Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1338

Något helt annat.
    Känner ni för att läsa en artikel(på engelska) om hur jag gör min räkmix som jag ibland matar mina tropheus med så kolla här: http://medlem.spray.se/stelin/Shrimpmix1.htm

Har precis satt ihop den och har ni några synpunkter på den eller hittar felaktigheter så skicka gärna ett mail till mig.(även när det gäller engelskan.)
    Senast redigerad av Stelin; 13 March 2006, 02:57.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1338

Ursprungligen postat av ozric
      Tror absolut inte det är något med xantism (vad det nu eg är?!) eller ob-teckning att göra. Sett mkt VF fisk ,inte bara Tropheus, även om det kanske är vanligare hos dem,som har sotfläckar.Tror mer på nån typ av svamp eller parasit.Kul är det iaf inte.Frågan är också om de uppkommer EFTER fångst eller om de redan är "sotade" i sjön. Och isf är det ju illa att de ens tar upp dem och skeppar dem till försäljning.
      Det finns en artikel i arkivet här på ciklid.se som handlar just om Xantism. http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...=9810&LOPNR=11 (har inte själv läst den än.)

Tydligen ska det finnas en OB "kambwimba": http://www.cichlid-forum.com/profile...es.php?id=1877

FLäckarna som man kan se på speciellt en av bilderna påminner en del om det jag har på min fisk. Men det är klart allt som är svart påminner...

Kan fiskarna få sådana här svarta fläckar om dom blivit skadade på något sätt. Kanske vid fångst transporten eller något annat?
      Senast redigerad av Stelin; 13 March 2006, 13:40.
      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Jo,tobys artikel har jag läst,dock inte om Kambwimban....
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• waros
          Användare
          • February 2004
          • 172

Måste bara berätta att häromdagen så upptäckte jag ett litet yngel som gömde sig i ett hål i en sten! Det är första gången jag får yngel på tropheus. Mina troffar är väl ca 7 månader (så vitt jag vet), jag trodde inte ens dom var könsmogna. Jag har sett dem leka visserligen men har bara trott att dom "tränade". Har inte ens observerat att någon hona gått och tuggat (visserligen har jag inte haft så mycket tid över på sistone att studera dem noga).

Ynglet är väl ca 1 cm och verkar piggt. När jag matar flingor så väntar det på att det ska droppa ner smulor som den sedan blixtsnabbt hugger och sen tillbaka in i hålet.

Förhoppningsvis hinner det växa till sig så att det inte behöva riskera att bli uppkäkat. Vet inte riktigt hur stort det måste vara innan det kan simma fritt bland de andra troffarna (huvudgruppen är ju inte så värst storväxta än heller).

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1338

Ursprungligen postat av waros
            Måste bara berätta att häromdagen så upptäckte jag ett litet yngel som gömde sig i ett hål i en sten! Det är första gången jag får yngel på tropheus. Mina troffar är väl ca 7 månader (så vitt jag vet), jag trodde inte ens dom var könsmogna. Jag har sett dem leka visserligen men har bara trott att dom "tränade". Har inte ens observerat att någon hona gått och tuggat (visserligen har jag inte haft så mycket tid över på sistone att studera dem noga).

Ynglet är väl ca 1 cm och verkar piggt. När jag matar flingor så väntar det på att det ska droppa ner smulor som den sedan blixtsnabbt hugger och sen tillbaka in i hålet.

Förhoppningsvis hinner det växa till sig så att det inte behöva riskera att bli uppkäkat. Vet inte riktigt hur stort det måste vara innan det kan simma fritt bland de andra troffarna (huvudgruppen är ju inte så värst storväxta än heller).
            Kul, Grattis.

Dom är nog utom fara från de andra tropheusarna om dom klarar sig tills dom blivit iaf 2,5-3cm. De andra fiskarna är vid det laget såpass vana vid ynglet att dom inte bryr sig speciellt mycket.

Jag tömde en hona häromdan, det var 23 dagar efter lek och till min förvåning var ynglena hela 19mm. Riktiga biffar alltså...[]
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Kul för er båda!

Du får se till att ta några bra bilder på körsbären waros! Det var kanonkul att kolla på din mazwa-sida hoppas du tar dig tid och gör en likadan med körsbären

Kommentar

• stiffe
                Användare
                • April 2002
                • 953

Isonga
                mvh Stefan

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

en till
                  mvh Stefan

Kommentar

• waros
                    Användare
                    • February 2004
                    • 172

Ursprungligen postat av blackened
                    Kul för er båda!

Du får se till att ta några bra bilder på körsbären waros! Det var kanonkul att kolla på din mazwa-sida hoppas du tar dig tid och gör en likadan med körsbären
                    Heh, jodå, jag ska väl försöka såsmåningom. Problemet är dock att jag har en kass kamera och hyperaktiva fiskar, blir bara suddiga streck av dom tyvärr. Får göra en sida med filmer istället kanske, för det går ju bra att filma dem

Kommentar

• Christian Alfredsson
                      NCS Medlem

• April 2002
                      • 4187

Det blev 8 st yngel från mina Tropheus brichardi, Kipili. Jag är grymt glad! Det är större utmaning och odla Tropheus när man bara har 1 + 3. Honorna är dessutom riktigt griniga på varandra och jag måste hålla dem i separata kar. Fixar bild i helgen.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1338

Christian:
                        Vad är det för grus du har i dina Tropheuskar? Är det "engelsk" sjösten. 3-5mm?

Jag tycker det är så j-kla lätt att få repor i karet när man har fin sand så jag funderar på att välja den här kornstorleken istället. Risken för det bör ju minska när man har grus istället för fin sand?
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Hur gör du med hanen då Christian? Är han som Hugh Hefner och alternerar dagligen?
                          Senast redigerad av StefanL; 18 March 2006, 00:13.

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

Jag var tvungen att byta min engelska sjösten pga av att mina duboisi honor inte såg skillnad på ägg och stenen, nu har jag fågelsand som jag tycker är många ggr snyggare än ES.(Nu har jag mkt engelsk sjösten ca 70 kg som jag behöver bli av med.)

Mvh/ BB

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1338

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                              Jag var tvungen att byta min engelska sjösten pga av att mina duboisi honor inte såg skillnad på ägg och stenen, nu har jag fågelsand som jag tycker är många ggr snyggare än ES.(Nu har jag mkt engelsk sjösten ca 70 kg som jag behöver bli av med.)

Mvh/ BB
                              Jag håller med. Sand är mycket snyggare.

Jag hade 2-3mm eng sjösten för en tid sedan. Kommer dock inte riktigt ihåg varför jag slängde ut den. Troligen var det också pga det här med att tropheusarna tycker om att tugga sand. På sand hinner det inte heller bildas alger när man har fiskar som "vänder" den. Så den ser nog också fräschare ut när det gått en tid.

Misstar dom grusen för ägg så borde man kanske välja en större kornstorlek. Kanske dom inte tar miste då.(Kan dock inte komma ihåg att det var något problem hos mig.) Men hur snyggt är det egentligen.

Använder jag grus så kan jag också prova på bottenfilter i ett relativt stort kar. Och det skulle vara "kul".

Nåväl får se vad det blir.
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Christian Alfredsson
                                NCS Medlem

• April 2002
                                • 4187

Ursprungligen postat av Stelin
                                Christian:
                                Vad är det för grus du har i dina Tropheuskar? Är det "engelsk" sjösten. 3-5mm?
                                Stämmer bra.
                                Christian Alfredsson
                                http://www.zoopet.com
                                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

Arbetssätt...