If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det bästa som jag gjort är när jag började använda slutningsbara plastpåsar....eller sk "Ziplock".
Jag har i lagom mängd räkmix i en påse, lägger den ned på bordet och sedan så kör jag med en "brödkavel" för att jämna ut den i lagom tjocklek. Därefter så använder jag en vanlig linjal för att göra rutmönster så att det är enklare att bryta av bitar i rätt storlek. Det blir kanon...
Snart är det väl dax att skapa ett nytt forum "Räkmix" Nog för att det är viktigt med rätt käk till Troffarna, men det kanske finns viktig räkmixinfo att få från dom som inte är det dugg intresserade av troffar.
Liten update. Fick ikväll 8 st pemba yngel. Välväxta och fina. Har nu 20-21 st som går på tillväxt. Kiriza honan vaktar fortfarande ynglen i 660 karet. Hon har lyckats att hitta platser bland stenröset där hon släpper ut sina yngel på morgonen för att sedan gå rundan på kvällen och hämta in dem i munnen igen. Varje eftermiddag som jag tittar till henne så går hon tom i munnen för att nu för 5 min sedan har varit runt och hämtat in dem igen. Riktigt cool mamma.
Hej!
Jag tänkte höra med er här på troffetråden om någon av er har någon erfarenhet av att följande: Jag har nu en grupp på 15 körsbär och 4st vuxna tropheus livua + 4st livua yngel.
Jag läste någonstans att eftersom dessa inte tillhör samma tropheus grupp dvs livua hör till "red" och körsbär till "black" och då är inte korsningsrisken överhängande eller?
Jag har dock funderat på att sälja bort körsbärsgruppen och istället köpa in några nya livua säg 7-8 st. Nu undrar jag om detta är möjligt eller kommer de nya livua att bli dödade av de fullvuxna redan befintliga individerna? Är det någon som prövat detta med gott resultat?
De nya jag i så fall skaffar kommer ju inte att vara vuxna utan 3-5 cm.
Liten update. Fick ikväll 8 st pemba yngel. Välväxta och fina. Har nu 20-21 st som går på tillväxt. Kiriza honan vaktar fortfarande ynglen i 660 karet. Hon har lyckats att hitta platser bland stenröset där hon släpper ut sina yngel på morgonen för att sedan gå rundan på kvällen och hämta in dem i munnen igen. Varje eftermiddag som jag tittar till henne så går hon tom i munnen för att nu för 5 min sedan har varit runt och hämtat in dem igen. Riktigt cool mamma.
Mvh
Kul med den där honan, Carl. Själv skulle jag framöver vilja ha ett stort kar igen och inreda det så att yngel har en chans att överleva i lekkaret.
Jag fick förresten också en ny kull med "Röd regnbåge" häromdan. Det blev 8st även här.
Anna:
Det finns alltid en korsningrisk att blanda tropheus. Exakt hur stor eller liten den är i det här fallet vet jag dock inte;-).
Bestämmer du dig för att tillföra småfiskar i den storleken så tror jag inte det blir några problem. Ju fler du sätter i på en gång desto bättre. Kanske dom nafsar lite på dom i början.
(Enda risken är väl när man ändrar på förhållanden i karet(stressfaktor) och kanske det här med en ny bakterieflora från dom nya fiskarna.)
Var och hämtade 30 st SO Körsbär på malawi i Örebro idag(Tack för dom jag fick med på köpet) [] . Några höll på och lekte där, så jag hoppas att flytten hem till mig inte stör dom så mycket.
Dom hade en grymt fin grupp av red rainbow,snacka om storlek på dom.
Synd att plånboken sa ifrån.
Tänkte bara nämna att Aquarium Malawi kör med 50% räkor i deras mix oavsett fisk och det funkar bra.
Senast redigerad av Jonny Österberg; 05 February 2006, 01:27.
Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
Malawi i 225L Hörnakvarie
Viktoria i 200L
Tanganyika i 540L
Robin: Stay away from the light!!! Akta dig för troffar då de är utav ondo ;-) Är du riktigt sugen rekommenderar jag dig att INTE titta på de underbara supersnygga Illangi-bilderna från stiffe i fototråden.....jag får inte titta på dem igen...vill ha...måste akta mig från troffar []
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Kommentar