Jag håller med Jonas, en fördelning på 1+13 låter bra. Funkar gruppen så låt den vara, risken finns ju att det blir problem annars. En VF grupp med den könsfördelningen låter som en våt dröm i mina öron....
Troffetråden 2006
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ursprungligen postat av steveharrisJag håller med Jonas, en fördelning på 1+13 låter bra. Funkar gruppen så låt den vara, risken finns ju att det blir problem annars. En VF grupp med den könsfördelningen låter som en våt dröm i mina öron....Kommentar
-
Att jag vill utöka min grupp beror på att det är 4 st hanar och 5 st honor, så en 25 - 30 st honor till vore inte dumt. Men gruppen funkar bra så jag känner mig lite ställd nu efter ditt inlägg Jonas E.Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
Malawi i 225L Hörnakvarie
Viktoria i 200L
Tanganyika i 540LKommentar
-
Dubbar har ju också en tendens att fungera utmärkt i mindre grupper, så det är bara att man avvaktar och ser hur det fungerar. Tråkigt på chipimbin johnny... Verkar gå bättre med dina andra troffar iaf =)Kommentar
-
Jag ska aldrig sätta ihop tropheus igen med olika bakterier, jag har riktigt stora problem hemma nu. 3 döda ikola nu och flera ser risiga ut, så jag tror att det kommer att gå åt helvete med allt. Medicineringen verkar inte ha någon effekt alls. Ikväll flyttar jag fiskarna till lokalen så får vi se, vattnet har varit konstant grumligt i 3 veckors så nu ska jag starta om det till ett malawi-kar efter ha rengjort det ordentligt.Kommentar
-
Tråkigt att läsa om dina problem, men jag vet vad du talar om då jag haft liknande problem med att mixa två Tropheus grupper eller att plocka in fler nya fiskar till ett fungerande kar...bara för att se att allt ramlar samman. Det är inte signifikativt för Tropheus utan det gäller även Malawi. Däremot så känns det aningen närmare katastrof med känsliga arter som Tropheus.Kommentar
-
johnny: Jag hade 14st dubbar i ett 720, 4säkra hanar, några säkra honor och några osäkra och det var inga problem med aggressionerna. 4hanar höll revir och fiskarna mådde bra. Sen släppte jag ner dem i ett 310 och det tog en vecka så va en av hanarna ihjälslagen. Men sen funkade det hyffsat men jag sålde dem för jag tyckte de va lite synd om dem, växt upp i ett 540, flyttats till ett 720 och sen helt plötsligt få ett 310..../Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Ja katastrof är ordet Stefan. I lokalen har vi en grupp på 28 dubbar (20+8ungefär den fördelningen) där 7 honor tuggar i ett 310L, det är ju ganska kul faktiskt men det är lite trångt.Kommentar
-
-
Även jag har fått problem efter att ha satt ihop en grupp bemba med en grupp dubbar. Gick alldeles utmärt så länge de gick i ett 375 liters men när de flyttade över till mitt 540 fick en bemba soten och dog efter ca 2 veckor. Jag medicinerade med flagyl både i "intensivbad" utanför karet och i själva karet utan att det blev bättre. Nu har jag en bemba hona som ser hängig ut och jag befarar det värsta men det är ännu förtidigt att säga vad det är. Kan ju även bero till en viss del på att bemba gruppen bara består av 12 djur. Jag hade tänkt utöka gruppen, har 8 yngel på tillväxt, men nu är jag osäker på hur jag ska göra. Jag har iaf lärt mig att INTE sätta ihop troffar som kommer från olika håll, fungerar grupperna så ska jag inte in och pilla i fortsättningen........
Men OM jag nu skulle tillsätta yngel, hur stora bör de vara för att klara sig?? Vill ju ha i dom så tidigt som möjligt för att det ska bli så lite beskymmer som möjligt...PatrikKommentar
-
Från 3 cm funkar."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
-
Jag tror Stefan påpekade att du är i troffetråden och snackar Malawi.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Försökte vara lite underfundig bara då du skrev om Labidochromis sp. hongi...i Troffetråden 2006. Inget illa menat alls...och jag hoppas att du inte tog det så.Kommentar
-
Finns det någon som sett tropheus Kushangaza i verkligheten? Verkar spänande och jag är sugen på den .Kommentar
Kommentar