Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

Och en till
    mvh Stefan

Kommentar

• Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

Riktigt fin anläggning du har Stiffe. Är det du som säljer alla tropheusen-ynglen på köp och sälj nu?

Kommentar

• stiffe
        Användare
        • April 2002
        • 953

Nej,det är inte jag
        mvh Stefan

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Kan bara hålla med BB, jäkligt läckert rum!
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Lite bilder på en utav mina kiriza honor som tuggar. Denna har gått i över 5 veckor nu. Undrar hur länge hon har tänkt att hålla dem?
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Sista bilden!
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Häftigt, en halv troffe :-)
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Mycket snygga foto,Calle
                  mvh Stefan

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

live-bild på kirizan
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• Henric
                      Användare
                      • January 2006
                      • 8

Hej
                      Detta är mitt fösta inlägg på denna sida. Jag har just igen blivit medlem i CIklidbladet igen efter ett upphål på ca 15 år.
                      Jag har just startat ett Akwalux 471 hörnakvarium som jag inhandlade i julhelgen hos Akvarieudstyr i Köpenhamn. Akvariet innhåller fem BTN moduler och filtreras av ett Fluval FX5 3500l/h. Häftig pump måste jag ju säga.J ag hittade 42 st ( fördelning 19/23) mellanstora VF "Kasanga" hos Ciklidcentret i Vallensbäck söder om Köpenhamn. Dessa har ni simmat runt i mitt hörnakvarie tillsammans med 9 st Lelupi och några malar i tre veckor. Alla trivs och mår än så länge bra, färgar riktigt bra ut. Lysrampen som Akvarieudstyr hade var av svartmålad aliminium med fyra T5 rör. Riktigt snygg är den. Så ljus är det så det räcker. Jag har mixat ihop en räkmix ( Till min frus stora förtjusning. Hon tycker för övrig att mina Tropheusar ser ut som "gråsparvar"! )Så vi har just en inkörningsperiod, då akvariet är centralt placerat i vardagsrummet!
                      Jag har läst på denna sida sedan i höstas och har tidigare under 70 och 80 talet haft , ett antal olika Malawi ochTropheusar, men aldrig en så här stor kull. Vad jag har förstått verkar det flesta överens om att man ska ha en stor kull tropheusar, så det provar jag nu. Hade i och för sig under två år Ett Chipimbi-par som fick ett antal kullar. Dom gick i ett 250 liter tillsammns med några Malawi. Har också haft ett fåtal andra tropheusar i små grupper som fungerat, men nu verkar expertisen tycka att dom ska vara många.
                      Jag har dock lite funderingar där jag inte riktigt kan tolka alla experter.
                      * Hur höjer jag bäst PH värdet ?
                      * Ska jag tillsätt någon form av salt vid varje vattenbyte och i så fall vilken sorts salt ?
                      * Jag har ju "ganska" många Kasanga i hörnakvariet. När kan jag förvänta mig att dom börjar att slå ihjäl varandra. Det flesta är lekmogna. Eller tror någon av er att det kan fungera. Dom färgar som sagt ut väldigt bra och är förvånadvis lugna och äter bra?

Henric

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Ursprungligen postat av Henric
                        Hej

* Hur höjer jag bäst PH värdet ?
                        * Ska jag tillsätt någon form av salt vid varje vattenbyte och i så fall vilken sorts salt ?
                        Henric
                        Med bikarbonat hanterar du ph enklast.
                        Salt... det bästa är nog om du köper någon seriös riftlakeblandning som finns men det funkar även med natriuclorid även om jag själv tycker Tropic Marine's riftlake mineral blandning är det som haft störst effekt hos mig.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• blackened
                          Användare
                          • January 2005
                          • 1042

Du kommer för övrigt aldrig få någon massaker med den mängden fisk. Tycker det låter som en skitbra set-up du har!

Är du nöjd med filtret? Ljudnivån?

Kommentar

• Henric
                            Användare
                            • January 2006
                            • 8

Tack för svaren.
                            Vilken mängd bikarbonat per 100L är lämplligt? Om jag har förstått det hela så är det i samband med vattenbyta man tillsätter bikarbonaten?
                            Pumpen är mäktig med sin 20 liters behållare. Jag fick modifiera skåpet för att få in den. Jag har ställt den på tre "liggunderlag" för att få ner vibrationsljuden. Visst den låter lite men inte så det stör, den står precis brevid tv och ingen i familjen har haft synpunkter på ljudnivån. Och med tanke på "gråsparvar" så är det väl ett bra betyg.
                            Det jag funderat på är om den ger tillräcklig vattenrörelse för motion av fiskarna. Om det nu behövs. Pumpen har en y i utloppet i karet , vilket i och för sig passsar bra i ett hörnakvarie, men ger ju mindre "tryck" en ett utlopp. Tycker ni att jag ska komplettera med tex en Turbell??
                            Pumpen har några bra finesser. Bla finns en avtappningskran i sidan av botten. Den gör att jag kan göra vattenbyten genom botten av pumpen. Den har också en elektronik som gör att den stannar några sekunder varje dag för att tömma eventuell luft som kommit iden. Så, så här långt verkar den bra. Vattnet blir ganska fort rent efter en räkmixmatning. Men det borde det väl bli med 3500l/h i ett 470 liters.

Henric

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Gör ett relativt stort vattenbyte o tillsätt 1msk per hundra liter vatten o kolla vad som händer... det går ju inte att överdosera iaf men däremot så har jag haft oturen att få infusionsdjur i samband med bikarbonat tillsättning i början... men tar man det lite lungt o inte full dos direkt så kanske det inte är lika stor chans att få det.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Låter som en bra pump!
                                Sikta utblåset mot ytan,vettja, så får du ner maximalt med syre i vattnet.
                                Ang bikarbonat så berer det heltåhållet på vad du har för vatten från kranen.Vet många som varken använder salt eller bikarbonat till sina troffar utan problem. Men kommer fisken från nån som haft väldigt hårt vatten bör man efterlikna det till en början.
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...