Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henric
    Användare
    • January 2006
    • 8

Pumpenutblåsen är riktad mot ytan, och där rör det sig rejält. Det jag tänkte på var om man behöver en så stor rörelse i vattnet under ytan som gör att dom fick extra "motion". Men det viktigaste kanske är att vattnet är rent?
    Dom kommer ju forhoppningsvis från sjön! då dom ska vara VF. Dom var i butiken högst tre veckor. Men om jag tolkar er rätt så är inte ph höjning ett måste för att lyckas med ett rent tropheuskar?

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Som sagt,beror på vad du har nu. Ligger det stadigt på tex 8,2 är det inte superviktigt.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av ozric
        Ligger det stadigt på tex 8,2 är det inte superviktigt.
        föga troligt iof... sånt vatten skulle jag vilja ha i kranen =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

"men tar man det lite lungt o inte full dos direkt så kanske det inte är lika stor chans att få det"

Jag byter ut ordet "chans" mot "risk" och jag kan Verkligen hålla med deelay med att ta det lungt i början..,infusorier är riktigt trist och dessutom kan det vara svårt att bli av med, jag har själv drabbats av detta och det är skitjobbigt!
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av specmats
            Jag byter ut ordet "chans" mot "risk"
            försökte ju bara vara lite positiv =) risk låter ju så farligt hehe

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

onekligen..hehe, som troffar då! mer risk än chans känns det som ibland

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Ursprungligen postat av deelay
                föga troligt iof... sånt vatten skulle jag vilja ha i kranen =)
                Det har jag och det känns bra. Dock ngt mjukt,men det kompenserar jag med kalksand/sten och täta vtn-byten. Har inte många platser i Skåne bra Tanganyika-vatten??
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

Jag börjar tröttna mer och mer på tropheus. Nu har de varit friska i nån månad. Det är som ca 30st halvfärgande mbunas. Det är inget skoj med dem. Innan var jag helt lyrisk när det gällde troffar men nu är de fan inge roligt längre. 30st fiskar, där 5st färgar fullt. Har man 30st melanochromis interruptus i karet nedanför med knallgula honor och hannar som beter sig likadant som troffarna, varför ska man ha 25st halvbruna och 5st fullfärgande tanganyikambunas (som är svåra att sköta, dyra och dör om man nyser) när man kan ha 30st med superfärger?

Nä, det här ser ut att bli slutet på min troffekarriär. Jag har tröttnat på dessa fiskar.

Edit: De jag har nu kommer givetvis att behållas, men jag lägger inte en krona till på dem.
                  Senast redigerad av Jonas E; 20 January 2006, 20:43.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Hav förtröstan Jonas, det finns ljus i slutet på tunneln
                    Tony Englund

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Passa dig så det inte är ett tåg![]

Jag tycker att det är utseende som gör troffar speciella och att det kostar mycket att köpa en grupp (eftersom man måste ha många) gör inte saken bättre för min del.
                      Senast redigerad av Robin; 20 January 2006, 20:46.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Ursprungligen postat av ozric
                        Har inte många platser i Skåne bra Tanganyika-vatten??
                        Ingen aning, jag bor i stockholm =)

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Ursprungligen postat av Tony
                          Hav förtröstan Jonas, det finns ljus i slutet på tunneln
                          Ja, Opthalmotilapia ventralis i två kar och Mbunas i resten =)
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Jag tycker oftast det kan vara lite si och så med blackvarianten
                            Har 2kar med 37st respektive 30st VF kiriza och gjorde längre intervaller mellan vattenbytena i ena karet.
                            Det visade sig att dom som fick tätare vattenbyte var 90%utfärgade hela tiden.

Jag kör med räkmix för att bygga upp fisken sedan uderhåller jag den med sera vipan som fungerat utmärkt.
                            Så bra vatten och bra mat blir i regel bra men tyvärr hjälper inte det heller har man fått lära sig.

Kommer nog att bara har 6kar med tropheus nu när man har lokal.
                            Nu man plats att fylla karen med 1-2 arter av malawi så förhoppningsvis upptäcker man en annan sida

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

åsikter om likheter/skillnader på troffar och mbunas är en "neverending" debatt tror jag..personligen tycker jag att det är ganska stora skillnader på olika mbunas och vilka som påminner mest om troffar verkar ju vara enligt många demasoni, jag tycker nog att tropheus har mer charm med deras märkliga utseende och att dom i likhet med många tanganyika har ett mer "vilt" beteende och sen är det kul att det finns ett sånt fokus på just det här släktet-nånting som saknas med mbunas, där det är mer av ett generellt intresse för malawi, att tropheus ställer mer krav behöver inte bara innebära bortslitet hår och tom plånbok utan det är oxå kul när man lyckas med nått lite mer avancerat.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

Ja, det är klart att det är skillnader på det mesta. Att jämföra troffar med mbunas lär ju vara något av de svåraste man kan göra eftersom arterna inom mbunas-släkterna skiljer sig ganska mycket åt medan tropheus i mina ögon är i princip samma fisk med olika färg. Att de sedan kan vara mer eller mindre aktiva, mer eller mindre aggressiva och så vidare, men till sist är det väl ändå väldigt snarlika fiskar det gäller? Min egna lilla erfarenhet av tropheus, närmare bestämt körsbär, är att de var förbaskat mycket lättare att hålla än ett flertal av de mbunas jag har och de gav mig inte heller någon kick förutom att de var ganska snygga att titta på.

Nu har jag väl kastat den största stenen som fanns i glashuset, men jag var bara tvungen hosta ur mig mina åsikter
                                Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...