Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Tar minst en månad att läka sådana skador. Kanske 3-4 månader. Och jag kan nästan lova att det kommer bli problem med återtillförseln. Det är mkt möjligt att fler kommer gå mobb-döden till mötes i en sån liten grupp,är jag rädd.Själv hade jag nog kastat den.
    Hur gick det för Christians??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Perca;Jag körde ett tiotal large Maswa med ett 20-tal Kiriza i ett 2-meterskar ett tag och det var långt ifrån optimalt. Maswan tog ut Kirizan och var mkt hårda sinsemellan så jag tröttnade på dem. Av de varianter jag haft har dubbarna varit de hårdaste.
      c",)

Kommentar

• Christian Alfredsson
        NCS Medlem

• April 2002
        • 4187

Just denna repade sig. Jag brukar inte flytta ut dem från gruppen för det är så svårt att introducera dem igen.

I detta fallet flyttade tog jag bort alla stenar i burken tills det var lite lugnare och denna mådde bättre. Den repade sig helt och levde i ytterliggare något år. Tyvärr blev den hackad på igen och dog för någon månad sedan.
        Christian Alfredsson
        http://www.zoopet.com
        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Här är en bild på min kaiser gold OBS bildkvaliten är dålig och det beror på mig.
          Är kass på att fota fiskar och annat tar ju evighet innan kameran ta bilden..
          När fisken inte är rädd är den betydligt gulare.

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

den ser fin ut, den varianten kan säkert bli om den inte redan är det en "het" troffe
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

Nu har jag problem med Nkonde-gruppen igen. Problemet är ganska enkelt, det är för få (25) till karet (770L) och har därför börjat slå ihjäl varandra. 2 har kolat och 2 går i ett kyreringskar.
              Jag börjar nu allvarligt tröttna på troffar. Visst är det trevliga fiskar, men de är både dyra och mycket problematiska. Så till helgen blir det ett nytt mindre kar där troffarna ska få gå. Beroende på hur de fungerar i det avgörs mitt belsut om jag ska sälja dem eller inte. Funderar allt mer på att återgå till Malawi...
              //Robert

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

jag har många gånger ifrågasatt tropheus som akvariefisk pga bla det du skriver men kan ändå inte vara utan dom, förnärvarande har jag två grupper och det går sådär-det går inte perfekt men ändå inte nån katastrof med sjukdom,aggression och död som följd,jag har ingen aning vad som får vissa att lyckas och andra att misslyckas och kan bara konstatera att tropheus är en märkvärdigt svår/lynnig art och även om man slaviskt följer regelboken så ger det inga garantier för att lyckas med tropheus

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Måste instämma har 8-10 grupper av olika sorter och vissa kar är det inga problem alls med slagsmål eller död
                  Medans körsbären hade jag problem med tills nyligen,då jag tog bort några och nu trivs alla och det är lungt.
                  Men ibland fungera allt hur bra som helst och man ändra inget,sedan är det som att vända handen då är det skit överallt.
                  Tror inte det finns någon hemlighet utan dom är nog som oss vissa passa ihop vissa inte.
                  Sedan kan man göra förhålladena bättre med mat och vatten.

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

En stor del av tjusningen enligt mig,att de kräver lite mer av en än tex vad Malawi gör.En fungerande grupp av Tropheus är ju en fröjd för öga och själ! =)

Robert; Hoppas det löser sig vid ett byte till ett mindre kar (det tror jag!) men OM du bestämmer dig att för att byta fisk kan du väl slå mig en pling,please???
                    c",)

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Jag håller med att et är skoj att kämpa med tropheus och att försöka lyckas.
                      Men det är lagom kul när det dör 5-15 fiskar på en vecka utan att man hittar anledningen.
                      Fundera på att testa rengbågsvarianter eller den röda varianten för att se hur dpm skiljer sig från black varianten.
                      Men utbudet är ju smalt med udda troffar det är ju nästan ett standard soriment.

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

min personliga åsikt är att de sk.black typerna är lite mer kluriga pga att dom verkar vara mer livliga och aggressiva än de flesta andra och därmed mer utsatta för stress/sjukdom och andra sidan medför det oxå det positiva med att de leker oftare..

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Mina 2 grupper Kiriza är fredliga som lamm Ikloan är lite mellan körsbär och kiriza.
                          Caramban är hyffsat fredlig bemban är som körsbären

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

så du har min favorit caramba! tycker att dom är väldigt variabla i färg och kvalite, hur ser dina ut?

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Det verkar som om priserna på gul Ilangi börjar nå rätt nivå, 1000dk/st tar cichlidecentret för de som kommer i nästa sändning. eller 56st för 35000dk (ca 43000kr). Det kanske är dags för Ilangifolket att bereda sig på att det inte kommer Vf på ett tag. Eller?

Vad tror ni om detta, Ad konings säger att den gula Ilangin är nästan helt utrotad. Jag litar på her Konings, men vad tror ni andra om detta?
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Tycker den inte ska fångas isf. Om den fångas så ska den inte köpas ,om nu läget är som du säger Jonas. Men klart,1000 danska lakan för en inom en snar framtid utrotad fisk kanske inte är så dyr trots allt. Imponerar inte på mig!!
                                Synd att den är så snygg!
                                Intressant vore att veta om det kryllade av lättfångade Ilangi så det bara var att håva upp-undra vad den hade legat i för prisklass då?? Och övriga varianter??
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...