Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Stelin;vissa hävdar att det orsakas av svampangrepp,och det verkar ju trovärdigt. Inte helt ovanligt på VF.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Hur stora är dina då Danne?

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

Vi måste hålla liv i tråden, det finns ett stort intresse av Tropheus.

Kommentar

• Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1338

Ursprungligen postat av ozric
          Stelin;vissa hävdar att det orsakas av svampangrepp,och det verkar ju trovärdigt. Inte helt ovanligt på VF.
          Ja det verkar finnas många teorier. Det senaste jag har hört är att fiskarna kan få sådana här svarta fläckar om dom tidigare blivit skadade på något sätt.
          Senast redigerad av Stelin; 12 March 2006, 21:20.
          //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Ursprungligen postat av blackened
            Hur stora är dina då Danne?

dom är inte så stora ännu skulle väll tipa runt 4cm.. men dom har börjat färga ganska bra

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Ursprungligen postat av Stelin
              Härliga färger på fiskarna Blackened.

Den här bilden har jag precis tagit på en av mina vildfångade. Funderar lite på den svarta pigmentfläcken som den har. Den har haft fläcken sedan jag köpte fiskarna och har sett ungefär likadan ut hela tiden. Den här fisken är förresten den enda som har en sådan svart fläck.Vad tror ni att det är? :
              Ser ut som ob teckning tycker jag. Xantism ??
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1338

Ursprungligen postat av Cutekid
                Ser ut som ob teckning tycker jag. Xantism ??
                Jag hade ungefär samma typ av fläckar på en del fiskar i min förra grupp vildfångade "Kambwimba". (och på ett flertal fiskar) Då fick jag samma tanke som du nu fick.
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

jag hade samma på mina kiku som var f2 eller något.......skulle inte kalla det för xantism utan mer för någon form av parasit eller något då det faktiskt kunde "smitta". Mina Ikola fick det av Kikun.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• MalawiMannen
                    Användare
                    • March 2005
                    • 207

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                    Moliro ska jag ha hemma med mina ikola, Kasakalawen är en annan och sen nkonden du hade ozric, är ju också ett alternativ av tropheus man vill ha. Vi är ett gäng från kalmar som ska ner till skåne den 25 mars så då hoppas jag det blir 1 alt. 2 grupper till men först måste jag bli av med mina furcifer.

Mvh/ BB
                    Hej är det du som då har kontakt mig för att köpa min moliro grupp alt. byta med fucifer?
                    Mvh Lasse
                    www.very-important.se
                    Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
                    Kika in vet jag

Kommentar

• Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1338

Ursprungligen postat av Jonas E
                      jag hade samma på mina kiku som var f2 eller något.......skulle inte kalla det för xantism utan mer för någon form av parasit eller något då det faktiskt kunde "smitta". Mina Ikola fick det av Kikun.
                      Jag vet inte. Parasitangrepp verkar se lite annorlunda ut. Iaf på den här sidan: http://www.malawicichlids.com/mw08101.htm

Är det trots allt något sådant så smittar det inte, ingen annan i gruppen har fått fläckarna.

Avkomman från den här honan ser förresten helt normal ut.(två kullar)
                      //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Tycker inte det ser ut som parasit angrepp. Ser precis ut som ob befläckning. Spirulinafläckar anser jag att man kan utesluta.
                        Carl

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

stefan: Mjo, det är ju då riktigt konstigt att mitt "smittade". Detta kräver vissa funderingar....
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Varför kan det inte vara ob teckning på denna individ? Det är ju somsagt ytterst få individer som får detta men du kanske hade flax när du köpte gruppen. Kom de direkt ifrån sjön eller hade någon annan haft de vf innan? Jag har aldrig sett ngn troffe som har fått svart på kroppen efter ngt parasitangrepp utan bara av spirulina.
                            Carl

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1338

[QUOTE=Cutekid]Kom de direkt ifrån sjön eller hade någon annan haft de vf innan? QUOTE]

De kom direkt från Cichlidcentret i Köpenhamn som hade fått hem dom någon vecka tidigare om jag inte minns fel.
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Tror absolut inte det är något med xantism (vad det nu eg är?!) eller ob-teckning att göra. Sett mkt VF fisk ,inte bara Tropheus, även om det kanske är vanligare hos dem,som har sotfläckar.Tror mer på nån typ av svamp eller parasit.Kul är det iaf inte.Frågan är också om de uppkommer EFTER fångst eller om de redan är "sotade" i sjön. Och isf är det ju illa att de ens tar upp dem och skeppar dem till försäljning.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...