Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Jag har aldrig haft problem när jag satt samman olika arter som gått i mina akvarium. Problemet är ifall de har olika bakteriekulturer i tarmsystemet kan det bli problem. Troligtvis är detta ditt problem brightblue och som triggat sjukdomen.

Jag köpte således båda grupperna på samma ställe och samma tidpunkt.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Artikel tips

//Stefan Lindstedt

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

The water in Lake Tanganyika is rather hard and very alkaline. Further it is very stable, i.e. its constitution hardly changes during the seasons. The cichlids in the lake have adapted themselves to these particular conditions, and are thus used to swim in water with a pH of about 9, a conductivity of about 600 microSiemens, and a temperature of 26.5 C . In my experience the hardness or the conductivity of the water plays a minor role, but the pH is very important. The pH of the water in the aquarium should, therefore, be in the range between 7.8 to 9.5 in order to have an optimum output by the breeding colony. If the pH is below pH 7, T. duboisi hardly breeds and is very vulnerable to all kinds of diseases. At a pH of 6.5 T. duboisi will die in a short period of time. Acidic water (a pH lower than 7) can be suited for Lake Tanganyika cichlids by adding salts. Not the regular table salt (NaCl) but carbonates. A mixture of one part NaHCO (hydrogencarbonate) and one part (carbonate) added to the water raises the pH to about 9.5. It depends on the conductivity of the water how much of this mixture should be added. You will have to experience with that. Therefore the salts are mixed before they are dissolved in the water. Such a mixture acts as a buffer; so, even if you have dissolved too much, the pH will not be higher than the pre-set pH 9.5. Another possibility is to use marine salts. These are readily available in aquarium shops. They give a pH of about 8.3, which is sufficient for T. duboisi . We give as much of this salt as is necessary to raise the pH to 8.3. Avoid making the water too salty. If the water, you start with, is very soft, you will need only a little salt. If the water is hard, but does not have the right pH, it is better to use the Na /NaHCO mixture. The temperature of the water should be between 25 and 27 C. Temperatures above 29 C are detrimental to all Tanganyikan cichlids.

Har själv Maswa men är skit dålig på engelska någon som skulle vilja översätta denna del?Jag fattar så pass mycket att jag fattar att det handlar om PH värdet men vad är det han menar med hur man höjer PH:et?Kan man det med bara salt?
        Senast redigerad av Robbe; 05 April 2006, 16:52.

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ursprungligen postat av Robbe
          The water in Lake Tanganyika is rather hard and very alkaline. Further it is very stable, i.e. its constitution hardly changes during the seasons. The cichlids in the lake have adapted themselves to these particular conditions, and are thus used to swim in water with a pH of about 9, a conductivity of about 600 microSiemens, and a temperature of 26.5 C . In my experience the hardness or the conductivity of the water plays a minor role, but the pH is very important. The pH of the water in the aquarium should, therefore, be in the range between 7.8 to 9.5 in order to have an optimum output by the breeding colony. If the pH is below pH 7, T. duboisi hardly breeds and is very vulnerable to all kinds of diseases. At a pH of 6.5 T. duboisi will die in a short period of time. Acidic water (a pH lower than 7) can be suited for Lake Tanganyika cichlids by adding salts. Not the regular table salt (NaCl) but carbonates. A mixture of one part NaHCO (hydrogencarbonate) and one part (carbonate) added to the water raises the pH to about 9.5. It depends on the conductivity of the water how much of this mixture should be added. You will have to experience with that. Therefore the salts are mixed before they are dissolved in the water. Such a mixture acts as a buffer; so, even if you have dissolved too much, the pH will not be higher than the pre-set pH 9.5. Another possibility is to use marine salts. These are readily available in aquarium shops. They give a pH of about 8.3, which is sufficient for T. duboisi . We give as much of this salt as is necessary to raise the pH to 8.3. Avoid making the water too salty. If the water, you start with, is very soft, you will need only a little salt. If the water is hard, but does not have the right pH, it is better to use the Na /NaHCO mixture. The temperature of the water should be between 25 and 27 C. Temperatures above 29 C are detrimental to all Tanganyikan cichlids.

Har själv Maswa men är skit dålig på engelska någon som skulle vilja översätta denna del?Jag fattar så pass mycket att jag fattar att det handlar om PH värdet men vad är det han menar med hur man höjer PH:et?Kan man det med bara salt?
          Hej

Det är ganska plenty med text, kontentan är att vattnet i T-sjön är stabilt, varför fiskarna är känsliga mot förändringar, att pH är det viktigaste, man kan förbättra vattnet och att det lönar sig att mäta vattenvärdena.

pH kan man höja med en blandning av natriumkarbonat (NaHCO3) och natriumbikarbonat (Na2CO3), det förra höjer och det senare buffrar pH. Ovan rekommenderas lika delar, själv brukar jag ha ca 1/3 natriumkarbonat och 2/3 natriumbikarbonat. Man får mäta och experimentera sig fram. Mät även konduktiviteten eller ledningsförmågan, den borde ligga på 600-650 µS/cm, om den är lägre kan man ytterligare tillsätta magnesiumklorid. Vanligt salt (koksalt, NaCl) hjälper inte.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

Hallo, varför ska du sälja din grupp kiriza cutekid? Du var väl helnöjd med dem för ett tag sedan?

Mvh/ BB

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Det beror på platsbrist och att jag ska göra om setupen i 660 liters karet.
              Senast redigerad av Cutekid; 05 April 2006, 20:34.
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Ursprungligen postat av Cutekid
                Det beror på platsbrist och att jag ska göra om setupen i 660 liters karet.
                En ny setup har jag också fixat i mitt 400 liters kar, se den här tråden http://www.cichlid-forum.com/phpBB/v...c.php?t=109391

Blir det några nya fiskar eller mer plats för någon av de andra fiskar du har nu?
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

T.M "Kambwimba" F1:
                  Senast redigerad av Stelin; 05 April 2006, 20:56.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

Pemborna går kvar i 375:an men jag funderar lite på att köra en tanganyika biotop i 660 karet med jullar, snäckisar, Xenotilapior och cyps.
                    Carl

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Aha, inga nya tropheusar eller petrochromis alltså. Själv så är jag grymt sugen på att skaffa några frontosor typ Blue Mpimbwe. men sugen på nya fiskar är man ju alltid....
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

alltid lika imponerad av dina regnbågar stelin..kan bara hoppas att mina blir lika snygga, och dom börjar visa viss potential minsann, jag matar med jbl´s novorift och cyclopeeze men utökat med hai feng quick grow för dom har växt ganska dåligt och nu börjar det bli resultat
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

Mats:
                          Dom kommer säkerligen bli kanonfina. Cyclopeeze är ju en höjdare när det gäller att få fram färgerna hos fiskarna. Och om jag inte missminner mig så tyckte du också att föräldradjuren var mycket fina. Det kan ju inte bli annat än fina fisken av den kombinationen.
                          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Hur går det med din troffar Stelin? Såg på cichlid-forum att du hade problem.

Mvh
                            Carl

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

Calle:
                              Det går inte alls bra. Återkommer ikväll med en lägesrapport.
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

Inga dödsfall idag, Hoppas nu att flera inte dör. Det hela beror ju mest på min egen idioti så det svider lite extra.
                                Menmen,
                                Fiskarna ser, med lite god vilja, lite piggare ut idag.
                                Men där är helt klart ett flertal i gruppen som inte ser ut att må bra. Tycker det ser ut som bukvattensot i ett tidigt stadie. Men ett par av fiskarna har dock insjunkna ögon och det brukar man ju inte se hos fiskar som har soten(?).

Helt klart är det de höga nitritnivåerna som ställer till problem. Dom är högre en mitt vanliga JBL test klarar av att mäta. Så jag har istället gått över till JBL engångstester ”easy test 5 in 1”.

Jag har hällt i en del salt och gjort ett stort vattenbyte. Häller också i Sera Nitrivec dagligen men det verkar inte ha någon som helst effekt. Men på lite sikt har det kanske det.

Ikväll ska jag börja medicinera med flagyl även om det bär mig lite emot nu när karet redan är i obalans. Och trots att jag är långt ifrån säker på diagnosen. Orsaken till problemen finns ju också kvar. (Jag har även Sera Cyprinopur men jag väntar nog ett tag med det.)

Ingen mat förrän jag ser att nitritnivåerna börjar sjunka. Och sedan bara hålla tummarna att fiskarna och karet kommer igång.

Chanserna är väl 50-50
                                //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...