Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Calle: Men hur kan du kalla Ilangins färger tråkiga när merparten av alla brichardi har brun bas-färg med gula streck som enda färgklick. Illangin är ju solitt gul-orange. Men det kanske är kontrasten du är ute efter?

Här har du en bra artrepresentativ bild på en kabimba canarycheek, gul och brun är de enda färger jag kan hitta utan att gå in och leta med förstoringsglas. Såhär har de kabimba jag sett live sett ut, hanarna endast med fläcken på gällocket och inga ränder.

Men vi har ju alla olika smak, detta är väl mest för att kontra ditt påstående att det endast finns en brun brichardi ;-)
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• TroffeMicke
      Användare
      • February 2004
      • 412

Brichardivarianterna trista ??????

Nu tror jag att ngn. yppat sig som knappt kommit ur sandlådestadiet inom akvaristiken...
      Att dra alla Brichardivarianterna över en kam, det gör bara en novis.

Sedan håller jag med om att det personliga tycket och att den personliga smaken kan och skall variera.
      Och det är väl tur att den gör så.

Jag tycker själv att en utfärgad Ilangi är ngt. med det vackraste som man kan ha i ett akvarium, eller att en fin grupp med Kasakalawe inte heller går av för hackor.
      Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Inte trista, bruna. brun är också en färg =) Kanske genraliserar lite mycket men av det jagsett live har de flesta haft mycket brunt i sig. Har väl inte sagt att jag tycker de är trista, bara att ex.vis Ilangin tilltalar mig mer. Men det kanske inte var till mig den meningen var riktad...

Jag har själv vart på jakt efter brichardi kipili...men där va ett gäng Ikola ivägen som var större och lekmogna.....
        Senast redigerad av Jonas E; 06 February 2006, 10:43.
        /Jonas

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Det är väl lite som man är som person kanske! ;-) Den som gillar lite flowerpower kanska tycker ilangin är snyggare och den som gillar stilrent gillar lite och få färger. Jag tex tycker att en troffe som har en grundfärg och en extra färg till mönster är snyggare än en troffe som har massa olika färger.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Ursprungligen postat av Jonas E
            Calle: Men hur kan du kalla Ilangins färger tråkiga när merparten av alla brichardi har brun bas-färg med gula streck som enda färgklick. Illangin är ju solitt gul-orange. Men det kanske är kontrasten du är ute efter?

Här har du en bra artrepresentativ bild på en kabimba canarycheek, gul och brun är de enda färger jag kan hitta utan att gå in och leta med förstoringsglas. Såhär har de kabimba jag sett live sett ut, hanarna endast med fläcken på gällocket och inga ränder.

Men vi har ju alla olika smak, detta är väl mest för att kontra ditt påstående att det endast finns en brun brichardi ;-)
            Ljuset Jonas, ljuset! Det märks att du aldrig har sett Kabimbas live. Grundfärgen är definitivt inte brun utan grå-svart.

Titta på de här bilderna, blixten från sidan gör att fisken ser brun ut: http://www.franchi-cichlids.com/gale...ry-cheek01.JPG

En video där de leker och inte ser de bruna ut:

Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

smaken e ju som baken (ska inte göra personangrepp på robin här), delad =)

Svarta troffar, där har vi nå't som jag älskar mer än allt annat. Men jag gillar ju hårdrock så då är det väl en subventionerad färg i min "stil".....Finns de svarta troffar de står Megadeth på? []

Hmm, känns mer som en chat de här än en diskussion. Men har man tråkigt på jobbet och inget vettigt att göra så.....

Men calle, jag har sett dem flera gånger live. Några akvarium därfrån gick fullfärgande ventralisar och i ställnigen bakom supersnygga Ilangi. Sen brunsvart/grå/brun, ja, de är inte gula eller lila eller kolsvarta som är mina favoritfärger på troffar (ilangi, kaskalawe, spec.black). Men jaja, detaljer =) Smaken e som baken och man kanske bör gå till ögondoktorn o kolla sitt färgseende...

kollade videon nu. Är de inte bruna med gula streck så är det något allvarligt fel på mina ögon. Supersnygga brichardi, men jag gillar som sagt andra fiskar mer =)
              Senast redigerad av Jonas E; 06 February 2006, 11:20.
              /Jonas

Kommentar

• steveharris
                Användare
                • September 2003
                • 243

Svarta troffar, där har vi nå't som jag älskar mer än allt annat. Men jag gillar ju hårdrock så då är det väl en subventionerad färg i min "stil".....Finns de svarta troffar de står Megadeth på? []
                Nä, men jag har ett gäng det står Judas priest på.......
                Patrik

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

Stevharris: Har du yngel ;-) Kanske man kan urvalsodla dem så det står Dimmu Borgir på dem, Tropheus spec. Black Metal [] Men det hade vart roligare om det stått In Flames på en pemba...

Fasen va man svamlar.Troffar är snygga som de är!

Hur gåre me mina gamla ögonstenar förresten?

Troffemicke: Kollade in din sida, snyggt upplagt och snygga akvarium. Tyvärr hittade jag inte brichardibilden. Hur gör du för att få alla fiskar att fungera tillsammans (sandlekare, troffar,allt möjligt ju). Vad matar du med, filtrering, vattenbyten osv?

Jag lyckades ett tag med att ha världens blandning men till slut sprack det och mina Kala island blev sjuka(jomenvisst gillar jag vissa halvbruna troffar). Jag matade med flingor och jbl novorift cichlidsticks, hade bl.a Tropheus duboisi maswa, kala island, limnotilapia dardenii, callochromis stappersii, A.calvus, julidochromis transcriptus, några får cyprichromis, ett gäng furcifer som var där för tillfällig förvaring (dog såklart när kala island fick sjuka). Det fungerade riktigt bra ända tills jag åkte på semester en vecka.....
                  Senast redigerad av Jonas E; 06 February 2006, 11:54.
                  /Jonas

Kommentar

• Robbe
                    Användare
                    • February 2003
                    • 527

För en gångs skull så håller jag med dig Jonas Ilangina är helt supersnygga vilka läckra pastell färger.Jag tycker även som du,Jonas,att svarta fiskar är mycket snygga men Ilangina är strået vassare.
                    Är hela gruppen lika snygg Stiffe eller är det bara vissa som färgar ut?
                    Jag har själv aldrig sett en Ilangi grupp live men fotona på enstaka djur har alltid imponerat mig mycket.
                    Vad kostar Ilangi i förhållande till andra Tropheus eftersom ni skriver att den är för dyr?

Läcker videosnutt Calle dom där Canery cheeck var ordentligt coola

Kommentar

• TroffeMicke
                      Användare
                      • February 2004
                      • 412

Tjenare Jonas.

" Troffemicke: Kollade in din sida, snyggt upplagt och snygga akvarium. Tyvärr hittade jag inte brichardibilden. Hur gör du för att få alla fiskar att fungera tillsammans (sandlekare, troffar,allt möjligt ju). Vad matar du med, filtrering, vattenbyten osv? "

Jag har i alla tider haft så kallade mixade kar just för att få ner aggressiviteten hos Troffarna.
                      Sammansättningen har jag under årens lopp fått prova mig fram till, men med lite sunt förnuft funkar det fint.
                      Troffen är ingen "elak" fisk utanför sin egen grupp utan låter alltid de andra fiskarna vara i fred.
                      Dock så kan vissa individer inte låta ventralisens långa fenor vara, utan skall noppra dom i tid och otid.Dock ej alla Troffar gör detta ,utan det förefaller som om Blackarna har den värsta förkärleken till detta.
                      Mina Ilangi tex.rör inte Ventralisens fenor

I vissa kar har jag dock enbart sandlekande och sandlevande ciklider mixade med lite annat "snällt" såsom i mitt 840L där det går C.Foae, B.Tricoti ( ingen sandlekare ), E.Kilesa ,E.Cyanosticus och Cyp.jumbo Tricolor.

Vissa förundras nog av den sammansättningen med Cyprisarna men det funkar superfint, de får allt snällt flytta på sig när Foae´n skall komma till skott.
                      Kilesorna flyttar på Foaen när det är dax för dom eller så leker de i Foaen´s grop, med dennes goda överseende och medgivande.

Vattenbyten gör jag med 50% var 7-10:e dag och har 2-3 cirkulationspumpar per kar som tillsammans motsvarar 10 ggr akvariets volym / timma.

Filtreringen är en massa nedklippta blå filtermattebitar, strl. 5x5 - 10x10 cm som jag fyller med helt från botten till toppen bakom bakgrunderna.
                      Dessutom sk. flytande biobollar som får snurra fritt i ett fack, dessa måste få vara i konstant rörelse för att fungera.

Jag använder sedan 25-32 mm utblåsslang som jag riktar mot ytan för att få maximal störning av ytspänningen och då likaså maximal syresättning.

Ph = 9 och en totalhårdhet på 18 som jag har i mitt brunnsvatten ( lyckliga jag )

Jag har sedan en massa år tillbaks använt mig av en räkmix bestående av 50% animaliskt och 50% vegetabiliskt föda.
                      Dock har jag gått över till att mata med pellets, cyklops och Osi flingfoder nu förtiden pga. bekvämhet och att detta foder är sammansatt för att funka bra ihop med mina fiskar.

Men jag "bjuder" gärna på mitt recept.

Min mix till 10 kg foder:

3 kg oskalade urvattnade räkor (plocka bort huvudet med det vassa hornet)
                      1,5 kg vitfisk ( fisken blir sedan den frysts ett utmärkt bindemedel)
                      500 gr musslor
                      2 kg hackad spenat
                      1 kg ärtor
                      1,5 kg majs/paprika/morötter (allt i lika delar) ( morötterna förväller jag)
                      0,5kg bananer (fina fibrer)
                      Där utöver har jag i multivitaminer ,10gr. astaxanthin/kg foder.

Se för guds skull till att vattna ur räkorna så att det mesta av saltet försvinner ur dom.
                      Alla vet väl hur salta vissa räkor kan vara.........

Betänk att oftast så är foderbytena / överfodring orsaken till magproblemen hos fiskarna.
                      Många tror ju att fiskarna har fått buken då de istället har fått en förstoppning pga. ett för snabbt foderbyte eller övermatning.

Men till syvende och sist, stör fisken så lite som möjligt då den går i akvariet, jaga inte tuggande honor varje vecka ( fiskarna stressas otroligt varje gång ) , var försiktig med insättandet av nya individer och gör inga häftiga foderbyten.

Detta är hur jag sköter mina fiskar och burkar, det finns nog lika många sätt som det finns utövare av hobbyn.
                      Senast redigerad av TroffeMicke; 06 February 2006, 16:31.
                      Mvh.Micke

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Micke: Det där var det mest utförliga svar jag någonsin fått när det gäller att hålla troffar. Tackar väldigt mycket för svaret!
                        /Jonas

Kommentar

• TroffeMicke
                          Användare
                          • February 2004
                          • 412

Micke: Det där var det mest utförliga svar jag någonsin fått när det gäller att hålla troffar. Tackar väldigt mycket för svaret!
                          Vassego och håll tillgodo....
                          Mvh.Micke

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

förstår inte riktigt varför ilangi är så populär faktiskt..visst kan dom vara ganska snygga men enligt mitt tycke så finns det en hel drös snyggare troffar, vissa brichardi är mycket läckra och brichardi red cheek kan vara helt makalöst snygg
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

red cheek kan variera nått fruktansvärt mycket i färg och teckning vilket jag tycker är riktigt läckert. Har man en grupp red cheek kan det se ut som om man har 3 grupper i samma kar. Asläckert!
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Robbe
                                Användare
                                • February 2003
                                • 527

Förstår inte varför så många har emot Ilangi,hade jag själv haft råd så skulle det vara den första Tropheus jag hade skaffat,tycker att det är akvariets kungar.
                                Men det kan kanske vara samma som med fruntimmer,att kan man inte själv få tag i den bästa så sänker man ribban och tycker det man själv får är det bästa,för att sen tycka att dom riktigt snygga är stroppiga och att dom tror dom är nått eller nått annat dåligt.
                                Vet inte riktigt om det är mer än jag själv som fattar detta innläg men,men..........

Kommentar

Arbetssätt...