Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Personligen tycker jag att du ska köra ett foder nu när du nyss fått dom och när det är stabilt börja vänja dom vid ett nytt foder.
    Är fiskarna stressade och man börja laborera med maten kan det sluta illa.

Kommentar

• zeke66
      Användare
      • May 2006
      • 106

Hmm okej då skiter jag i flingorna..Men det är ju lite struligt då jag har flingorna i matare som matar via auto.Då man jobbar skift så är det svårt att få till det annars..Och pellets ska man ju förvälla först
      450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• amini
        Användare
        • May 2006
        • 80

Ursprungligen postat av stiffe
        På tal om Troffekorsningar skickar med ett foto på vad jag tror är en korsning mellan Ilangi och Chimba.
        snyggt

Kommentar

• Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

Ursprungligen postat av steveharris
          Jag vet inte hur varmt det var, termometern sträckte sig "bara" till 30 grader så det måste ha varit varmare än så iaf...
          Vad var det för märke på doppvärmaren? Det verkar inte finnas något märke som fungerar tillfredställande. Jag köpte in Jägervärmare till alla mina kar, tysk kvalité tänkte jag, kommer att funka superbra. Tjena, ett par av dem hakade upp sig och värmde inte alls, oftast skedde detta när man vid vattenbytena drar ur värmaren, för att sedan sätta på dem när det är klart. Ännu värre var det med ett tjeckiskt märke, kommer inte ihåg namnet, de sprack, och gjorde akvariet strömförande, mycket obehagligt när man skulle lyfta av ljusrampen och fick en kyss, dock inte kraftig. Hydors värmare verkar okey, jag har i.a.f inte haft något problem med dessa.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Ursprungligen postat av stiffe
            På tal om Troffekorsningar skickar med ett foto på vad jag tror är en korsning mellan Ilangi och Chimba.
            Som du vet Stiffe, så har jag Ilangi/Moliro-yngel, men jag ser ingen skillnad på de och de vanliga Moliroynglen. Men vi får väl se när de växer upp. Trots detta förespråkar jag att man skall hålla "arterna" rena. Okey, Auloncara "röd rubin" är ju vacker, men är papegojcikliden det? Och alla dessa slöjstjärtar som ser ut som de har "hjärnan" utanpå skallen, en pizza på huvudet? Men jag tror att detta är oundvikligt, folk kommer att korsa och experimentera med våra kära Troffar oxå.
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Hydor har hängt sig för mig vid vattenbyte som du beskriver. Fick 33 grader i karet dagen innan jag fick hem en ny grupp troffar Ren tur att den inte hängde sig vattenbytet efter.

Kommentar

• steveharris
                Användare
                • September 2003
                • 243

Made in Italy by Nathura står det på min, tror jag gav 99:- så kvaliten motsvarade priset kan man väl säga....
                Patrik

Kommentar

• Perikles
                  Användare
                  • December 2005
                  • 658

Hallå, var i Nol och köpte lite fisk och foder, Kent rekommenderade Red Parrot-pellets för att få lite färg på mina Troffar. Är det någon som ger detta foder till sina Troffar? Det är ju egentligen foder till Papegojciklider, troligtvis är det späckat med Astaxanthin.
                  Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• ciklidMartin
                    Användare
                    • February 2004
                    • 213

Ang doppvärmare som hänger sig. Tror inte att det spelar så stor roll vilket märke det är, de kan hänga sig allihopa.
                    När jag byter vatten så sänker jag ned doppvärmaren i vattnet så jag slipper dra ut kontakten. Och då slipper man ju komma ihåg att sätta dit den igen , vilket jag gjort ett antal gånger.
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Kör utan termostat sen jag kokade en Pemba-gr. Har ändå problem med ngt för hög temp på vtnet.Å snart är sommaren här...usch (dagliga vtn-byten...)
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• amini
                        Användare
                        • May 2006
                        • 80

tvättar ni blästersand innan användning?
                        har alltid haft grus o tänkte testa sand.
                        vad i övrigt bör man tänka på? jag slamsuger gruset var tredje vecka,
                        hur gör man med sand för att den ska hållas fräsch?
                        sägs att troffar ska helst ha sand.

Kommentar

• ciklidMartin
                          Användare
                          • February 2004
                          • 213

Såg en hämsk syn för ett tag sedan. En kille ringde och frågade om jag ville överta lite körsbär och kjejsare av honom. Han hade ca 50 vuxna djur som gick i ett 600-liters kar. Problemet var att de hade korsat sig så in i he-ete. De hade gott tillsammans i samma kar i ca 10 år och gett en hel del yngel. Där fanns fiskar som såg ut som kjejsare och sådana som såg ut som körsbär och alla varianter därimellan. Och han kunde med att berätta att han sållt yngel till två affärer i stan.
                          Försökte få honom att förstå att han inte kunde sälja fiskarna vidare men det kändes inte riktigt som om han brydde sig.
                          Så efter att ha sett detta så tycker jag att man skall spara korsningar.
                          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Jeppe
                            Användare
                            • October 2005
                            • 409

Amini, jag har både grus och sand i mina akvarium just nu, fast har bara grus hos troffarna. Du behöver inte ha sand till troffar man det kanske ser snyggare ut. Men om du ska ha blästersand så bör du skölja den några gånger för det finns massor av småpartiklar i sanden som annars flyter runt i akvariet om du inte skäöljer bort dom innan. Det tar även tid för partiklarna att lägga sig i sanden igen och när fiskarn t.ex. bökar runt i sanden åker lite partiklar upp. Så mitt råd: skölj sanden nåra gånger innan.

MadMartin, det låter inte så bra om han har sålt yngel. Försök ta reda på vilka butiker det är och varna butiksägarna. Annars finns det en risk att dom säljer dom vidare till nån "ny" akvarist som tror att han kanske ska få fina körsbär och istället får någonting som som mer liknar kejsare. Inte så kul direkt
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

En variant med det där med värmare som pajjar.
                              Man köper två värmare som garanterat är för små typ 50W till 600 liter.
                              Ställ in dom vid två olika temp t.e.x 28 & 24 `c.
                              Värmarana kommer att bryta på termostat mycket mindre antal gånger. Skulle en 50 wattare hänga sig så har vi dessutom mycket längre tid på oss att upptäcka det.
                              Jag byter mina efter ca: 2 års drift. Tycker att det är en billig "livförsäkring" om man jämför med värdet på firrana. Har nämligen oxå kokat ett Tanagyika kar för ett antal årsedan.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

Fin sand till Tropheus kanske inte är nödvändigt? Men de rensar ju gärna gälarna med sanden så det är nog att föredra att inte bara ha grus.
                                mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

Arbetssätt...