Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

jag slevar alltid i påsar som har ziplock enkelt och smidigt
    Annrs kan man frysa dom i iskuber

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Det bästa som jag gjort är när jag började använda slutningsbara plastpåsar....eller sk "Ziplock".

Jag har i lagom mängd räkmix i en påse, lägger den ned på bordet och sedan så kör jag med en "brödkavel" för att jämna ut den i lagom tjocklek. Därefter så använder jag en vanlig linjal för att göra rutmönster så att det är enklare att bryta av bitar i rätt storlek. Det blir kanon...

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Snart är det väl dax att skapa ett nytt forum "Räkmix" Nog för att det är viktigt med rätt käk till Troffarna, men det kanske finns viktig räkmixinfo att få från dom som inte är det dugg intresserade av troffar.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Liten update. Fick ikväll 8 st pemba yngel. Välväxta och fina. Har nu 20-21 st som går på tillväxt. Kiriza honan vaktar fortfarande ynglen i 660 karet. Hon har lyckats att hitta platser bland stenröset där hon släpper ut sina yngel på morgonen för att sedan gå rundan på kvällen och hämta in dem i munnen igen. Varje eftermiddag som jag tittar till henne så går hon tom i munnen för att nu för 5 min sedan har varit runt och hämtat in dem igen. Riktigt cool mamma.

Mvh
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• steveharris
            Användare
            • September 2003
            • 243

Verkar ju vara en riktig supermorsa Calle. Häftigt att få se ett sådant beteende. Har du inte haft kameran framme......
            Patrik

Kommentar

• annaedlund
              Användare
              • October 2005
              • 73

ny grupp?

Hej!
              Jag tänkte höra med er här på troffetråden om någon av er har någon erfarenhet av att följande: Jag har nu en grupp på 15 körsbär och 4st vuxna tropheus livua + 4st livua yngel.

Jag läste någonstans att eftersom dessa inte tillhör samma tropheus grupp dvs livua hör till "red" och körsbär till "black" och då är inte korsningsrisken överhängande eller?

Jag har dock funderat på att sälja bort körsbärsgruppen och istället köpa in några nya livua säg 7-8 st. Nu undrar jag om detta är möjligt eller kommer de nya livua att bli dödade av de fullvuxna redan befintliga individerna? Är det någon som prövat detta med gott resultat?
              De nya jag i så fall skaffar kommer ju inte att vara vuxna utan 3-5 cm.

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

Ursprungligen postat av Cutekid
                Liten update. Fick ikväll 8 st pemba yngel. Välväxta och fina. Har nu 20-21 st som går på tillväxt. Kiriza honan vaktar fortfarande ynglen i 660 karet. Hon har lyckats att hitta platser bland stenröset där hon släpper ut sina yngel på morgonen för att sedan gå rundan på kvällen och hämta in dem i munnen igen. Varje eftermiddag som jag tittar till henne så går hon tom i munnen för att nu för 5 min sedan har varit runt och hämtat in dem igen. Riktigt cool mamma.

Mvh
                Kul med den där honan, Carl. Själv skulle jag framöver vilja ha ett stort kar igen och inreda det så att yngel har en chans att överleva i lekkaret.
                Jag fick förresten också en ny kull med "Röd regnbåge" häromdan. Det blev 8st även här.

Anna:
                Det finns alltid en korsningrisk att blanda tropheus. Exakt hur stor eller liten den är i det här fallet vet jag dock inte;-).

Bestämmer du dig för att tillföra småfiskar i den storleken så tror jag inte det blir några problem. Ju fler du sätter i på en gång desto bättre. Kanske dom nafsar lite på dom i början.
                (Enda risken är väl när man ändrar på förhållanden i karet(stressfaktor) och kanske det här med en ny bakterieflora från dom nya fiskarna.)
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Fotandet går framåt!

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Bättre bild, inte lika glad fisk:

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                  Senast redigerad av blackened; 03 February 2006, 20:15.

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

Kanooonsnygga regnbågar Blackened.
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Tackar! Väntar spänt på hur de kommer utvecklas. De på bilderna är lite drygt 7-8cm

Kommentar

• Jonny Österberg
                        Användare
                        • December 2005
                        • 49

Var och hämtade 30 st SO Körsbär på malawi i Örebro idag(Tack för dom jag fick med på köpet) [] . Några höll på och lekte där, så jag hoppas att flytten hem till mig inte stör dom så mycket.
                        Dom hade en grymt fin grupp av red rainbow,snacka om storlek på dom.
                        Synd att plånboken sa ifrån.
                        Tänkte bara nämna att Aquarium Malawi kör med 50% räkor i deras mix oavsett fisk och det funkar bra.
                        Senast redigerad av Jonny Österberg; 05 February 2006, 01:27.
                        Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
                        Malawi i 225L Hörnakvarie
                        Viktoria i 200L
                        Tanganyika i 540L

Kommentar

• blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

Bästa från senaste skörden:

Slängde på två rör till och det blev genast mkt lättare ^^

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Fan nu är jag riktigt sugen på troffar igen.. jag som hade tänkt mig ett fint litet sällskapskar tanganyika. Doh!
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Robin: Stay away from the light!!! Akta dig för troffar då de är utav ondo ;-) Är du riktigt sugen rekommenderar jag dig att INTE titta på de underbara supersnygga Illangi-bilderna från stiffe i fototråden.....jag får inte titta på dem igen...vill ha...måste akta mig från troffar []
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

När det gäller Ilangi är det lugnt, jag gillar dem inte alls! Det är värre när man får se läckra Kasakalawe...
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...