Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Tror jag å. Och det e bara bra,tror jag, att de får i sig lite sand när de äter.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• amini
      Användare
      • May 2006
      • 80

tack alla, då blir det fin rådasand blandat med inte lika fin vit sand

Kommentar

• Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

Joo sant. Jag har lite sand längst ut i ändarna av akvariet som troffarna gärna är ut och "gräver" i
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

Ursprungligen postat av MadMartin
          Såg en hämsk syn för ett tag sedan. En kille ringde och frågade om jag ville överta lite körsbär och kjejsare av honom. Han hade ca 50 vuxna djur som gick i ett 600-liters kar. Problemet var att de hade korsat sig så in i he-ete. De hade gott tillsammans i samma kar i ca 10 år och gett en hel del yngel. Där fanns fiskar som såg ut som kjejsare och sådana som såg ut som körsbär och alla varianter därimellan. Och han kunde med att berätta att han sållt yngel till två affärer i stan.
          Försökte få honom att förstå att han inte kunde sälja fiskarna vidare men det kändes inte riktigt som om han brydde sig.
          Så efter att ha sett detta så tycker jag att man skall spara korsningar.
          Usch, vilken soppa. Detta är alldeles åt skogen, särskilt att han sålt vidare korsade yngel. Men hur tusan ser en korsning mellan kejsare/körsbär ut egentligen?
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Ursprungligen postat av MadMartin
            Ang doppvärmare som hänger sig. Tror inte att det spelar så stor roll vilket märke det är, de kan hänga sig allihopa.
            När jag byter vatten så sänker jag ned doppvärmaren i vattnet så jag slipper dra ut kontakten. Och då slipper man ju komma ihåg att sätta dit den igen , vilket jag gjort ett antal gånger.
            Bra idé, jag gör ju faktiskt så i vissa akvarium, de som kontakten sitter lite bökigt till. Tänker göra detta till en generell regel vid vattenbyte.
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

Ursprungligen postat av ozric
              Tror jag å. Och det e bara bra,tror jag, att de får i sig lite sand när de äter.
              Så har jag oxå hört. Sanden hjälper till att "mala" fodret i tarmarna. Jag har extremt finkorning sand i ett akvarium med troffar och spilopterus. Problemet blev att all skit fiskarna dumpade låg som "tollar" (något de kallar skitkorvar för i Malmö, eller vad säger du Stiffe?) på botten. Så jag köpte en del grov sand som jag har som "öar" lite här och var. Det blev lite bättre tolldräneringseffekt med den lösningen.
              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Jeppe
                Användare
                • October 2005
                • 409

Ursprungligen postat av Perikles
                Så har jag oxå hört. Sanden hjälper till att "mala" fodret i tarmarna. Jag har extremt finkorning sand i ett akvarium med troffar och spilopterus. Problemet blev att all skit fiskarna dumpade låg som "tollar" (något de kallar skitkorvar för i Malmö, eller vad säger du Stiffe?) på botten. Så jag köpte en del grov sand som jag har som "öar" lite här och var. Det blev lite bättre tolldräneringseffekt med den lösningen.
                Det kanske funkar bättre med sand, men han jag har köpt mina troffar och akvariet som jag har troffarna i hade haft troffar i akvariet med grus och det funkade hur bra som helst. Men nu har han sina troffar med sand tror jag, om han har några kvar. Han sa att han skulle sälja av alla sina troffar, men han kan ha köpt in nya igen. Är man troffe-beroende så är man..
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Ursprungligen postat av Perikles

Skitkorvar vet jag inte om man kallar det för här i Malmö utan även här säger vi väl tollar eller bajstollar men vi "sajor de litta annorlunda" än er 08: or

Vad det gäller tvättning av blästersanden så har jag aldrig gjort det utan bara hällt i det på direkten,det är ju det som är det bästa med den eller?
                  Senast redigerad av stiffe; 16 June 2006, 05:55.
                  mvh Stefan

Kommentar

• amini
                    Användare
                    • May 2006
                    • 80

vet inte om det var pga sand, men en dag efter bytet från grus till sand så såg jag 2 av mina körsbär leka o sen tugga. mina första troffar o de största är runt 5-7 cm.
                    de ser bra kraftiga ut o jag vill att eventuella yngel ska oxå se kraftiga o höga ut i kroppen.
                    kan jag bara låta honan spotta o förvänta mig att överlevande ska oxå få fina drag eller ska de helst växa upp i yngelakvarium?
                    de jag har nu får 3 små mål av räkmix, sera flora flingor o lite kraftigare pellets.
                    tack för alla svar o tycke

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Har vi sagt allt som finns att säga om troffar redan eller? Dålig fart på tråden!

Bjuder på några kasanga-bilder:

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Fina Blackened! (Y)
                        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Ursprungligen postat av blackened
                          Har vi sagt allt som finns att säga om troffar redan eller? Dålig fart på tråden!
                          Wow, de bilderna var inte tokiga, säg till om du får yngel och vill bli av med en grupp, vad har du mer för troffar? bilder?
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

Kul att ni gillar dom Det är den enda gruppen jag har tyvärr. Har inte direkt tid/plats för fler kar, och det känns rätt bra att kunna koncentrera sig på ett enda kar. Skulle tro att de kommer igång och leker på allvar efter sommarn. Hör av mig när jag har ett gäng

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

mina kasanga moorii har börjat färga ut nu men långt ifrån alla och ingen har färgat ut riktigt ordentligt.. men tycker dom ser lite annorlunda ut mot för bilder jag har set på röda regnbågar... har lagt ut tre lite nyare bilder på dom här. http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...574&gid=619917

dock är jag ingen duktig fotograf + att ja inte har någon super digital kamera och alla bilderna är tagna med blixt

Kommentar

• stiffe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 953

Danne fotona på dom du kallar Kasanga moori är med största sanolikhet inga Tropheus moori Kasanga.Jag är nästan säker på att det är en red variant och då antingen Moliro eller Chipimbi.
                                mvh Stefan

Kommentar

Arbetssätt...