hade det varit jag så skulle jag kurera fisken men nu vet ja inte riktigt hur alvarligt det är, annars låter det inte som att det är så farligt
Troffetråden 2006
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Ursprungligen postat av blackenedEn av mina regnbågar har fått ett "sår" i huvudet. Det är som en kliniskt ren liten grop framme i pannan. Tänkte byta rejält med vatten närmsta tiden och salta, är det någon särskild medecin man kan medecinera med som hjälpar mot såna här symptom? Hexamita är ingen bra idé till troffar vad jag förstått....Kommentar
-
Jag tvivlar på att det är ett sår, det ser väldigt märkligt ut för att vara ett sådant. Det är alldeles för rent och snyggt. Fisken är lika pigg och glad som vanligt, ingen dålig skit. Jag avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig. Märker jag att det växer får jag väl medecinera...
Tack för svarenKommentar
-
Ursprungligen postat av blackenedJag tvivlar på att det är ett sår, det ser väldigt märkligt ut för att vara ett sådant. Det är alldeles för rent och snyggt. Fisken är lika pigg och glad som vanligt, ingen dålig skit. Jag avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig. Märker jag att det växer får jag väl medecinera...
Tack för svarenKommentar
-
Jag har runt 10 nyspottade tropheus red "livua" yngel i akvariet.
När jag satt och tittade upptäckte jag att trots att de knappt är 1cm än så är de rätt så aggressiva mot varandra.. Jag har sett de simma runt runt varandra och ett yngel jagade ett annat över halva akvariet och upp i hörnat mot filtermattan.
Är troffarna redan som yngel inomartsaggressiva? Första gången jag fick yngel var det bara 4 överlevare som vi upptäckte och de var inte aggressiva mot varandra. Kan det vara för att det den här gången är flera som har klarat sig? Har ni någon erfarenhet av detta? Är "red" varianten extra aggressiv? Har läst att den inte skulle vara den mest aggressiva av tropheus grupperna...Kommentar
-
Ursprungligen postat av annaedlundJag har runt 10 nyspottade tropheus red "livua" yngel i akvariet.
När jag satt och tittade upptäckte jag att trots att de knappt är 1cm än så är de rätt så aggressiva mot varandra.. Jag har sett de simma runt runt varandra och ett yngel jagade ett annat över halva akvariet och upp i hörnat mot filtermattan.
Är troffarna redan som yngel inomartsaggressiva? Första gången jag fick yngel var det bara 4 överlevare som vi upptäckte och de var inte aggressiva mot varandra. Kan det vara för att det den här gången är flera som har klarat sig? Har ni någon erfarenhet av detta? Är "red" varianten extra aggressiv? Har läst att den inte skulle vara den mest aggressiva av tropheus grupperna...Senast redigerad av Perikles; 29 May 2006, 22:05.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Ja de är verkligen speciella fiskar! De är väldigt underhållande - jämfört med de scalarer och labyrintfiskar jag har haft tidigare..
Kullen var inte på ca 10 yngel. Det är 2 honor som tuggat samtidigt. En av honorna har fortfarande yngel kvar i munnen och kanske den andra har nån. De har släppt ut de i omgångar- en här en där. Räknade till 8 idag men det är svårt att se eftersom de gömmer sig bland stenarna.
Ja om det är så att de kan ha ihjäl varandra redan som 1cm så får jag hålla koll! Tack för tipset!Kommentar
-
Ursprungligen postat av annaedlundJag har runt 10 nyspottade tropheus red "livua" yngel i akvariet.
Är troffarna redan som yngel inomartsaggressiva? Första gången jag fick yngel var det bara 4 överlevare som vi upptäckte och de var inte aggressiva mot varandra. Kan det vara för att det den här gången är flera som har klarat sig? Har ni någon erfarenhet av detta? Är "red" varianten extra aggressiv? Har läst att den inte skulle vara den mest aggressiva av tropheus grupperna...540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
-
Min första kull var inte heller aggressiv mot varandra och de är det inte nu heller. De 4st och är nu 3-4 cm.
Det är därför jag har reagerat på att den kull som kommit nu uppvisar aggressivitet mot varandra. De är knappt 1cm än och har varit frisimmande runt 1 vecka...Kommentar
-
Ursprungligen postat av annaedlundMin första kull var inte heller aggressiv mot varandra och de är det inte nu heller. De 4st och är nu 3-4 cm.
Det är därför jag har reagerat på att den kull som kommit nu uppvisar aggressivitet mot varandra. De är knappt 1cm än och har varit frisimmande runt 1 vecka...
Troligtvis är det något som inte är riktigt bra med den minsta, med det får tiden utvisa. Så länge en fisk rör på sig så försöker jag rädda den, jag är en alldeles för blödig typ.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-
tänkte mixa ca 15 röd regnbågar med 22 körsbär.
mina körsbär är ca 3-5 cm stora och det kommer moorin oxå o vara.
kommer ena att inte färga ut?
är det nån som testat moori med black?Kommentar
-
Ja men sätt inte ihop dem direkt låt dem gå i samma vatten en månad först i olika akvarium annars är risken att det går åt skogen, det gjorde det för mina Ikola och Moliro när jag satte samman dem med olika bakterikulturer. Jag hade 24 resp 23 av varje sort nu har jag endast 17 ikola som inte är pigga alls och 9 moliro kvar som har börjat slåss nu istället. Dessa håller jag nu åter i separata kar för att kanske kunna rädda dem. Mitt tips chansa inte det kan bli dyrt och en tråkig upplevelse för dig och dina fiskar.
Mvh/ BBKommentar
-
Ursprungligen postat av Bright_BlueJa men sätt inte ihop dem direkt låt dem gå i samma vatten en månad först i olika akvarium annars är risken att det går åt skogen, det gjorde det för mina Ikola och Moliro när jag satte samman dem med olika bakterikulturer. Jag hade 24 resp 23 av varje sort nu har jag endast 17 ikola som inte är pigga alls och 9 moliro kvar som har börjat slåss nu istället. Dessa håller jag nu åter i separata kar för att kanske kunna rädda dem. Mitt tips chansa inte det kan bli dyrt och en tråkig upplevelse för dig och dina fiskar.
Mvh/ BB
ska göra som du sa men ska ta bort alla stenar ett par veckor när de mixas.
mvh
aminiKommentar
-
Mm det kan vara en bra idé amini.. Jag tycker du först som ni har sagt ska ha dom i varsit akvarium, sen kan du strunta i stenar dom första veckorna och istället ha t.ex. en plegsieglas skiva och dela upp akvariet i två delar, och ha en art på varje sida.. Fast det ska du nog bara ha 2-3 dagar, annars finns det en risk att det blir för trångt för dom.. När dom är i delat akvarium får dom samma lukt båda grupperna och så vänjer dom sig lite med den andra gruppen..540 Troffar, Callochromis ect
100 sydamerica, dvärgar
120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
40 tomt
Qui dormit, non peccatKommentar
-
Ursprungligen postat av aminitänkte mixa ca 15 röd regnbågar med 22 körsbär.
mina körsbär är ca 3-5 cm stora och det kommer moorin oxå o vara.
kommer ena att inte färga ut?
är det nån som testat moori med black?Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
Kommentar