Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

är ju lite svårt att säga. de här är enda gången jag har set att han har haft hemma trophar så vet inte vad dom skulle ha tagit för molrio. men känns ju lite tråkigt att lämna tillbaka dom när ja har fött upp dom i snart ett år och när gruppen funkar så pass bra som dom gör...

Kommentar

• Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

Tycker du om dina fiskar så tycker jag du ska behålla dem, men du kan ju pröva få erstättning antingen i form av pengar eller få något som kompensation, men lägg upp lite mer bilder så kanske du kan få en rätt identifikation.

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Ursprungligen postat av Danne_K
        är ju lite svårt att säga. de här är enda gången jag har set att han har haft hemma trophar så vet inte vad dom skulle ha tagit för molrio. men känns ju lite tråkigt att lämna tillbaka dom när ja har fött upp dom i snart ett år och när gruppen funkar så pass bra som dom gör...
        Självklart ska du behålla dem, du har ju fött upp dem och dessutom så gillar du dem. Jag är lite nyfiken på vad det är för handlare som beter sig på detta vis. En av anledningarna till att vi har detta forum är att hjälpa varandra och varna för oseriösa fiskhandlare. Du kan kräva mellanskillnaden tillbaks, 120-69 = 51 kronor /styck. Ifall han inte går med på det så kan han känna sig svartlistad som handlare. Eller skaffa fram de troffar du ville ha, å det illa kvickt.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• ciklidMartin
          Användare
          • February 2004
          • 213

Danne_K; tror du att han du köpte fisken av i sin tur köpt in dem av någon som sagt att det var regnbåge, medan det i själva verket var något annat? Eller tror du att han försökte blåsa dig?
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

jag tror inte han har försökt blåsa mig har aldrig haft några problem med han tidigare.. ringde ju till han igår och frågade (som jag skrev tidigare) hur säker han var på att de var kasanga moorii å då fick jag ju bland annat som svar att så säker han kan vara när han beställer något från en lista av en grossist.. jag avvaktar tills imorgon med att ge ut något namn tror vi kan nog lösa det på något vis imorgon. däremot är jag ju lite fundersam på vilken grossist det är som har levererat fiskarna. det kan jag nog säkert lämna ut imorgon.. kanske lägger ut några till bilder senare under veckan timern har redan släckt ner de och imorgon kommer jag inte hinna heller ska ju iväg till handlaren och sen ska jag jobba 10timmar...
            Senast redigerad av Danne_K; 20 June 2006, 23:08.

Kommentar

• amini
              Användare
              • May 2006
              • 80

i piteå finns kanske inte konkuransen o därav priset.
              snart tror jag att i städer som göteborg kommer man inte o betala
              mycket mer än malawi priser för odlade troffar.(kanske inte för de sällsynta)
              ´tycker du att de e fina, så behåll de o affären borde kompensera dig genom kanske
              3-500 kr (ta va du vill i affären), du har ju lagt tid o pengar för "fel" fiskar.
              hoppas allt funkar lyckligt för dig.
              mvh
              amini

Kommentar

• Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

har inte köpt dom i pite dom kommer från en affär i lule men spelar roll... priserna är högre här uppe men brukar få så pass bra rabbat att det inte skiljer så många kr mot för vad ni betalar i gbg..

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

nuförtiden är vf malawi oftast något dyrare än vf tropheus, förut kostade vf troffar från 300 och upp till 1000-lappen, tack godegud att den tiden är förbi
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• zeke66
                    Användare
                    • May 2006
                    • 106

En dum fråga bara vad betyder F1 när man benämner troffar
                    450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Generationen efter vildfångad (vildfångade fiskars yngel).

/Jocke

Kommentar

• Danne_K
                        Användare
                        • February 2006
                        • 777

Ursprungligen postat av Banderad
                        Generationen efter vildfångad (vildfångade fiskars yngel).

/Jocke

behöver inte alltid vara så kan även vara generation efter en framavlad sort. men i sverige är det nästan alltid efter vf som du skriver

Kommentar

• Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • June 2004
                          • 1582

Det måste du fått om bakfoten Danne_k, f1r kommer endast från VF som Banderad skriver.

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

nepp så är det inte utomlands där dom håller på mycket med discus odling är f1 f2 osv vanligare att man använder på framavlade fiskar... alltså från den första färgvarianten är lite dålig på att förklara du borde prata med Kjell Fohrman som förklarade de där för mig och några andra för en tidsedan.. trode precis som ni att det bara var efter vf...

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

tillbaka till tropheus affären. har vart förbi han nu och skulle få byta in dom mot kasanga moorii om jag ville. eller så skulle ja få köpa nå andra fiskar billigare som kompensation men han trode inte att de skulle vara moliro eftersom att dom brukar inte se ut som dom här gjorde när dom var små (ung fisk/yngel) .. så då återstår frågan vad har jag förnågonting? lägger ut lite mer bilder imorgon hinner inte idag måste iväg och jobba nu

Kommentar

• blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

Jag säger det igen, han har ingen aning om vad han snackar om. Du har moliro, inget snack om saken.

Kommentar

Arbetssätt...