Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Kaiser Gold är ju en förädling och enligt mitt tycke så är detta ok.
      Som jag ser det så är det en förädling av avvikande färgteckning och det är jag tveksam till själv faktiskt. Det är ingen förädling mot ursprungsformen utan från den...
      Såvitt jag förstått så finns det ingen liknande art i sjön utan här handlar det om att skapa en helgul "populär" variant.

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Vad det handlar om är väl urvalsodling av kirizas med väldigt breda band. Tydligen så finns dessa i sjön men är väldigt sällsynta.

Mvh
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stephan E
          Användare
          • February 2005
          • 307

Det som känns lite tveksamt med Kaiser Gold för min del är att man inte vet hur den ser ut som vuxen. Yngel och ungdjur är ju en sak men det finns ju ett antal troffar som ändrar utseende som vuxna.

Man får jämföra Kaiser Gold med Duboisi Stardust. Framodlade varianter som aldrig kommer att finnas i sjön men i en hel del akvarium.

Man kan ju även ställa sig frågan om inte det har slängts i lite färggranna hanar av en sort i områden där de befintliga troffarna inte når ut på marknaden pga att de är för "tråkiga". Efter några år så kommer avkommorna med nya färgteckningar som vildfångade nyheter från sjön.
          Förhoppningsvis så förekommer inte detta men tanken har ju slagit mig ett antal gånger. Skulle inte tro att alla vikar i sjön är utforskade, i alla fall inte på Congosidan, och vem kontrollerar något sådant. Korsningar är nog något som vi får leva med i framtiden eftersom det ligger en del pengar i potten.

Jag anser att det är bättre att seriösa odlare/exportörer vid sjön experimenterar på olika varianter eftersom de anger att detta är framodlade varianter och vi slipper förstöra de naturliga stammarna i sjön.

Sedan kan man ju undra varför man väljer den gula färgen då det redan finns snygga naturliga varianter. Varför inte köra med rött eller blått? Det rödaste är väl Moliro i dagsläget och där finns det ju en hel del att göra med färgen och blått finns det ju i stort sett inget av när det gäller tropheus.

Kejsarbemba är väl något som kommer i framtiden!!
          Senast redigerad av Stephan E; 19 February 2006, 15:57.
          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Ursprungligen postat av Cutekid
            Vad det handlar om är väl urvalsodling av kirizas med väldigt breda band. Tydligen så finns dessa i sjön men är väldigt sällsynta.

Mvh
            Jo de skall finnas i sjön, men inte i en stabil stam...dvs att banden blir breda på en del är inget som inträffar kontinuerligt utan mer ett undantag än regel.
            Av den anledningen så har någon/några börjat odla fram en stam som nu tydligen blivit stabil och då blivit en framavlad avvikelse...kallad Kaiser Gold. Frågan är om det är rätt att avla fram avvikelser överhuvudtaget? Detta är kanske en oskyldigt avvikelse kan tyckas då det knappast är till annat ändamål än kommersiellt (min slutsats). Helgula Tropheus kommer säkerligen att sälja bra...

Jag anser att det är bättre att seriösa odlare/exportörer vid sjön experimenterar på olika varianter eftersom de anger att detta är framodlade varianter och vi slipper förstöra de naturliga stammarna i sjön.

Sedan kan man ju undra varför man väljer den gula färgen då det redan finns snygga naturliga varianter. Varför inte köra med rött eller blått? Det rödaste är väl Moliro i dagsläget och där finns det ju en hel del att göra med färgen och blått finns det ju i stort sett inget av när det gäller tropheus.
            Jag befarar att en stabil stam kan komma att sättas in i sjön...tyvärr. Människan är inte smartare än vad plånboken visar. Girighet och strikta kommersiella intressen styr hobbyn mer och mer.
            Se bara på Malawisidan där det nu blivit ganska populärt med albino arter (Protomelas, Aulonocara osv), MC/OB arter (Aulonocara) samt förädlade arter såsom Aulonocara "Red Rubin". Vissa av dessa är riktigt snygga faktiskt, men för mig så känns det inte så aktuellt att köpa framavlade varianter som inte finns naturligt i sjön.

Troligen är den gula färgen mer aktuell då den är klargul...och detta kan ge en fin kontrast till t ex andra mörkare, dock färgglada, Tropheus. Det skulle inte alls förvåna mig om det experimenteras med just rött och blått nu...
            Senast redigerad av StefanL; 19 February 2006, 16:14.

Kommentar

• perca

Hej,
              jag har troget följt den här tråden både i år och förra året och det jag undrar står säkert någonstans men i sådana fall har jag glömt bort var. Jag har ett 450 liters med 20-30 runt 7 cm duboisi maswa som funkar bra så här långt. Även om det råder delade meningar huruvida dessa är mer lättskötta än andra så tyckte jag det var en bra början men nu vill jag ha sp. black Pemba. Eftersom både pengar och utrymme är bristvara undrar jag om det skulle funka att utöka med säg 10 st Pemba eftersom det redan går minst 20 maswa. Dessutom undrar jag om vildfångade är mycket känsligare för bukvattensot än odlade och att det är därför det verkar vara mindre problem med duboisi överlag?

/Per

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Jag tror det skulle fungera även om Pemban är ganska aggro av sig, försök skaffa en grupp om 15 st iaf. Jag vet en snubbe som kört duboisi och pemba med hyffsat resultat (bara pemban som ynglade) men annars gick det bra. Har du ingen aning om hur många duboisi du har? Det är möjligt det blir lite mkt fisk men jag tror det kan gå.

Mvh/ BB

Kommentar

• annaedlund
                  Användare
                  • October 2005
                  • 73

Är det någon som har en bild av en troffe med bukvattensot?

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

Har ingen bild men om du tänker dig en kirugvante full med luft så ser det ut när det är försent.

Kommentar

• annaedlund
                      Användare
                      • October 2005
                      • 73

Han är inte särskilt uppsvälld.
                      Han kan nämligen ha blivit massakerad av en större artfrände.. Vet inte riktigt hur en fisk med bukvattensot ser ut..

Det har gått mycket snabbt- I fredags var han ok. Igår kväll var han helt massakerad nästan inga fenor kvar, fjällen på sidorna ser skadade ut(kan vara lite uppsvälld!?) och han står och vaggar på botten. Har flyttat honom till ett litet akvarium där han går själv.. Jag har tillsatt baktofur till vattnet han går i för säkerhets skull.. Kan det i fall av bukvattensot smitta till de andra troffarna?

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

En fisk som är sjuk i soten eller övermatning låts i regel vara ifred av övriga. Om det har handlat om stryk och utmobbning kan det i sig leda till soten. Så,bra att du tog ut den,men jga tror det blir svårt att åter tillföra den till ursprunglig grupp,även om den repar sig. Du hade inte så stor grupp va,Anna?
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

Kommentar

• annaedlund
                          Användare
                          • October 2005
                          • 73

Nej det är åtta vuxna och fyra yngel.. Jag hade från början fyra vuxna och fyra yngel. Efter att ha målat om inuti akvariumet så tillförde jag fyra st 5cm troffar samtidigt som jag stoppade tillbaka de gamla. Det har väl gått sådär De stora är inte så snälla med sina nya kompisar ... Men just denna kan ju ha varit könsmogen hane som inte gillades av de gamla fullvuxna..

Det kanske var en dålig ide men jag fick inte tag på fler livua...
                          Senast redigerad av annaedlund; 20 February 2006, 22:38.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                            NCS Medlem

• April 2002
                            • 4187

Söndrig Troffe

Här kommer en bild på en Troffe som blivit spöad. Att bli så här slagen gick på 2 dagar. Ofta kan de bli ganska sönderbitna på en dag.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• annaedlund
                              Användare
                              • October 2005
                              • 73

Precis sådär ser han ut!

Har han någon chans att repa sig och gå tillbaka till de andra? Jag har som sagt preparerat vattnet med baktopur men det kanske är bra mot såren han fått?

Vad gör ni med era utmobbade troffar?

Kommer de att hitta en ny hackkyckling när denna nu är slagen?

Kommentar

• perca

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                                Jag tror det skulle fungera även om Pemban är ganska aggro av sig, försök skaffa en grupp om 15 st iaf. Jag vet en snubbe som kört duboisi och pemba med hyffsat resultat (bara pemban som ynglade) men annars gick det bra. Har du ingen aning om hur många duboisi du har? Det är möjligt det blir lite mkt fisk men jag tror det kan gå.

Mvh/ BB
                                Jag har cirka 25 dubbar så det skulle bli 40 st - kanske får tänka om eller göra mig av med några

Kommentar

Arbetssätt...