If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
red cheek kan variera nått fruktansvärt mycket i färg och teckning vilket jag tycker är riktigt läckert. Har man en grupp red cheek kan det se ut som om man har 3 grupper i samma kar. Asläckert!
Är det Mpimbwe som du menar Robin?
Isåfall håller jag helt klart med dig att dom är läckra och då speciellt Calles foton är grymma
Jag har behållt tre stycken små bärnstenar, 1+2, resten gav jag bort till en polare och han ska betala för de som överlever. Jag kom fram till att jag helt enkelt inte orkar med Tropheus längre, fisken började må dåligt nu i veckan och en var död igår morse. Så nu har jag endast mina favoritindivider i gruppen kvar. Jag måste säga att det känns jäkligt skönt att slippa Tropheusgrupper för flera tusen kronor som bara går o dör för mig. Nu slipper jag att gå och oroa mig för fisk som jag har hemma. Det är inte roligt längre när man går och tänker på det hela tiden, att fisken är sjuk och förstör ett akvarie eftersom det första jag såg när jag gick in i akvariehörnan var en grupp sjuka fiskar. Inte en gång till.
Dessa 1+2 som jag har kvar är mest till avvänjningssyfte och för att en av dem är den jag gillade bäst i gruppen. Klarar de sig så klarar de sig, annars bryr jag mig inte så mycket. Nu blir det Opthalmotilapia ventralis, callochromis, Cyprichromis och Xenotilapia istället då jag vet att dessa fungerar utan problem i mina akvarium =)
Ursprungligen postat av Jonas E
Men mpimbwe är ju ingen brichardi. Så självklart är den undantagen från mina åsikter =) Är en av de måste-ha troffar som jag har på min lista.
Kan säga som så, mitt troffe-beroende svajar med ifall jag har troffar eller inte. Just nu har jag 1+2 som jag kollar till, matar och bytar vatten på. Och framförallt är de inte sjuka =)
Är troffar sjuka blir jag riktigt nere, är trots allt en av mina favoriter....men jag KAN inte ha såna, tar kål på skiten hela tiden (förutom mina maswa som jag sålde till Steveharris).
Detta året är ett sabbatsår från troffegrupper. Under tiden samlar jag på mig tips o trix från andra, sparar pengar och letar efter den troffe jag verkligen vill ha. Så att jag nästa år eller senare är riktigt redo för att börja med en bra grupp, bra utrrustning och ett ordentligt akvarium.
Senast redigerad av Jonas E; 06 February 2006, 20:41.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Detta året är ett sabbatsår från troffegrupper. Under tiden samlar jag på mig tips o trix från andra, sparar pengar och letar efter den troffe jag verkligen vill ha. Så att jag nästa år eller senare är riktigt redo för att börja med en bra grupp, bra utrrustning och ett ordentligt akvarium.
Det låter som en bra plan.
Glöm inte att ha med det där uv-c filtret du nämde tidigare i dina funderingar. Jag använder själv en sådan deltec 20w kopplat till ett 2213 eheim ytterfilter. Det känns lite tryggare iaf.
Hursomhelst det kan kanske vara värt att kolla upp[:-)].
Håller med Jonas, mycket bra svar och många goda tips som tacksamt tas emot av en troffenybörjare. Det jag reagerade mest på var cirkulationen i karen, 10 ggr, låter väldigt mycket men funkar uppenbarligen så det borde man kanske prova.
Jonas:
Dina dubbar mår utmärkt. En hona tuggar just nu. Dom har fått lite nytt sällskap, 13 black Bemba (eller Pemba, jag blir inte klok på vilken stavning som gäller). Bemborna är väl för få enligt expertisen men jag 8 yngel med som jag ska tillsätta när de är stora nog..Den lilla ikola gruppen har jag inte kvar, dom går hos en odlare här i Trellborg numera...
Det låter som en bra plan.
Glöm inte att ha med det där uv-c filtret du nämde tidigare i dina funderingar. Jag använder själv en sådan deltec 20w kopplat till ett 2213 eheim ytterfilter. Det känns lite tryggare iaf.
Hursomhelst det kan kanske vara värt att kolla upp[:-)].
Ny uppdate från Kiriza karet. Precis nyss såg jag ett yngel bland stenarna. Det ser ut som att ett har klarat sig i alla fall men det kan vara flera. Det går nu även 3 honor och tuggar. Ska bli kul at tse om detta ynglet lyckas att överleva. Det var rejält stort i alla fall så det bör ha en chans.
Hon höll ynglen i 7 veckor i munnen men 8:e veckan så tog ut dem på morgonen och in på kvällen. Hon släppte av dem på ställen bland stenarna som tydligen var trygga. Coolt som fasen.
Hej, jag går i tanganyika-funderingar till mitt 540l. Jag har sen länge vart förälskad i troffar, dom är så läckra. Vad jag ser har många troffar i akvarium som är mindre än mitt. Skulle jag kunna ha 10st T. duboisi eller nåt sånt i mitt 540l. Kommer dom må dåligt? Väldigt newbie när det gäller just Tanganyika!
Kommentar