Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Jo, du har rätt Danne. Jag följde den tråden på Zoopet också... Men vad det gäller troffar har jag aldrig hört att man använder begreppet f1, f2 o.s.v. när det inte är efter vildfångat.

/Jocke

Kommentar

• Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

Ursprungligen postat av Banderad
      Jo, du har rätt Danne. Jag följde den tråden på Zoopet också... Men vad det gäller troffar har jag aldrig hört att man använder begreppet f1, f2 o.s.v. när det inte är efter vildfångat.

/Jocke

skulle bli förvånad om det inte är så, med tanke på att bland annat urvalsodling på troffar förekommer. men kan tänka mig att det inte är så vanligt. och i sverige tror jag att alla troffar som säljs under f1 f2 osv är efter vf. men kan ändå vara bra att veta att f1 f2 osv inte alltid behöver vara efter just vf.

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Jo, det är sant.

/Jocke

Kommentar

• Jeppe
          Användare
          • October 2005
          • 409

Man brukar inte kalla yngel efter urvalsodling f1 hos troffar om det inte är direkt efter vildfångade
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Ursprungligen postat av Jeppe
            Man brukar inte kalla yngel efter urvalsodling f1 hos troffar om det inte är direkt efter vildfångade

steget från att urvalsodla fisk och att försöka få fram nya färgvarianter är så långt. så de förekommer säkert. då blir de säkert på tal om olika f1 f2 osv efter dom... ska man förklara vad f1 f2 osv betyder är det inte helt rätt att säga att det alltid är efter vf även om de i sverige säkert är 99.5% att de är efter vf så är de ju inte det som f1 f2 osv står för.

Kommentar

• Robbe
              Användare
              • February 2003
              • 527

Någon här på troffetråden som vet lite mer om den supersnygga art som heter N´konde?
              Det finns ett foto som är med i månadens tävling på den http://ciklid.se/fototavling/bidrag/Nkonde%206.jpg ,fy fan vad läcker........
              Har kollat runt lite på nätet men hittar inte så många foton på den nånn som vet nånn bra sida???

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4197

Ursprungligen postat av Robbe
                Någon här på troffetråden som vet lite mer om den supersnygga art som heter N´konde?
                Det finns ett foto som är med i månadens tävling på den http://ciklid.se/fototavling/bidrag/Nkonde%206.jpg ,fy fan vad läcker........
                Har kollat runt lite på nätet men hittar inte så många foton på den nånn som vet nånn bra sida???
                Påminner en del om Linangu?
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Matz Karlsén
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1127

Troffedöd!!

Tyvärr så förlorade jag halva min grupp dubbeyngel på grund av soten. Tror ni man kan hålla en grupp på så få som tio dubbar framgångsrikt.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• amini
                    Användare
                    • May 2006
                    • 80

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Tyvärr så förlorade jag halva min grupp dubbeyngel på grund av soten. Tror ni man kan hålla en grupp på så få som tio dubbar framgångsrikt.
                    det måste vara surt,
                    du kan inte haft de länge?
                    jag skulle o se att alla mår bra ett par veckor o sen öka med den antal man vill.
                    det jobbiga att handla från affären är oftast på så sätt att under ett par veckor har fisken hunnit flytta ett par gånger o det blir 3 olika vattenvärden, mat o på köpet stress.
                    hoppas nu att resten klarar sig,
                    får man fråga vad de fick för mat o hur ofta hos dig?
                    mvh
                    amini

Kommentar

• Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

De fick tropical spirulina forte och räkmix tre gånger om dagen. Jag har haft dom cirka tre månader. Dom blev sjuka när jag flyttade dom till ett annat akvarium. Vilket så här i efterhand var dumt. Men jag hade inget val. Eftersom jag hade fått en liten läcka i det akvarium dom gick i. Men kan man verkligen utöka gruppen utan att det blir stress och en ny sjukdomsperiod?

Kommentar

• amini
                        Användare
                        • May 2006
                        • 80

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        De fick tropical spirulina forte och räkmix tre gånger om dagen. Jag har haft dom cirka tre månader. Dom blev sjuka när jag flyttade dom till ett annat akvarium. Vilket så här i efterhand var dumt. Men jag hade inget val. Eftersom jag hade fått en liten läcka i det akvarium dom gick i. Men kan man verkligen utöka gruppen utan att det blir stress och en ny sjukdomsperiod?
                        jag e lite färsk själv angående troffar, men om jag var säker på att efterlevande är friska skulle jag inte tveka.
                        jag skulle handla in fiskar som har varit i samma akvarium minst några veckor så att de nya i sig ´slipper soten,
                        de flesta handlarna ger de bara räkmix så ett tag tills bägge gruppen slår sig ner skulle jag bara köra räkmix.
                        se till att gruppen e bra o tvätta all filter i akvarievatten sen måste du ju chansa,
                        jag skulle ta bort så mycket inredning det går under första veckan så nya gruppen inte jagas till soten, men det har jag svårt o se med yngel.
                        lycka till
                        mvh
                        amini

Kommentar

• Sofus
                          Användare
                          • February 2004
                          • 190

min ursprungliga grupp på 16 dubbar decimerades till 6 när soten slog till i höstas. Sen dess köpte jag bara till en grupp med yngel (det som fanns att få tag på här uppe i umeå just då), men det har fungerat bra med så få vuxna fiskar. Det verkar artat sig så att det bara är en hanne bland dom vuxna så han får vara dominant utan konkurrens. Har inte sett ett enda riktigt slagsmål annat än bland ynglen själva! Har haft lek 5-6 ggr, dock utan att någon av honorna hannen lekt med har behållit ynglen hela tiden ut
                          1m³ afrika i vardagsrummet!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                          http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• Robbe
                            Användare
                            • February 2003
                            • 527

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                            Påminner en del om Linangu?
                            Skulle det kunna vara samma art menar du?????
                            Jag har kollat lite ang Linangu och tycker oxå att dom ser likadanna ut,myckat snygga måste jag säga,nästan snyggare än min stora favo,Ilangi.
                            Ingen annan som vet nått.......???

Ang dubbarna så tycker jag att du ska skaffa fler,för 10st är nog för lite om du inte har 2 hanar och 8 honor.Men om du inte har könsfördelningen så hade i alla fall inte jag chansat på bara 10st.Jag hade köpt 20-30 yngel av någon privatare där dom gått i samma kar sedan födslen och fått samma mat hela tiden.Hos privatare har man även den fördelen med att du ser hur föräldrarna till ynglen ser ut.Passa på nu under semestern då brukar man kunna få bra priser då många fler vill sälja än köpa

Kommentar

• RobbanG
                              Användare
                              • January 2004
                              • 563

En länk till Nkondé-bilder http://zoonen.com/perzoonen/galleri....927&gid=528473 som förövrigt ägs av Stiffe här på forumet. Jag har själv en ganska decimerad grupp av Nkondé, och håller med om att denna påminner om Linangu. Har för mig att Linangun ska vara lite blekare i den gula färgen. På Nkondé har kroppen är det en härlig gyllengul färg med ett röd/lila huvud.
                              //Robert

Kommentar

• Matz Karlsén
                                Användare
                                • February 2004
                                • 1127

Skulle jag kunna komplettera mina 10 4cm långa dubbar med lika många vuxna utan att det blir problem?

Kommentar

Arbetssätt...