måste säga att perssons och appelskogs artiklar om tropheus var väldigt intressanta och därmed blev jag med flera intresserade av deras recept på räkmix.
Troffetråden 2006
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
ja varför jag frågar så tyckte jag vid den tiden så hade aquarium malawi lite problem med filtrerna som jag såg det och jag tror att det kan vara i samband med att dom hade för mycket förtjockningsmedel i räkmixen och det är inte bra för då sätter filtren igen sig. mvh janneKommentar
-
Jag har hört talas tidigare om räkmix blandad med Haifeng pellets...osäker på om det är den ni menar, men vad jag vet var den efterfrågad och "hemlig".
För övrigt så vill jag faktiskt slå ett slag för proteinpulver för er som önskar få in högre andel protein men inte öka förhållandet mellan räkor och ärtor.
Jag använde faktiskt själv detta foder i räkmix tidigare med gott resultat. Tyvärr har jag inte sett fodret att få tag på när jag skulle göra ny räkmix....och nu hade jag "glömt" bort den.
Jag har även kört med Simontorps koifoder som fungerat ok det också...men föredrar Haifeng helt klart.Senast redigerad av StefanL; 31 January 2006, 20:19.Kommentar
-
Det var inga pellets iblandade RP`s mix."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Har som jag tidigare skrivit just gett mig in på Troffar igen efter att varit utan akvarie i ca 10 år.
Köpte 42 FK "Kasanga" i Vallnesbäck. När jag där frågade vad jag skulle mata med så fick jag tippset 40/60 räkmix. Han hade även en teori om att det var bindemedel i räkmix , flingor osv som kunde vara problemet för Troffars tarmar/ bukvattensot. Tippset jag fick var att inte använda gellatin i räkmixen.
Han ni några tankar om det???Kommentar
-
En liten update ang min kiriza hona som jag har skrivit om tidigare i tråden. Märkte en cool sak idag. I eftermiddags var hon helt tom i munnen men när jag kom hem nu i kväll så hade hon samlat in ynglen igen .. hon vaktar dem stenhårt och håller alla andra på avstånd. Troligtvis släpper hon in ynglen bland stenarna och vaktar och tar sedna in dem igen. Riktigt läckert är det i alal fall.
MvhKommentar
-
Det är svårt att avgöra om gelatin skulle vara boven till bukvattensot. Man behöver göra en större studie för att utröna det. Personligen så är jag tveksam till det, men en annan sak kan ligga närmare till hands...dvs förstoppning. Det ger uppsvälld buk och ibland kan man kanske ta fel på dessa symptom och tro att det är bukvattensot.
Jag har använt gelatin länge i mina räkmixar och det har fungerat bra. Jag har haft bukvattensot och förstoppning hos mina fiskar, men det vore fel att säga att det är räkmixen eller gelatinet som gjort det. Möjligheten finns...ja...men eftersom jag inte gjort någon direkt studie så är det fel av mig att peka ut en speciell fodersort eller en speciell ingrediens som "bov". Mer troligt är det att jag haft svackor i skötsel och övermatat vilket gett dåliga vattenvärden...proppmätta fiskar...som i sin tur reagerat dåligt på det plötsliga intaget av foder och fått problem med magar/tarmfunktioner.Kommentar
-
När jag matade med räkmix körde jag utan gelatin. Jag tänkte att det kan ju vara så att jag tidigare fått problem tack vare gelatinet. Och visst tyckte jag det fungerade lite bättre med troffarnas magar (och filtermattorna blev inte lika äckliga att rengöra)/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Hur länge har du matat med gelatin som bindemedel? Jag har matat i ett drygt år utan att behöva rengöra speciellt mycket...sitter inget "klegg" i varken kammarfilter eller i ytterfilter.
Jag har använt ganska stor mängd gelatin när jag gjort räkmix. 50gr pulver per kg färdig räkmix och om man jämför det med t ex AM´s råd så har jag överdoserat så det skriker om det.Kommentar
-
jaaa, sen jag slutade att mata med gelatinbaserad räkmix så har jag inte haft igenkloggade pumphuvuden som jag ofta råkat ut för innan. Kanske har olika bra filtermattor eller vad det nu är. Men jag hade mer problem med igenkloggade mattor och pumpar innan när jag använde gelatinbunden mix. Det är min erfarenhet./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
jag stänger alltid av all cirkulation vid matning just för att förhindra att foder dras in i filtren men jag använder som sagt inte räkmix men Ni som matar med mix vad har ni för rutiner? det kanske inte spelar så stor roll utan det kleggar ändå igen eller?Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Om min mix löser sig för lätt (dammar i karet) ser jag det som ett misslyckande. Optimal mix löser sig inte! Men vad jag än har för typ av mix så tar jag en portionsbit och skär/hackar den i små små bitar och slänger i fryst. Då har fisken fått i sig den på tio sekunder typ och även om mixen skulle vara misslyckad "dammar" det minimalt. Visst blir det en del rester när troffarna går och tyggar maten sen men knappast så filtret drabbas nåt särskilt.
Har också kört med att stänga av filterpumpen men visa grupper blir stressade när det blir tyst i karet och då har de inte ätit alls,fast det är nog bara en vanesak."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Jag tycker både det är bra och dålig med dammande mix.
Dammar den så får även dom svagare fiskarna i sig mat.
Men en del åker i filtret.
Får att inte får mixen att dammar låter jag påsrana ligga i kylen 12timmar innan jag fryser in den.
Då håller den verkligen ihopp .
Detta upptäckte jag av en slump när jag glömmt en kaka i bilen en vinternattKommentar
-
Någon som har nått bra tips om hur man får påsarna att bli platta och tunna utan att man får plastpåsen i mixen?Kommentar
-
man kan frysa mixen i glassbuttar, man fyller i en så tjock kaka som man vill ha och staplar dom sedan i varann, när dom sedan blivit frysta är det bara att flytta kakorna till påsarna. funkar kanonKommentar
Kommentar