Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem

• April 2002
    • 4179

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Hur gör du med hanen då Christian? Är han som Hugh Hefner och alternerar dagligen?
    Just precis. Han flyttar in stannar ett tag och flyttar vidare... Konstigt nog är han ruskigt snäll. Just nu går han och hona nr2 ensamma i ett 300-liters. Han försöker leka men biter inte sönder henne. Då var honorna som sagt mycket grinigare. När jag köpte dem la jag dem i samma kar (tillsammans med sandciklider) och det blev världens fight. Fick plocka bort 2 efter bara någon timme.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

Christian:

Jag hade vid ett tillfälle ett par i ett 720 liters kar. (Kan också varit 1+2, det är ett tag sedan...)Och detta var något av det mest harmoniska jag har sett. Kanske något liknande som du ser med ditt par.
      Honan gick och betade alger i lugn och ro på sin del av akvariet. Och hanen på sin. Då och då kom han bort till honan för att visa upp sig men det var allt(inget bitande). Detta rörde sig nog också om två fiskar som hade högst rangordning i gruppen dom hade gått i tidigare. Och det spelar kanske också in.
      Tror inte jag hade dom så någon längre period men iaf.

Vad var orsaken till att du valde den här grusen? Märker du några nackdelar?
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Christian Alfredsson
        NCS Medlem

• April 2002
        • 4179

Ursprungligen postat av Stelin
        Vad var orsaken till att du valde den här grusen? Märker du några nackdelar?
        Snyggt, inga vassa kanter, ganska smått så de kan gräva i det. En del honor gillar det iofs lite väl mycket.

Jag har samma grus i alla kar (1/2 ton skickades med företagspaket ;-)) och jag tycker det funkar till många olika fisktyper. Enda undantaget är hos mina sandlekare där jag har riktigt fint grus.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

Ett halvt ton. Och med företagspaket. Hehe, det måste ha kostat...
          I övrigt så låter det ju rätt bra. (Med viss reservation för det här med honorna.)

Jag inbillar mig att jag kommer få mindre repor med den här typen av grus. Så troligen väljer jag också detta till mitt nästa tropheuskar.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

Jag antar att du kör med en sån här magfloat algskrapa stelin? Spara dig besväret med att byta sand och köp en helt vanlig hushållssvamp och dra av rutorna vid varje vattenbyte. Jag har inte fått några repor sedan jag började göra så och det går snabbt och enkelt. Körde med magfloat i förra karet och det var inte särskilt vackert när jag sålde det

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

Jag använde till en början en sådan där svamp. Men när jag märkte att jag fick en del repor trots detta på ett av mina kar gav jag upp och gick jag över till magfloat.
              Har även haft små sandkorn som har fastnat på utsidan på ett av karen vid ett tillfälle som jag också lyckades få repor av.
              Inget kul speciellt när det är sprillans nya kar det handlar om.
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

vad är det egentligen för fel på vanlig rakbladsskrapa? finns ju icke en chans att man repar karet. Jag kör endast fin sand i alla mina akvarium, hade engelsk i något kar ett tag men gillade inte det alls. Tycker engelsk är rätt ful om jag ska vara ärlig....
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

När det gäller att skrapa alger från ruta så tycker jag själv att en isskrapa av plast är det bästa. Se bara till att den är i helplast samt att den är tjock...

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

ja jag är ju rätt så bekväm av mig så jag använder magfloat till mitt hörnakvarie men mina vf kasakalawe, jag har inte en repa i den baljan men jag låter alltid magfloate ligga på akvariet när jag inte använder, den så det kommer inga gruskorn emellan då mvh janne

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

Ursprungligen postat av Jonas E
                      vad är det egentligen för fel på vanlig rakbladsskrapa? finns ju icke en chans att man repar karet.
                      Säkert inget fel på en sådan. Jag har bara inte haft en tanke på en sådan tidigare.
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Samtidigt så har jag det här med bottenfilter som jag tycker vore kul att testa. Och då duger ju såklart inte sanden som jag har nu.

Säg tre-fyra bottenplattor kopplade till en aquabee 2000(18w) och ett sådant bottenfiltersystem på både höger och vänster sida av karet. Och i mitten där det inte kommer att finnas bottenfilter ett stort bestånd av någon snabbväxande växt.

Sammanlagt 4000 L/H och rent cirkulationsmässigt bör det funka rätt bra i ett 720 liters tropheuskar.
                        En strömförbrukning på sammanlagt låga 36 watt är ju inte heller fel.
                        I mitt 400 liters kar som jag har nu så är strömförbrukningen på filtrerna 113watt..
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• CRAYLEONE
                          Användare
                          • May 2003
                          • 145

Appropå xantism eller vad det hette, vad tycker juryn om detta?
                          En märklig teckning på "Kiriza", i minigruppen på 11 individer här hemma har 3 st dessa anlag varav denna är mest tydlig. (jag har inte kommit på hur man bifogar bilder, helt rätt... jomen visst, det funkade!)

(Samma individ på dessa två bilder)

http://web.telia.com/~u77400157/kiriza-ob1.jpg

En äldre syster som tuggar, hon har en fin fläck på överläppen (som man inte ser här) som gör att hon ser ut att ha mustasch! Inte alls så kraftig teckning som ovanstående men..

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

Hejsan, någon som besökt Nol på länge? Jag ska dit på Lördag och på lagerlistan så står det ju att det finns mkt Tropheus men börjar det bli utplockat? Vi ska även besöka Lerum och Borås zoologiska. Är det bra butiker överlag?

Mvh/BB

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Frågan är om man vill ha xantism (eller svamp eller vad det nu kan vara) på sina Kiriza. Tyckér inte det ser så fräscht eller snyggt ut.
                              Råkade en gång i tiden "koka" 20 Bemba i 32 grader (minst) ,de fick soten men överlevde.Dock utvecklade svarta fläckar likt de på Rawburts Kiriza med tiden hos den nye ägaren. Då var inte frågan om nån xantism el ob-färgning utan snarare om fläckarna kom ifrån "kokningen" (tror jag) ,medicinen eller av nåt hos den nye ägaren.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

ett av mina regnbågs yngel har en hel del svarta fläckar men jag tror det är pigmentfläckar som kanske har orsakats av fodret som endast är cyclop eeze och jbl novorift..
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...