebära att varenda fisk i akvariet skulle dö ifall en av fiskarna fått det. Det har aldrig hänt hos mig. Det är oftast en enstaka firre som förätit sig av chipsen och dipen.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Perikles
                            Användare
                            • December 2005
                            • 658

Ursprungligen postat av ozric
                            denna hona var det....
                            Har hon gett många kullar? En Körsbärshona hos mig gav 6 kullar i strid ström, de lekte av henne så fort jag stoppade tillbaks henne med de andra. Hon slutade äta, svullnade lite och dog. Det är inte bra att producera för mycket yngel heller, honorna blir klart nedsatta efter varje resa.
                            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Ursprungligen postat av Perikles
                              Har hon gett många kullar? En Körsbärshona hos mig gav 6 kullar i strid ström, de lekte av henne så fort jag stoppade tillbaks henne med de andra. Hon slutade äta, svullnade lite och dog. Det är inte bra att producera för mycket yngel heller, honorna blir klart nedsatta efter varje resa.
                              Denna hona var en av mina bättre med tanke på bandbredden. Hon lektes av med jämna mellanrum ,som alla andra,men behöll aldrig äggen längre än två,tre dar. Det var nog också därför hon var mkt större än samtliga andra honor jag har i gruppen. Denna var nog bortåt 12 cm.

Stiffe; är rätt säker på att denna blev förstoppad utav övermatning i samband m foderbytet.Kan inte säga hur länge hon matvägrade innan jag upptäckte det ,men som sagt, efter två,tre dar svullnade hon snabbt upp och flämtade frenetiskt sista dygnet. På en halv dag (hann inte ta itu med det på en gång) reste sig fjällen också.... Olikt andra gånger var denna tjurig in till slutet,vaktade ihärdigt sin plats bland stenarna mot de andra även fast hon såg så medtagen ut. Kanske lider de inte så mkt av det...???

Tillhör inte dem som petar i medicin så fort nån i gruppen matvägrar eller beter sig avvikande. Har så många gånger suckat å sagt "jaja, nu var det dags igen..." utan att medicinera (förr gjorde jag det),och i de flesta fall piggnar fisken till på två,tre dar och allt e som vanligt igen. Denna gången ledde förstoppningen till " soten" ,eller vad vi nu ska kalla det, men jag tänker ändå inte medicinera såvida det inte visar sig vara smittsamt, vilket det inte verkar vara såhär långt iaf. Får se hur det utvecklar sig.....
                              c",)

Kommentar

• zeke66
                                Användare
                                • May 2006
                                • 106

Lider med dig ozric tråkigta att förlora en sådan fin hona ..Då hon troligtvis är mamma till en del i mitt kar..Har i alla fall inte torskat någon av mina ännu ..Och hoppas att slippa detta med. Kommer definitivt inte att byta foder på mina dom kommer alltid att få gå på samma foder..
                                Senast redigerad av zeke66; 22 July 2006, 17:42.
                                450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

Arbetssätt...