Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

ja så det ända man ka göra att gen den honor med mycket gult i

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Ser ut som om motorn inte går på alla cylindrar med tanke på den texten, Bmwpower...;-)

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

skriver bara med en hand den andra är i gips igen,så nu är väl mina inlägg snart oläsliga

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Kl 01.26 på en fredagnatt...så du får ursäkta att jag trodde på andra orsaker...;-)

Är inte detta "Kaiser Gold"?

Iallafall har det diskuterats om det på cichlids.dk´s forum...

Senast redigerad av StefanL; 18 February 2006, 13:53.

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Gula skallar på Tropheus?????

Tycker inte dom ser snygga ut, inte på bild i alla fall. Personligheten som bara Tropheus har liksom försvinner helt.
            Är dom här äkta eller är det nån framavlad variant?
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Om jag förstått det hela rätt så är det en urvalsodlad variant. Den har dock inte varit stabil tidigare utan odlare har på sistone fått fram en stabil stam (vad jag kunnat läsa mig till).

Kommentar

• Stephan E
                Användare
                • February 2005
                • 307

Tropheus Kaiser Gold: Antagligen var de några exemplar som blivit över som kom till Sverige. Tydligen så gick ett gäng till Holland innan och är könsfördelningen likadan för den leveransen så kan man börja undra om de har full besättning i sina bassänger, dvs att de saknar honor och behåller samtliga själva!

Är det någon som vet hur många fiskar man har i odlingsbassängerna där nere.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Får man fråga vad du hört att det gick fisk till holland??
                  Vore skoj att veta hur många dom fick och vem som köpte dom i holland.
                  Jag tror det är lite så att det inte ska komma ut honor för då kan dom styra uppfödningen och försäljningen ett tag till

Kommentar

• Sofus
                    Användare
                    • February 2004
                    • 190

Jag är på g att göra en ny sats räkmix till veckan och tänkte för första gången köra ner färgförstärkare, i det här fallet tropical super forte 36%, samt lite aquatic nature excel. Till 2kg räkmix (40/60) hur mycket flingor rekommenderar ni? Jag hade tänkt ta 1dl av varje, men frågar lite för säkerhets skull då jag inte gjort det förut (bara gjort en 50/50 med lite multivitamin förut). Har fn 19 dubbar i 375L med några ocellatus, en pilnäbb och en stor vampyrpleco.
                    1m³ afrika i vardagsrummet!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                    http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Jag har använt just det måttet (1dl av vardera) när jag gjort räkmix innehållande Super Forte flingorna och pellets. Fungerade bra...

Bäst fungerar det dock att tillsätta spirulina pulver och astaxanthin pulver.

Kommentar

• Stephan E
                        Användare
                        • February 2005
                        • 307

Tydligen så är det Verduijn cichlids i Holland som tog den tidigare leveransen av Tropheus Kaiser Gold. Var tidigare inne på att kontakta dem angående denna tropheus men det finns andra sorter av Tropheus på närmare håll. Får ju in Mboko, Kiriza, Kipili samt Tropheus Duboisi Bemba inom någon vecka.

De Tropheus som ligger högst upp på min önskelista för närvarande är ovanstående samt "Red Belly" som en odlare i Tyskland tydligen har ungdjur av. Red belly verkar inte finnas i Sverige och då är det Tyskland och Polen som gäller när det gäller Tropheus. Uka har ju red belly men det är ju inte varje månad som man är i Tyskland!!!

Det är ju lite konstigt att det inte finns någon större variation på utbudet av Tropheus i Sverige. Ingen handlare vågar ta in de lite mer udda varianterna. Har varit ute efter bland annat Mamalesa (Schupke 8.16) och Kalya (Schupke 6.4) eftersom jag vill ha något mer blått i färgen men det var bara att lägga ned dessa tankar.

Roligt att Caramban har kommit in men jag har för tillfället nog med Black-varianter.
                        Senast redigerad av Stephan E; 19 February 2006, 01:35.

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Red Belly ska finnas i sverige den har ju blivit levererad hit en gång i tiden.

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Finns väl ett exemplar hos Jörgen i Landskrona om jag inte minns fel. Tydligen ska red belly vara en korsning mellan Ubwari och Bulu Point.
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Stephan E
                              Användare
                              • February 2005
                              • 307

Tycker att Red Belly känns som naturlig korsning i sjön mot många andra framodlade varianter. Kaiser Gold är ju en förädling och enligt mitt tycke så är detta ok. De flesta varianterna är ju ursprungligen korsningar så varför skulle jag inte acceptera nya korsningar i sjön.

Ska jag skaffa Red Belly så vill jag ha en grupp på minst 20 st och det finns ju dels en grupp på 28 st av en privatodlare i Tyskland och dels att Uka har 6-8 cm ungdjur i lager.

Det känns bara som det blir för mycket att köra in mina 4 nya grupper + att ta in ytterligare en sort. Får nog vänta tills i sommar med att aktivt söka Red Belly.

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Vem är Uka?
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...